• FruNaftra

Stor hund i liten lägenhet?

En bekant har en varghund som är sisådär 1,5 år. Han bor i en 1,a.
    Är det lämpligt för en så pass stor hund?

Det märks att hunden är rastlös eftersom de biter på allt och är svår att tygla. Men det kanske bara är en del av en varghunds beteendemönster?

• Svar på tråden Stor hund i liten lägenhet?
  • Impega

Ytan på bostaden spelar absolut ingen roll så länge man aktiverar sin hund. En hund som är 1,5 år är inne i en jobbigt "tonårs" period så det kan ju bero på det.

• FruNaftra

Vad bra!
    Hur mycket behöver man aktivera en varghund för att den ska trivas? Någon som vet?

• Impega
    FruNaftra skrev 2010-09-07 12:05:28 följande:
    Vad bra!
    Hur mycket behöver man aktivera en varghund för att den ska trivas? Någon som vet?
    Det beror nog helt på individen. Alla hundar behöver olika. Har en granne som har en varghund och den hunden nöjer sig med promenader medans en annan på hundklubben kräver mycket mer.
  • hmcc

Jag har levt i en etta med en grandis och en golden, grandisen var en hund som tog mindre plats än dom flesta småhundar jag haft, otroligt lugn och låg helst i soffan framför tv:n.

Vi var dock ute hemskt mycket.

• Flissi

Hade min förra berner sennen i först en etta, sen uppgraderade jag med några större lägenheter innan det slutade med hus. 
    Den skillnaden jag märkt från att bott litet till stort, är att hunden har fler "egna" platser i huset än vad han hade i lägenheterna. 
    Med åldern tyckte han nog det var rätt skönt att kunna gå upp & krypa in under sängen i lugn & ro utan att bli störd av varken vuxna eller barn. (vilket jag iåförsig inte hade i ettan, men ibland kunde man ju märka att hunden behövde vila ifred efter tex. träningspass eller likv. )  

Är hunden rastlös beror det nog mer på unghundsålder samt kanske brist på aktivering än att lägenheten är liten.

• Lathundarna

Bodde med en stor schäfer/dobbe i en etta (iofs 52 m2, men i alla fall), och eftersom aktiveringen skedde utomhus tog han det lugnt hemma och upplevdes mest som ett stort speedbump i hallen där han gärna låg. Bodde även i lägenhet med min cavalier, och är den nån hund som röjt runt inomhus så är det han!

• LjubaviMoja

Spelar såklart ingen roll om hunden får tillräckligt med aktivitet , men för oss var det för jobbigt med en stor hund i lägenheten . Mycket lättare med den lilla vi har nu.

Fast det var jo än del annat också bakom inte bara de trånga utrymmet.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • MammaSandra1989

Jag har en rottweiler/schäfer på 42,5 kvm, ett tag hade jag även en ännu större schäferblandras, men inte märktes det av att jag hade två hundar då, utan dom låg mest och tog det lugnt, aktiveringen sköter vi ute.

• FruNaftra

Men det måste väl vara en ganska stor skillnad mellan raserna ni nämner och varghund?

• Lathundarna
    FruNaftra skrev 2010-09-07 21:17:04 följande:
    Men det måste väl vara en ganska stor skillnad mellan raserna ni nämner och varghund?
    Rätt aktiverad ser jag inte att det skulle vara nån skillnad i att de är lugna hemma/inomhus bortsett från att högen hund på golvet är något större. Visst, ålder kan spela in (tänker då på valp/unghund), men en bra aktiverad hund har sällan behov av att hitta på egna små hyss. De irländska varghundar jag träffat på träning samt utställning har alla varit riktigt trevliga och väldigt coola - energin sparas till rätt tillfälle. Inget onödigt stirrande, typ. Eller vad tänker du på för skillnader?
Svar på tråden Stor hund i liten lägenhet?