Anonym (hmmm) skrev 2010-09-06 23:54:22 följande:
I tidigare förhållanden har det varit så. Redan efter ett par månader. Men nu har det gått över tre år och vi har barn ihop så jag agerar inte på dem... Men jag skulle allt bra vilja ibland...
Mitt barns mamma var som du. Det var så illa att det åkte bilar runt tomten och killar spanade in, anonyma samtal som bröts då jag svarade. Exet ville ibland rätt som det var flytta, fort som fan. Hon hade spelat spelet för långt helt enkelt. Satt sig i en ohållbar sits om och om igen....
Innan vi träffades var hennes typiska förhållanden typ 3 månader, eller kanske 3 veckor egentligen..
Så fort det blev allvarligare än det första pirret så drog hon eller såg till att killarna drog. 'Nu börjar spelet - om att ingen äger mig' var det hon kände.
Hon hade enorma problem med närhet. Trodde inte att nån ville ha henne för den hon var. Istället ville hon att alla skulle vilja ha henne, och den som ville ha henne valde hon - i tre veckor eller månader - men inte för att hon själv ville ha just den killen.
Hon ville bara vara utvald - speciellt av nån i en speciell roll, som en PT eller liknade, oavsett i vilket sammanhang hon befann sig i så försökte hon alltid vinna ledarens kärlek. INte för att hon ville ha den egentligen - bara för att få uppmärksamheten och känna att nån speciell kunde älska henne.
Mest av allt behövde hon älska sig själv för den hon var.
Jag var den första på 25 år som älskade henne för den hon var - inte för den hon trodde hon skulle vara för vem som helt. Hon hade inte fattat det i tidiga tonåren då en kille verkligen ville ha henne för den hon var, och det gick upp för henne när hon närmade sig 40.
När hon fyllde 41 hade jag lämnat henne - 7 år med nån som ersatte närhet med andras uppvaktning, det fyllde henne med skuldkänslor som hon hade svårt att härbärgera inom sig själv. Hon blev elak. inte bara mot mig, utan mot barnen och mot sina arbetskamrater. Vi var alla rädda för henne. Skuld och skam drev flykten och behovet av andras uppvaktning till nya nivåer.
Det var ohållbart.
Hon grät bittra tårar då hon älskat mig mer än hon nånsin trott att hon nånsin skulle kunna älska nån. Ändå hade hon tydligen aldrig haft viljan att ha vårat förhållande - jag var bara en av hennes troféer.
Hon har stora problem.. och är ju inte ensam om det. Det är lätt att ersätta intimitet och sårbarhet med den kittlande känslan av nån nytt intresse för sig själv. Vilken kick.. och vilken förlust.
Du rår ju inte för dina känslor, men du kan få hjälp att komma ur ditt behov av att vara åtrådd av alla. Hur länge kommer din sambo att kunna leva med att du kanske ersätter riktig närhet med honom och er familj med kicken av att åtrås av andra ?
Hur långt kommer du att gå ? - kanske behöver du lite stöd för att inte sumpa det du har.