• Morkullan

Hur hjälpa hund hantera bärandet av skyddstratt?

Hunden har en svår hudinfektion med öppna sår som hon gnager på om hon får chansen.
    Fick därför en tratt av vetrinären som hunden hatar. Hon har nästan panik och kastar sig åt olika håll för att bli av med den. Hon darrar i hela kroppen och häsjar väldigt mycket.
    Hon har haft den några timmar nu och har ännu inte fattat att man kan gå med den. Hon kastar sig bakåt eller sitter helt stilla.
    Hon har inte heller fattat att man kan kissa/bajsa med tratt och jag vill ogärna ta av den.

Någon som har något tips hur jag kan göra för att underlätta för henne?

Hur lång tid tog det för era hundar att vänja sig vid tratten?

• Svar på tråden Hur hjälpa hund hantera bärandet av skyddstratt?
  • Morkullan

Svårt att ha koll hela tiden. Hon slinker iväg till ett annat rum så fort hon får chansen för att försöka klia sig innan jag hinner stoppa henne.
    Att beställa en uppblåsbar krage kan ju vara en bra investering inför framtiden men tar ett  tag att få och hon skakar som ett asplöv av rädsla nu. Och kliar direkt jag tar av den. Har testat.

Fler tips önskas desperat om någon har!

• Mornie Alantie

Ta hunden i ett lugnt rum, så hon får lugn och ro och slipper annan distraktion. Sitt lugnt med henne och försök få henne lugn först. Muta kanske med något extra gott godis. Så kanske du kan försöka locka henne till dig med godis så hon märker att man kan gå med den på sig. På promenader kanske det går att ta av den? Då kan hon ju inte slinka undan.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Joico
    Morkullan skrev 2010-09-06 19:22:24 följande:
    Svårt att ha koll hela tiden. Hon slinker iväg till ett annat rum så fort hon får chansen för att försöka klia sig innan jag hinner stoppa henne.
    Att beställa en uppblåsbar krage kan ju vara en bra investering inför framtiden men tar ett  tag att få och hon skakar som ett asplöv av rädsla nu. Och kliar direkt jag tar av den. Har testat.

Fler tips önskas desperat om någon har!
    Se till att hon inte kan slinka iväg då?
    Det finns nog uppblåsbara kragar att få tag på i fysisk butik också, som du kan ordna imorgon.
  • Morkullan

Vi har varit ute och cyklat en sväng nu utan krage. Nu är hon helt slut och sover som  en stock- utan krage. Måste vara utmattad efter fem timmar hyperventilerande med krage och 30 minuters jogging. Men när hon vaknar blir det tyvärr krage igen.

Vi har det lugnt hemma denna vecka- bara hunden och jag ett par katter som mest sover. Ska testa med godismutor när hon vaknar och behöver kragen igen.

Dessvärre bor vi i "ödemarken"(norra Dalarna) och har lååååååååångt till en välsorterad djuraffär så det är inte något alternativ just nu- det skulle bli en heldagsutfärd som troligtvis inte är praktiskt möjligt de närmsta dagarna.
    Men jag ska se vad jag kan göra om hon inte blivit lugnare imorgon för så här kan hon inte ha det.

Tack alla som försöker hjälpa mig hjälpa min hund

• Trasseltroll

Jag slår också ett slag för den uppblåsbara kragen...min hund accepterade den mycket bättre en den vanliga platstratten. Den behöver man inte hålla på att ta av och på när dom ska dricka och äta heller, så det är ju rätt bekvämt för en själv om inte annat...

• Trasseltroll

...och jag har sett veterinärer som säljer dom förresten. Så du behöver inte beställa på nätet.

• Morkullan

Nu har jag tittat på den uppblåsbara kragen på länken. Den såg betydligt trevligare ut än plaststruten!
    Tyvärr står det att den inte skyddar hunden från att nå låren, svansen och benen. Min hund har sina värsta områden under magen (längst bak) och könet så jag gissar att hon skulle nå att gnaga där. Hon har också utslag och sår på benen och mellan ett par tår. Och lite i öronen. Och ögonens slemhinnor är irriterade...
    Stackars

• Trasseltroll
    Morkullan skrev 2010-09-06 20:44:15 följande:
    Nu har jag tittat på den uppblåsbara kragen på länken. Den såg betydligt trevligare ut än plaststruten!
    Tyvärr står det att den inte skyddar hunden från att nå låren, svansen och benen. Min hund har sina värsta områden under magen (längst bak) och könet så jag gissar att hon skulle nå att gnaga där. Hon har också utslag och sår på benen och mellan ett par tår. Och lite i öronen. Och ögonens slemhinnor är irriterade...
    Stackars
    aj då: ( ja då funkar den kanske int eså bra nä... Önskar jag kunde komma med nått tips på hur hon ska acceptera tratten, men jag kommer tyvärr inte på nått! : ( 
  • Joico

Bor också i Dalarna

Men hur länge ska hon ha kragen då? Flera veckor? Det kanske är värt att beställa en från nån webshop, så du hinner få den innan slutet av veckan. Det är ju faktiskt rätt obehagligt att gå runt med en krage, som både är hård och tar i överallt. Så jag förstår ju hunden ändå..

Vet inte om den här var bättre och större, så hunden inte kommer åt magen.. det ser så ut iaf http://www.smartasaker.se/procollar-p-632-c-109.aspx

• Morkullan

Den såg faktiskt bättre ut- lite tjockare- så det kanske kan funka!

Tack alla för era tips! Hon sover ännu...

• qenzo

Många hundar reagerar negativt på tratten också för att den stänger ute ljud och lukter. Alt måste komma framifrån och många hundar blir därför även lite disorienterade.
    Jag brukar borra hål i mina hundars trattar, många många hål, så att det inte blir den där "burk-effekten". 
    Nu vet jag iofs att det finns färdiga trattar med hål att köpa, men har aldrig blivit erbjuden ngn från en veterinär. De kostar lite mer än en vanlig tratt i butik. 

• Morkullan
    qenzo skrev 2010-09-06 23:34:05 följande:
    Många hundar reagerar negativt på tratten också för att den stänger ute ljud och lukter. Alt måste komma framifrån och många hundar blir därför även lite disorienterade.
    Jag brukar borra hål i mina hundars trattar, många många hål, så att det inte blir den där "burk-effekten". 
    Nu vet jag iofs att det finns färdiga trattar med hål att köpa, men har aldrig blivit erbjuden ngn från en veterinär. De kostar lite mer än en vanlig tratt i butik. 
    Bra tänkt! ska se vad jag kan göra på göra-hål- fronten!

Öronen blir ju lite hopvikta av tratten också och det gör det ju ännu svårare att höra!
  • rasajj
    Morkullan skrev 2010-09-06 20:44:15 följande:
    Stackars
    Det finns andra modeller av trattar, som kan fungera battre. Jag forstar att det ar svart att gora nagot at det nu, men om hudbesvaren aterkommer..

petprojectblog.com/archives/cats/optivisor-novaguard-two-more-alternatives-to-elizabethan-collar/

Novaguarden har vi (jag jobbar pa vet. klinik) anvant ibland, och den funkar valdigt bra.

Ar tratten genomskinlig eller ar den vit/fargad? Det kan ju ocksa gora skillnad, hunden kan bli raddare om den inte kan se sig omkring.

www.bitenot.com/

De har funkar ocksa valdigt bra, de ar hardare an de uppblasbara kragarna och det gor det svarare att na bakdelen av kroppen.

Lycka till.
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • hundpuss

Det finns ju ett alternativ till tratten, som ser ut som en kudde som man sätter runt hundens hals, precis som man gör med ett halsband. Det kanske hade varit en idé att prova?

• Morkullan

Tack för alla råd och tips! Nu mår hon bättre och slipper tratten. Det verkar som medicinen fungerar och hon har inte lika ont och det kliar inte lika intensivt längre. Hon har sluppit tratten nu och låter såren få vara ifred! vi är så lättade båda två! Helt fruktansvärt att se henne lida så! Nu hoppas jag att det fortsätter i samma riktning och att hon snart är helt bra igen!

Svar på tråden Hur hjälpa hund hantera bärandet av skyddstratt?