• ugglan

Får arbetsgivaren flytta mitt pass till kvällen när jag ringer på morgonen och anmäler VAB?

Detta har hänt ett par ggr och jag har oftast samarbetat då och gått till jobbet när sambon kommer hem från sitt.
    Några ggr har han även sagt åt mig att själv ringa runt till kollegorna och fråga om nån kan jobba mitt pass. Ibland har han även lagt in mig på ett annat arbetspass om det saknas folk t ex under helgen istället för det passet jag var tvungen att VAB:a eller sjukskriva mig på.
    Han har även gnällt och antydit att jag väldigt ofta är borta pga sjuka barn. Vad räknas som ofta? Nu har dom redan haft varsin förkylning här sen sommarlovet (har 2 barn på dagis) och så var det 4 olika perioder under våren. Det är svårt att skydda sig från alla jäkla virus som går runt på dagis tycker jag och vissa terminer blir mer otursdrabbade med sjukdomar.

Nu vill han att jag jobbar ikväll men i sanningens namn har jag verkligen ingen lust! Lillkillen har vart dålig inatt med feber osv och jag har knappt sovit alls. Känner inte för att stå på jobbet ikväll till efter midnatt. Måste ju orka ta hand om honom imorrn också å sambon får det ju kämpigt ikväll efter en lång arbetsdag med att natta febrig skrutt och sprallig storebror.

Har jag rätt att säga nej eller får han verkligen styra om mina tider så?

• Svar på tråden Får arbetsgivaren flytta mitt pass till kvällen när jag ringer på morgonen och anmäler VAB?
  • Jenny Hä

Jag skulle kontakta facket i denna frågan för att se dina rättigheter. För att slippa förlora pengar så är det ju en bra lösning o även för verksamheten på jobbet är det ju en bra lösning kan jag tycka.

• Trollmamma till 4

Kan inte din sambo vara hemma? Sen att han får ta ett febrigt barn å en sprallig storebror hör ju ändå till föräldraskapet..

Men ni kanske redan delar upp Vab?

När det gäller ditt schema så är det ju schemalagt och arbetsgivaren ska inte utan din tillåtelse ändra speciellt inte om det blir på din lediga helg..

Du har rätt att säga Nej, det är upp till arbetsgivaren att ha vikarier till hands..

BF Januari 2011
  • gryning2

Han kan inte utan vidare flytta ditt pass till din lediga helg. Däremot kan det vara så att han kan byta din dagtur till en kväll (men då ska du få ersättning för förskjuten arbetstid)´.

Mamma till H född 071017
  • Hejpådig

det enda jag vet är att när jag är schema lagd 13-21 ska jag åka o jobba vid 17 när sambon kommer om jag vabbat. jag hade ringt facket o hört!

• bebben Elias mamma

Jag hade inte tyckt om det. Man har ju rätt att vabba och på andra jobb är det inget de behöver ta igen. Den tiden är ju istället för jobb, man ska väl orka ta hand om sina sjuka barn ordentligt också. Har barnen kräkt hela dagen, man har torkat, tvättat o allt, eller suttit på akuten hela natten så kan man ju själv behöva vila. Kommer du till jobbet drar du ju säkert bara med dig smitta. Hör med facket för jag tror inte att det är tillåtet.

• Fimpen72

Jag tycker du ska prata med ditt fack. Ev även kräva ersättning  i efterhand.
    Jag tror inte de kan kräva att man flyttar sitt pass. Isf måste han väl beordra in dig på kvällen och du ska ha den ersättningen.
    Vet att här kan de även vilja att man byter pass men då ska man får ersättning.

Han kan inte flytta på passen till andra dagar.

RIng facket direkt!
    Det är heller inte ditt ansvar att bemanna er arbetsplats.

• kath

Ärligt talat är detta en fråga som oftas regleras i kollektivavtalet. Följer din arbetsgivare ett kollektivavtal så står reglerna i det alt att du pratar med facket. Har ni inget avtal så följer ni arbetstidslagensregler och dessa utgår i från att schema ska göras två veckor i förväg om inte särskilt skäl kräver annat. att man inte hittar vikarier är inte särsklda skäl. Sen kan du ju välja att gå med på det och i så fall är det upp till dig.

Övertid kan du dock åläggas i vanlig omfattning

Svar på tråden Får arbetsgivaren flytta mitt pass till kvällen när jag ringer på morgonen och anmäler VAB?