• pillanilla

Kan en 13-åring vara barnvakt?

Jag har nyligen separerat från barnens pappa och har barnen mest hela tiden förutom varannan helg. Vi har fyra barn tillsammans, den äldste en 13-årig kille, sen två flickor på 7 och 9 år och sen har vi minstingen som fyller 5 i januari.
    Det har gått ganska smidigt med allting fram tills nu då jag har blivit erbjuden jobb som uska på ett boende. Där är det ju några kvällar på schemat. Min mamma ställer säkert upp som barnvakt ibland och samma med ex-sambon men jag tror inte de vill komma vecka in och vecka ut och passa barnen..Då började jag fundera på om äldste sonen skulle kunna vara barnvakt till sina syskon, om man ser till att de får mat och så där innan jag åker och jobbar. Det handlar om kanske 1 gång i veckan och från klockan 16-21..
    Jag vet att jag måste känna själv om han är mogen och så där, problemet är väl att han kan vara jätteduktig ibland men helt oförmögen att hjälpa till ibland...

Skulle ni kunna tänka er att lämna en 5-åring till en 13-åring? Klarar de av det ansvaret?

• Svar på tråden Kan en 13-åring vara barnvakt?
  • 071001

Nu är tiderna annorlunda, jag vet, men när jag och min kusin var 11 resp 12 var vi barnvakter åt våra kusiner som var under  tre år.

• AnnaVe

Kan du inte ha en granne som bara tittar in så att allt är ok om 13-åringen ska vara barnvakt?

• gryning2

Kan han ringa din mamma eller någon annan vuxen om han skulle behöva hjälp tror du? Det känns som en förutsättning att någon annan kan komma också om det händer något.  Om han har backup så funkar det säkert. Och kanske att din mamma eller exsambon kan ta kvällen iallafall varannan gång så blir det ju inte så ofta. Viktigast är ju att du kan lita på att din son stannar hemma hos den lilla och att han vet hur man gör i en nödsituation.

Mamma till H född 071017
  • sussey

Jag passade mina syskon som var små då (0 & 3 år), och det gick bara fint :) Bara man har någonstans att vända sig om det skulle hända nåt :)

sussey.blogg.se ~ Meja 090723 ~
  • Bedan

När jag var 13 passade jag två av mina syskonbarn som då var runt 9 månader och uppåt. Jag t.o.m. SOV ensam med den ena medan min syster var ute och partajade. Det gick alldeles utmärkt. Hade 13åringen varit lika mogen som jag var hade jag definitivt lämnat en 5åring med den.

• Anna Bergman

Jag tycker att du borde låta han vara barnvakt 1 gång för att testa, och sedan får ni se om det har gått bra med allt.
    Mvh/
    Anna

• Sous

Jag tycker att du ska prata igenom det hela med 13-åringen. Att ni verkligen sätter er ner bara ni två och pratar, lyssna på vad han säger, ta upp situationer du kanske är lite orolig över osv. 13-åringar är så olika... vissa växer av ansvaret och är väldigt mogna. Vissa är mest barn fortfarande och kanske till och med tycker att det är läskigt att vara hemma själv på kvällen...

Svar på tråden Kan en 13-åring vara barnvakt?