• Daimis

Bor du i åkersberga?

Hur trivs du/ni??
    I vilket område bor du?

Min sambo jobbar i åkersberga så vi har ju såklart funderingar på att flytta dit...även om det är långt dit ännu om det ens blir av
    Vore kul att se hur ni trivs och hur det är. Kan inte stan så bra.... kul att det byggs nytt centrum!
    Käns det som en trygg stad att bo i?
    Har bott i väsby innan och även om jag gillade väsby så var det alldeles för mkt bråk. Vågade knappt gå ut när det va mörkt ju... Känns lugnare i åkersberga....men man vet ju aldrig

• Svar på tråden Bor du i åkersberga?
  • LJF

Ja, jag bor i Åkersberga, jag är uppvuxen här så jag vet inget annat. Jag bor nu i Söra, har bott i centrum, uppvuxen i Båtstorp och Österskär. Jag trivs, i det område jag bor nu är det mycket barn, vilket jag tycker är positivt med tanke på att jag själv har barn. Jag känner mig trygg men jag är inte längre ute nattetid som jag var förr så kvälls/nattetid vet jag inte så mycket om. Är det nåt speciellt du vill fråga så gör det jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om Åkersberga.

• Daimis

Kul att nån svarar

Vet inte riktigt vad jag vill veta heller.... men det är roligt att höra att du trivs!
    Och man vill ju inte att det ska va väldigt kriminellt osv.... skulle ju aldrig flytta till södertälje tex av flera anledningar...

Hur är det aktiviteter? Finns det mkt för barnen? och för vuxna som vill träna?
    Vilka områden skulle du inte bosätta dig i? om det finns nåt sånt?
    Vi har lite fundering på stora säby.....runt där... käns lugnt....men man vet ju aldrig

• LJF

Aktiviteter för barnen finns nog i massor, just nu så har jag bara aktivitet för min stora pojke han spelar fotboll, det finns 2 fotbollsklubbar, dans, massa raketsporter det finns nog det mesta. För vuxna också, fick förfrågan av en vän om vi inte skulle prova på badminton, finns badhus, friskis och svettis, annat gym, flera springspår i kommunen så det finns om man letar.

Jag gillar Båtstorps området (men är lite partisk eftersom jag är uppvuxen där), nu ska jag snart bosätta mig i Storhagen vilket är bredvid Båtstorp.  De jag känner i Stora Säby verkar trivas bra, tror att det är lugnt, tror de flesta områdena utanför centrum nog är ganska lugna, vet faktist inte hur det är i centrum nuför tiden. Det finns nog inget speciellt område som jag inte skulle bosätta mig i, det skulle vara valet av själva bostaden som gjorde ett sånt val för mig, eftersom Åkersberga inte är så jättestort så är det till de flesta ställena ganska bra bussförbindelser (med tanke på att barnen växer och vill kanske ta sig till kompisar som inte bor granne). Stava är ett fint område men saknar tyvärr bra bussförbindelse med Åkersberga, det går däremot utmärkt att ta sig till stan på morgonen och hem därifrån på kvällen.

• solida

Jag puffar den här tråden, för vi har samma funderingar.
    Jag ndrar mest över förskolor/skolor och sen hur lång tid det egentligen tar att åka kommunalt in till stan. Är det jobbigt att bo så långt bort, tar ni er in till stan eller blir ni kvar hemma? Hela min familj bor inne i stan eller på södra sidan, och ingen av dem har bil utan åker kommunalt. Blir rädd att vi skulle bli isolerade ute i Åkersberga och ingen nånsin kommer att hälsa på oss. Men sen bor min sambos familj i Norrtälje och norrut, så det blir ju närmare dem i så fall. SVÅRT!

• Kajee

Skulle aldrig vilja bo där. Och absolut inte vilja jobba där. Jag är lärare och har många kollegor som håller med mig. Skulle inte vilja bo eller arbeta i en kommun med den skolpolitiken och dom politikerna.

Lite exempel;
    millerjord.zoomin.se/blogg/20090116-156575-Politiker-skiter-i-skolan-i-Akersberga.html

svt.se/2.33538/1.2293921/kritik_mot_hojda_politikerloner_i_osteraker&lpos=lasMer

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • solida
    Kajee skrev 2011-02-20 17:22:17 följande:
    Skulle aldrig vilja bo där. Och absolut inte vilja jobba där. Jag är lärare och har många kollegor som håller med mig. Skulle inte vilja bo eller arbeta i en kommun med den skolpolitiken och dom politikerna.

Lite exempel;
    millerjord.zoomin.se/blogg/20090116-156575-Po...

svt.se/2.33538/1.2293921/kritik_mot_hojda_pol...
    Usch då, det låter ju inget vidare.
    Jag är själv (snart) lärare, så det är bra att få höra ur "vår" synvinkel. hade iofs inte tänkt jobba där men jag vill ju att mina barn ska må bra.
  • Rabarbapuppa

Jag har pratat med en före detta Polisman, han pluggade med mig (skolade om sig) och han berättade att för patrullerande poliser i bl.a norrort och österskär går Åkersberga inofficiellt under benämningen "R*vhålet" över komradion...

Kalla mig troll, men så sa han, och han har/hade åtminstone yrkeserfarenhet av det, så nån sanningshalt lär det finnas i det. Men det är klart, det finns måååånga kommuner med mycket bus och bråk, speciellt nattetid.

/Puppa

• 2 ska bli 3 är nu 4

Jag bor i Åkersberga sen 5 år & trivs toppen.  Vill absolut bo kvar här... Har hört att det kan va lite stökigt i centrum & runt Tommys nattetid. men då ligger vi hemma & sussar.
    Dom nätterna jag varit in till stan & åkt komunalt hem har det varit lugnt. Tar lite tid men funkar absolut O då bor jag i Skånsta som ligger i utkanten nord/öst om Centrum. Men i anknytning till varje roslagsbana går det en ringlinje buss kvälls/nattetid. & nattbussen kör en bra sväng oxå så den täcker in dom flesta områden bra.

Nytt fint & fräscht centrum med bra butiker.

Skånsta (5 min från Berga Centrum med buss/bil) där vi bor är jätte lugnt (har tom glömt nycklen i dörren flera nätter, inte så bra men har inte hänt något iaf..)  & med en fin liten ICA & bra förskola. Däremot är jag sugen på att flytta till Hagby där vi har alla våra vänner i området & närområdet.  Så jag knuffar för mer info om Hagbyhöjden som verkar jätte trevligt. 

Välkommna!!

• babanoos

Hej!
    Jag tycker att det vore kul att "träffa" fler Åkersbergabor, eller hitflyttande :).
    Jag och min familj har nu bott här i 3 år, och vi trivs jättebra!
    Vi har börjat med lägenhet på Norrgårdsvägen som ligger vid centrum (hur lugnt som helst enligt oss) och sedan i villa i Margretelund. Har barn i åldrarna 0, 6 och 12. För äldste killen valde vi en friskola, "Korallen" som har f-4, och nu går han 5:an på Prolympia som är ett högstadium med idrottsprofil. 6-åringen började (ett år tidigare) i Söraskolan (Kommunal), men har nu äntligen fått en plats på Bergsätra (Kommunal, bredvid oss).
    Vi har INGA dåliga erfarenheter av skolorna här, vare sig kommunala eller friskolor.
    Vi flyttade hit från utlandet via en söderförort och vi tycker att det är toppen i Åkersberga.
    När det kommer till dagis vet jag inget. Har en helt underbar dagmamma i centrum som jag varmt kan rekommendera :).

• emsipems

Bor i Åkersberga sen 4 år. Jag har en 2,5-årig kille och en bebis i magen med bf 4 september. Vi bor i Stava och trivs jättebra. Går fort in till stan om man åker i rusningstrafik (15 min till Danderyds sjukhus och ytterligare 20 kanske med tunnelbana till centralen sen). Annan tid åker vi mest bil. Det är fortfarande bra priser om man vill köpa hus här. Sonen går på dagis på Luffarbacken inne i Åkersberga, fel håll för oss, men han trivs jättebra.

Jag är från Vaxholm från början, och när jag var liten var Åkersberga känt för allt bråk, men jag tycker det har blivit lugnare, utom kanske just utanför Tommys, men där skulle jag aldrig passera nattetid ändå... Här i Stava är det ju mest skog och barnfamiljer, så här är det lugnt :)

Svar på tråden Bor du i åkersberga?