• lenas funderingar

Personlig assistent åt privat assistentbolag

Ni som jobbar/jobbat som personlig assistent åt privat assistentbolag/vårdföretag vad hade ni för tim/månadslön?
    Ange oxå om du har utbildning, om du bor i liten el. storstad, ålder och hur många år du arbetat.
    Jobbade du många helger i månaden?
    Finns det några nackdelar/fördelar med att jobba för privat istället för hos kommunen?

• Svar på tråden Personlig assistent åt privat assistentbolag
  • Emmixen

Det där är så extremt olika beroende på vilket assistansbolag det gäller.

Hos mig behöver man inte ha utbildning. Den utbildning man behöver får man här.

Antal helger... ja, det beror helt på.

Jag ser absolut mest fördelar hos ett assistansbolag! Rekommenderar inte kommunen. 

- www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • HuskyTjejen

Jag arbetar i en storstad har 110kr/tim är utbildad undersköterska men bara jobbat som assistent  sedan mars iår.

• Emmixen
    HuskyTjejen skrev 2010-09-27 18:10:21 följande:
    Jag arbetar i en storstad har 110kr/tim är utbildad undersköterska men bara jobbat som assistent  sedan mars iår.
    Utbildning som undersköterska o liknande har sällan betydelse för lönesättning om det inte krävs något extra speciellt hos brukaren.
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • MinaFinaste

Jag jobbade på ett privat företag i ett år ca. Min brukare satte upp sina tider själv vilket gjorde att jag aldrig kunde planera nåt då jag fick mitt schem veckan innan. Hade 125 kr i timmen. Jag kommer aldrig att arbeta så igen.

• Emmixen
    MinaFinaste skrev 2010-09-27 19:17:04 följande:
    Jag jobbade på ett privat företag i ett år ca. Min brukare satte upp sina tider själv vilket gjorde att jag aldrig kunde planera nåt då jag fick mitt schem veckan innan. Hade 125 kr i timmen. Jag kommer aldrig att arbeta så igen.
    Enligt lag ska man komma med schemaändringar 14 dagar innan.
  • MinaFinaste
    Emmixen skrev 2010-09-27 19:20:49 följande:
    Enligt lag ska man komma med schemaändringar 14 dagar innan.
    Ja men så funkade det inte där eftersom h'n aldrig visste vilka tider h*n behövde hjälp med. Det enda som var säkert var mina timmar jag skulle jobba i veckan sen var det upp till brukaren att fördela dom, oftast jobbade jag 5 kvällar i veckan vilket inte heller var så roligt när man har små barn.
    Vissa dagar kunde h*n ringa 1 timme innan jag skulle börja och säga att jag inte behövde komma, fick givetvis betalt för dessa timmar ändå men som sagt aldrig kunde jag planera nåt lång i förväg.
  • Jodine

Har ett timvikariat i Örebro, tjänar då 105.-/tim, alla assistenteer har samma lön på det företaget, om man jämför med kommunen som jag också arbetar åt där jag f¨r lägst lön av alla eftersom jag inte har sjuksköterskeutbildning utan "bara" är barnskötare, trots att jag är inriktad på barn med handikapp. Så jag jobbar hellre privat. Kommunen där jag bor har dubbelt så mycket fula knep för sig än en privat arbetsgivare, en "kollega" fick sparken då hon krävde högre lön då de andra assistenterna inte tog sitt ansvar och hon fick göra deras jobb också, och de avskedar ofta oss vikarier när vi nstan fått tillräckligt med LAS dagar för att få fast tjänst, fattas det en vecka får vi ju börja om med 0.

• norrk28

hade när jag slutade i oktober  2009, 112 kr , är undersköterska och hade jobbat i 3 år , vi hade samma lön hos brukaren även dom ny anställda hade 112 kr. bor i storstad

• Lei

jag har 120kr i timmen med 17kr ob på det trots att jag aldrig jobbar helger eller kvällar. Jag har jobbat hos samma brukare i mer än två år och vi gör schemat ihop. Jag har några fasta dagar men ibland kan de ändras om jag behöver det eller om de har mer behov av mig en annan dag. Jag trivs jätte bra med att jobba privat men de olika företagen är olika bra. Du kan oftast kolla upp bolagen själv och antalet anmärkningar de har etc

Svar på tråden Personlig assistent åt privat assistentbolag