• FitoreHasani

    babyshower/Babyfest! Vad göra? Hur? planera?

    Jag ska, om två veckor ha en sk babyshower...jag har aldrig varit på en i Sverige och jag har bara sett hur man gör i filmer..hehe

    Så jag undrar nu, vad gör man på en babyshower? Har man lekar? mat? Alkohol? Är det som en vanlig fest eller gör man ngt speciellt?

    Någon som har haft det här i Sverige, eller som kan komma med tips på vad man kan hitta på? Plzzz

     Berätta allt!...

  • Svar på tråden babyshower/Babyfest! Vad göra? Hur? planera?
  • Taryn

    Oh va kul, jag fick 2 babyshowers nyligen, jag vanta rmitt forsta barn o bor i USA dar det ar en tradition.

    Pa den forsta kom massor med fmailj och fmailjevanner, kusiner och grannar. Det var min sambos syster som organiserade detta i sitt hem, hon skickade ut inbjudinigskort till 50 pers, lagade lite mat och tarta, bara kvinnor pa festen och vi satt o pratade bebisar, at mat och sen oppnade jag presenter som alla hade med sig. Jag fick allt jag behovde till bebisen. En underbar dag!

    Den andra holl min chefs fru i. Hon skickade ut inbjudan langt innan, dekorerade sitt hem i rosa da jag ska en flicka, vi spelade spel, typ alla fick klippa ett band och gissa omkretsen pa min mage. Den vars band stamde bast overrens med storleken pa min mage vann et tpris. Sedan lamnades ett papper till alla med bilder pa olika kandisbarn, man skulle gissa vems barn det var.. Typ, bild pa Shiloh eller Carolas son Amadeus, Gwen Stefanis unge eller sa, den med flest ratt vann ett pris.
    Det sista spelet var att hon hade smalt olika chicklad kakor i blkojor, sa det sag ut som bajs i blojorna.. sne skulle man lukta i dem och gissa vad det var, typ dajm, mars, snickers osv.. late rhemskt men vi hade sa roligt..

    Hon hade suveran fingermat och rosa muffins med sma nappar pa. Sedan hade de byggs tva diapercakes, (sok pa google) Aterigen fick jag massor av presenter av alla och efter dessa tva baby showers har jag inte behovt kopa nagot till min dotter!

    Det kanske ar svart att fa svenskar att forsta konceptet men man kan ju borja introducera det :) Lycka till!!

  • Tattyn

    På min babyshower så överaskade mina vänner mig med fika och presenter och tillstånd att bara prata bebis typ ( de flesta av mina vänner har inga barn)

    På baby showers som jag varit emd och annordnat har vi bla bjudit på middag, haft frågesport om bebisar och rent allmänt bara skämt bort den blivande modern med presenter och uppmärksamhet. Det behöver inte vara så avancerat, och ärligt, finns det ett mindre lämpligt tillfälle än en baby shower att bjuda på alkohol?

  • DinSkugga

    Min babyshower ordnades av en vännina. Jag kom hem från en helg hemma hos föräldrarna, öppnade min lägenhetsdörr och där var det fullt av vänner. De hade även bjudit dit min mamma och min syster. Vi åt kräftsallad eftersom jag har fått craving på det under graviditeten och drack alkoholfria drinkar. Sedan lekte vi lekar "Gissa barnmaten" hette det. Ja det var som det låter. Man skulle ha på sig ögonbindel och sen smaka på barnmat från burk och gissa vilken måltid det var, supersvårt!! men roligt :)

    Jag fick en sån där blöjtårta som man ser i Amerikanska filmer, och värdinnan hade bakat cupcakes och skrivit "wille" i blå glasyr på dom, (wille är vårt bebisnamn). Sen öppnade jag presenter som alla hade med sig.

    Det bästa av allt var att man fick prata hur mycket bebis som helst!!!! Annars är mina vänner rätt trötta på det just nu:)

  • Desertchick

    Jag bor i USA och jag har anordnat 2 babyshowers. Jag vet att mina väninnor kommer att ha en för mig i vår innan det är dags att föda i mars.

    Vi hade en massa lekar, och ett knytkalas. Alla som kom hade med sig suverän mat.

    Googla lite på "babyshowers" så hittar du en massa bra saker. Ha så kul!  Anordnar du den för dig själv föresten? Det är ju dina vänner som ska göra det åt dig. Det är ju din dag, och det är du som ska sitta och bli bortskämd.


  • hjärterum

    I vilken vecka brukar man vara då man har babyshower??


    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Sarus85

    Tips på lekar :)

    Gissa bajset
    Du har typ 4 blöjor som du smälter ner olika sorters choklad i typ mjölkchoklad, mörk, hallon m.m. Så ska gästerna gissa vilken sort det är!

    Mammas mage
    Alla får ett band som dem ska klippa i den storleken dem tror att din mage är, närmast vinner!

    Gissa datum/kön
    Alla får skriva upp vilken dag de tror bebisen kommer och vilket kön det blir. Kan va kul att se vad dina vänner trodde sen när bebisen är här.

    Eftersom det är en amerikans tradition tycker jag det är helt ok att anordna själv. Många som inte vet vad det är och skulle därför inte komma på iden att ordna. Kan ju kalla det bebisfest istället ;)

  • Desertchick

    Jag skrev inlägg nummer sju i september....

    Min babyshower är den 26 januari. Jag ser verkligen fram emot det. Jag kommer då att vara i vecka 32 (nästan 33).  Jag har registrerat mig på en affär här i stan som säljer allt det man behöver (www.babiesrus.com). Det är väl som Babyland i Sverige.  
    Inbjudingarna har skickats ut, och jag vet inte riktigt hur många som kommer, än så länge är det 15 stycken som har svarat ja. Vissa som inte kan komma, har gett mig presenter ändå. Nåt som inte är nödvändigt att göra, men så rart.   Har fått lite kläder och presentkort.

    Mina två väninnor har fullt upp med att planera. Jag frågade om de behövde hjälp för att jag gillar att hålla på med sånt själv, och jag fick ett högljutt nej från de! Det kommer att bli en trevlig dag. Just det, vi kommer att ha ett knytkalas, efterssom vi inte vet hur många som kommer riktigt, och vi har vänner som lagar så god mat. Enklast så.


  • NathalieAtlanta
    Desertchick skrev 2010-09-22 04:40:12 följande:

    Jag bor i USA och jag har anordnat 2 babyshowers. Jag vet att mina väninnor kommer att ha en för mig i vår innan det är dags att föda i mars.

    Vi hade en massa lekar, och ett knytkalas. Alla som kom hade med sig suverän mat.

    Googla lite på "babyshowers" så hittar du en massa bra saker. Ha så kul!  Anordnar du den för dig själv föresten? Det är ju dina vänner som ska göra det åt dig. Det är ju din dag, och det är du som ska sitta och bli bortskämd.


    Alla kanske inte har vänner som är så finurliga, tror absolut inte mina vänner skulle planera nåt sånt, så vi planerar vår egen, för kul skull.
Svar på tråden babyshower/Babyfest! Vad göra? Hur? planera?