• Önska2

8 veckors bebis som helt plötsligt blivit gnällig och skriker

Hej, jag hoppas nån kan ge mig råd, sedan en vecka tillbaks så har min 8 veckors bebis helt plötsligt blivit gnällig och skriker otröstligt på kvällarna. Fram tills nu har han inte skrikigt alls och varit en harmonsk. liten kille.
    Nu har han äntligen somnat efter att ha skrikigt i 3 timmar, Han verkar inte ha ont i magen men ändå skriker han. Han har inte feber,

Hoppas på råd

• Svar på tråden 8 veckors bebis som helt plötsligt blivit gnällig och skriker
  • Mamma till V och E

Det låter helt klart som att ni fått en liten kille med kolik.

Det är vanligast med kolikanfall eftermiddag/kväll. Hjälper ofta bäst att bära mycket och massera magen. FInns droppar att ge men det är olika hur väl barnen svarar på dessa, rådgör med ert BVC. Kolik avtar vanligast vid 3 månaders ålder.

Vår bärsjal var ovärderlig under den tiden som sonen hade kolik. Den gav honom både värme mot magen och vi kunde bära honom under de timmar som anfallen höll i.

• liz1

Är magen spänd och gasig när han skriker? Annars är det inte kolik..
    Min son var exakt likadan när han var 7-8 veckor.. Bara gnällde och skrek hela tiden.
    Han hade ont i magen en del, men absolut inte hela tiden som han skrek. Var mest bara allmänt skrikig..

Men det verkade bara vara en övergående fas.. När han blev 9 veckor vände det. Nu är han 11 veckor, är för det mesta glad och sover ganska mycket.

Hoppas det går över..

• vittra

Alltså vet ni ens vad kolik är ni som svarat?!

Det första som slår mig är:
    1. Utvecklingsfasen som är vid 8 veckors ålder.
    2. Är han hungrig?
    3. Är han övertrött?

• Mirakel händer

Dotter är det med sedan 1 & ½ vecka tillbaks. Hon blev 10 veckor igår. Det håller oftast på mellan kl 15.30-19.30 på em/kvällen.

Detta lindrar just min dotter:

Att ha henne i bärsjalen, men hon accepterar bara det i ca 20 min. Ger henne semper magdroppar  i kombination med Miniform droppar. Började först med sempers men det hjälpte inget vidare så sedan i torsdags förra veckan får hon både och. Massage på magen med barnolja med lavendel i. Bad Ska köpa en vetenalle på apoteket i veckan som man kan värma och lägga jämter henne när hon har dessa skriktider.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Elias Emil

Min är 7½ vecka och har också blivit kinkig nu, gråter mycket o vet inte riktigt vad hon vill. Inget blir riktigt bra. verkar som att det är en utvecklingsfas runt 8 veckor.

• Önska2

Tack för era svar.
    Jag tror dock inte att det är kolik då han inte verkar ha ont i magen, han sover väldigt bra på dagarna så övertrött är han nog inte och mat får han i sig (även om det är svårt stt amma honom när han skriker så).

Har tid till bvc på torsdag så jag ska prata med dem.

En fråga vad gör semper dropparna?

• Mamma till V och E
    vittra skrev 2010-09-06 21:20:54 följande:
    Alltså vet ni ens vad kolik är ni som svarat?!

Det första som slår mig är:
    1. Utvecklingsfasen som är vid 8 veckors ålder.
    2. Är han hungrig?
    3. Är han övertrött?
    Min son hade kolik i fem veckor så jag vet iallafall hur det kan vara.
  • Elias Emil

Semperdropparna är bra för bakteriefloran i magen, aktiv bakteriekultur.

• Bubblan2

Om du vill läsa mer om utvecklingsfaserna finns det mycket och bra info här:

http://www.barnsidan.se/cldoc/65.htm

Missa inte att scrolla ner och kolla, ibland ser det ut som att texten avslutas men det kommer mer lite längre ner...
    Kolla länkarna till höger, de under Se även.

Lycka till!

• Mirakel händer
    Mirakel händer skrev 2010-09-06 21:22:37 följande:

Dotter är det med sedan 1 & ½ vecka tillbaks. Hon blev 10 veckor igår. Det håller oftast på mellan kl 15.30-19.30 på em/kvällen.

Detta lindrar just min dotter:

Att ha henne i bärsjalen, men hon accepterar bara det i ca 20 min. Ger henne semper magdroppar  i kombination med Miniform droppar. Började först med sempers men det hjälpte inget vidare så sedan i torsdags förra veckan får hon både och. Massage på magen med barnolja med lavendel i. Bad Ska köpa en vetenalle på apoteket i veckan som man kan värma och lägga jämter henne när hon har dessa skriktider.
    Lägger till att dottern får dessa droppar pga väldigt gasig mage inte pga kolik. För hon har inte det. Det som gör henne så här skrikig på kvällarna beror dels på detta och ev mjölkproteinallergi. Så jag har börjat äta mjölkproteinfri kost med infrådan av BVC sköterskan + BVC läkaren. Så ikväll var det kortare skriktid. Det var mellan 17-18.45, som lugnades efter ett litet bad i baljan.

Min son som är 15 år är mjölkproteinallergiker och jag är laktosintolerant.
    Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • m77

Tipsar om en jättebra bok om de olika utvecklingsfaser barnet har under sitt första levnadsår, bl a vid ca 8 veckors ålder. Då är det jättevanligt att de blir mer gnälliga, vill vara nära och få tröst/stöd när de upptäcker mer av världen och utvecklar nya färdigheter.

Boken heter Växa och upptäcka världen av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij. Den finns i pocket.

• vampyria2

jag skulle faktiskt ringa BVC och se om de har någon som kan titta i öronen för säkerhets skull. Jag har två döttrar som fick öroninflamation när de var i den åldern, de började skrika på det sättet dit barn gör men hade ingen febe eller så så jag gick inte till läkaren i första taget. Men efter några dagar så kände jag att det var dax att göra det och då hade de alltså öroninflamation och hade haft jätte ont

• vampyria2

Testa att ge alvedon och se om det hjälper, då vet du ju om det är att barnet har ont eller "bara" är kinkit Drömmer

• Nygift2008

Vi hade det likadant igår, dottern blev 8 veckor då. Verkar vara vanligt i den åldern........

• Lilla JJ
    vampyria2 skrev 2010-09-07 08:27:25 följande:
    Testa att ge alvedon och se om det hjälper, då vet du ju om det är att barnet har ont eller "bara" är kinkit Drömmer
    Alvedon ska man inte ge till barn under tre månader utan läkarordination står det på förpackningen. Så det rådet skulle jag inte följa om jag var du.

Tror mer på en utveckligsfas. Min lille är bara fem veckor men han har svårare att vara nöjd på kvällen då ska det vyssjas och sugas på nappen. Annars är han hur nöjd som helst.
    Mammas lille kille kom 100803
  • Nygift2008
    Önska2 skrev 2010-09-06 21:45:16 följande:
    Tack för era svar.
    Jag tror dock inte att det är kolik då han inte verkar ha ont i magen, han sover väldigt bra på dagarna så övertrött är han nog inte och mat får han i sig (även om det är svårt stt amma honom när han skriker så).

Har tid till bvc på torsdag så jag ska prata med dem.

En fråga vad gör semper dropparna?
    Berätta gärna vad BVC säger idag! Jag har inte BVC-tid förrän om två veckor, skulle också gärna vilja prata lite om det hela. För min del känns det verkligen som att dottern tar in så mycket nu och blir övertrött av detta och har jättesvårt att komma till ro på kvällen! Hoppas att det bara är en typisk 8 veckors-fas! Flera vi har pratat med som har barn säger att de minns just 8 veckorstiden! Lite komiskt.
  • Melvin o Alvas mamma

Jag vill tips er om en superbra bok som heter "Växa och upptäcka världen".
    Den finns i pocketformat och kostar inte många kronor.
    Handlar om barnets första år och alla faser de går igenom. Ditt barn kommer att gå igenom sju dramatiska utvecklingsprång och dessa inträffar samtidigt för alla barn! Barnet måste erövra en helt ny upplevelsevärld vid varje språng. Det är bra uppstolpat vad man kan titta efter för att se att barnet är på väg in i en ny "värld".
    Jag tycker att det har hjälpt mig att undvika frustration som jag annars hade känt, nu vet jag att det är på väg att hända något, och inte som man annars kan tro att barnet håller på att gå tillbaka i utvecklingen. Det är uppradat vilka lekar/leksaker som barnet föredrar i de olika åldrarna m.m.
    Vid dessa veckor händer utvecklingsprången:
    5v
    8v
    12v
    19v
    26v
    37v
    46v
    Det är väldigt intressant för efter ett språng så kan barnet en helt ny färdighet!
    Trevlig läsning!

Svar på tråden 8 veckors bebis som helt plötsligt blivit gnällig och skriker