• cindorella

Sammanlagda kostnaden för erat husbygge?

Vi planerar att bygga eget om ca 2 år och har kollat runt massor på olika husleverantörer och tomter. Men nästan inga husleverantörer visar ju några priser på deras hemsidor men vi har ju förstått att det skiljer sig väldigt mycket i pris.

Vi vill ha en enplansvilla, ca 120 kvm, väldigt varierande priser men tex älvsbyhus har nyckelfärdigt för strax över miljonen. Tomten vi kikat på kostar 450.000 kr inklusive fjärrvärmeanslutning, VA, El, stadsnät och fastighetsbildningsavgift.  Sen tillkommer det ju iordning görat av tomten.

Som sagt det kan variera mycket i pris, svårt att veta vad det kan landa på! VAD LANDA ERAN TOTALSUMMA PÅ?

• Svar på tråden Sammanlagda kostnaden för erat husbygge?
  • 1 och 1 är 3

Min enda åsikt är, Bygg inte Älvsbyhus! Det finns säkert många som är nöjda men väldigt många missnöjda.

Ska ni bygga nytt så satsa på gjuten platta och golvvärme! Titta runt och boka möte med ett par olika leverantörer. Kolla med alla vad osv ingår och inte, kaklade badrum, kök, vitvaror osv. Vad är viktigt för er?

Vi byggde Åsbohus, MYCKE nöjda med ALLT!! Nyckerfärdigt för 1,9 milj, sen tillkom givetvis garaget, tomt och inkopplingsavgifter osv...Med trädgårt och ALLT landar vi strax under 3 milj.

080826 - Puma Teolin
  • mammaNena

vi hade en offert, byggde det dock aldrig och vi vet inte riktigt varför än idag men den va på 1 850 000:- inkl tomt.(billig tomt)  Det va ett västkustvillan hus, en plans, vinga 113 tror jag det heter.

1&1 är 3: om du menar sen de visade älvsbyhus på kallafakta, så har de gjort stora förändringar! bytt vd osv...

• 1 och 1 är 3
    mammaNena skrev 2010-09-07 23:05:58 följande:
    vi hade en offert, byggde det dock aldrig och vi vet inte riktigt varför än idag men den va på 1 850 000:- inkl tomt.(billig tomt)  Det va ett västkustvillan hus, en plans, vinga 113 tror jag det heter.

1&1 är 3: om du menar sen de visade älvsbyhus på kallafakta, så har de gjort stora förändringar! bytt vd osv...
    Har bekanta som byggt älvsbyhus... dom hittade något fel i ALLA rummen på slutbesiktningen.. bla så fanns det luft under våtrumsmattan i tvättstugan och den fick göras om, efter inflyttning... en himla röra i halva huet... inget dom fått kompensation för...

Sen reagerade jag ganska rejält när dom fick en avfuktare i inflyttnignspresent... som ska stå i grunden, dag ut och dag in, år ut och år in..... Kostar ändå en del varje år...
    080826 - Puma Teolin
  • mammaNena
    1 och 1 är 3 skrev 2010-09-07 23:12:21 följande:
    Har bekanta som byggt älvsbyhus... dom hittade något fel i ALLA rummen på slutbesiktningen.. bla så fanns det luft under våtrumsmattan i tvättstugan och den fick göras om, efter inflyttning... en himla röra i halva huet... inget dom fått kompensation för...

Sen reagerade jag ganska rejält när dom fick en avfuktare i inflyttnignspresent... som ska stå i grunden, dag ut och dag in, år ut och år in..... Kostar ändå en del varje år...
    ojdå, inget vidare! men va det nu? eller va det något/några år sedan?
    har kompisar som byggt ett "varbergshus" ett av de bästa närliggande här nere i varberg. MEN det har bara varit fel! t.ex. nu i vintras bar han ut 7 hinkar med snö från vinden...
    Så det finns ju verkligen måndags ex på alla firmor (tyvärr!)
  • 1 och 1 är 3
    mammaNena skrev 2010-09-08 11:22:07 följande:
    ojdå, inget vidare! men va det nu? eller va det något/några år sedan?
    har kompisar som byggt ett "varbergshus" ett av de bästa närliggande här nere i varberg. MEN det har bara varit fel! t.ex. nu i vintras bar han ut 7 hinkar med snö från vinden...
    Så det finns ju verkligen måndags ex på alla firmor (tyvärr!)
    Dom har bott där ca 1 år... och det var bara några veckor sen som de sista åtgärdades... Tänk att betala för nytt för atts lippa hantverkare och ändå få leva med dom i nästan 1 år, hade jag aldrig accepterat!

Visst, jag ska inte säja för mycke, vi har bara bott i vårt hus sen i dec i fjol så allt kan ju hända, men hittills är vi bara nöjda!
    080826 - Puma Teolin
  • Alfonsina

Håller med 1 och 1 är 3, boka tid och sätt er in i exakt VAD SOM INGÅR i de olika offerterna. Just standardnivån på kök, badrum, vitvaror kan skilja oerhört mycket och hos vissa är allt tillval utom det allra enklaste. Detta gör att det blir väldigt skevt att bara jämföra offerter med standardutrustningen, så lusläs!

Vi har byggt själva och landat på ca 2,5 milj för putsat enplans nyfunkishus med dubbelgarage (160 kvm resp 55 kvm). Då är det inkl markarbete och vatten/avlopp/el. Dock ingår ej tomt i det priset.

• 1 och 1 är 3
    Alfonsina skrev 2010-09-10 00:19:21 följande:
    Håller med 1 och 1 är 3, boka tid och sätt er in i exakt VAD SOM INGÅR i de olika offerterna. Just standardnivån på kök, badrum, vitvaror kan skilja oerhört mycket och hos vissa är allt tillval utom det allra enklaste. Detta gör att det blir väldigt skevt att bara jämföra offerter med standardutrustningen, så lusläs!

Vi har byggt själva och landat på ca 2,5 milj för putsat enplans nyfunkishus med dubbelgarage (160 kvm resp 55 kvm). Då är det inkl markarbete och vatten/avlopp/el. Dock ingår ej tomt i det priset.
    Låter nästan som oss, vi har byggt i trä dock, fast fortf gjuten platta och golvvärme, 125 kvm och garage på 85 Drömmer Relativt hög standard skulle jag vilja säja, helkaklade badrum (var standard hos vår husleverantör)  Miele vitvaror, kamin, och värme med återvinning, Ekonomiskt!

De gick på 2,4 NYCKELFÄRDIGT! Sen avgifter och tomt tillkommer....
    080826 - Puma Teolin
  • Alfonsina
    1 och 1 är 3 skrev 2010-09-10 08:02:36 följande:
    Låter nästan som oss, vi har byggt i trä dock, fast fortf gjuten platta och golvvärme, 125 kvm och garage på 85 Drömmer Relativt hög standard skulle jag vilja säja, helkaklade badrum (var standard hos vår husleverantör)  Miele vitvaror, kamin, och värme med återvinning, Ekonomiskt!

De gick på 2,4 NYCKELFÄRDIGT! Sen avgifter och tomt tillkommer....
    Ja, även vi har värmepump med återvinning (fick inget annat för kommunen faktiskt) och så har vi också borrat för bergvärme. 
    Alla småkostnader har jag inte vågat mig på att räkna ut vad det har blivit. Tungan ute De sakerna vi alltså har betalat löpande direkt från lönekontot, många tiotusentals kronor är det...
  • 1 och 1 är 3
    Alfonsina skrev 2010-09-10 09:06:58 följande:
    Ja, även vi har värmepump med återvinning (fick inget annat för kommunen faktiskt) och så har vi också borrat för bergvärme. 
    Alla småkostnader har jag inte vågat mig på att räkna ut vad det har blivit. Tungan ute De sakerna vi alltså har betalat löpande direkt från lönekontot, många tiotusentals kronor är det...
    Jag har bråkat med kommunen ang fjärrvärme, dom tycker att vi ska ha fjärrvärme på detta området för ledningar är nergrävda men vi skulle betala 65 000 i inkopplingsavgift, NEVER sa vi! Si vi har jordvärmeslinga i marken istället

Ang alla småutgifter så kan jag säja att det är MASSOR
    080826 - Puma Teolin
Svar på tråden Sammanlagda kostnaden för erat husbygge?