• Anonym (Orolig)

Min pojkvän har en knöl i testikeln, vart går man? Inte vårcentralen!

För ett tag sedan upptäckte vi en knöl i min pojkväns ena testikel, jag är jätte orolig för cancer! Men läste runt på nätet att det kan vara allt möjligt. Hur som helst så bör han ju faktiskt be nån kolla på det. Men han vägrar gå till vårdcentralen för han tycker det är så pinsamt. Finns det nått annat ställe som  liksom är vana med att man kommer med könsåtkommer?

När man var ungdom gick man ju till ungdomsmottagningen väldigt smidigt, och vi kvinnor går till Mvc. Men män?

• Svar på tråden Min pojkvän har en knöl i testikeln, vart går man? Inte vårcentralen!
  • amasonas

Män går till en Urolog! Kolla på närmsta sjukhus.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Anonym

Finns bara vårdcentralen eller möjligen akuten.

• Anonym

Ni måste till Vc för att få en remiss vidare

• Anonym

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men däremot kan jag säga att de visst är vana vid könsåkommor på vårdcentralen! Har haft praktik på en vårdcentral och det kom då dagligen patienter med lika "pinsamma" ärenden som knölar i testiklar.

• Anonym

Ni kan ringa urologen på ert sjukhus, det behövs ingen remiss!

• Anonym

Jag tror nog att allmänläkarna är rätt vana vid könsåkommor de de med. Men jag förstår att det inte känns så kul. Man kan tala om vad det gäller när man bokar tiden och be om en manlig läkare (om det är det man vill ha).

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 12:59:56 följande:
    Ni kan ringa urologen på ert sjukhus, det behövs ingen remiss!
    Det där är nog olika i olika län, men man kan ju alltid ringa och fråga.
  • Anonym

Ville bara instämma i att Vårdcentralen definitivt är vana vid könsåkommor! Men annars är det en urolog ni ska söka er till.

• Anonym

Min sambo har oxå  knöl/knölar i pungen men han säger att det är brosknölar... Har aldrig tänk att du kunde vara något annat.

• Anonym

Tycker absolut att din sambo skall kontakta en VC för att få en remiss vidare.
    Förhoppningsvis är det inget allvarligt, men det kan ju inte en allmän läkare svara på.
    Men det är ju viktigt att ta det på allvar!
    Lika viktigt som det är för oss kvinnor att kontakta vår gynekolog om det uppstår "problem" vi inte borde ha.

• Anonym

Det kan vara brosk knölar eller något man även brukar kalla för "fettknölar" eller "fettkulor".
    Men  det finns andra saker man kan misstänka med och för att stilla oron och få hjälp i tid om det skulle vara något så bör man kontakta en VC.
    Av egen erfarenhet vill jag tillägga att allmän läkare på VC brukar vara väldigt restrektiva med remisser,
    speciellt om man inte "överdriver" lite och står på sig.
    Så mitt tips till Dig är att STÅ PÅ DIG!

Svar på tråden Min pojkvän har en knöl i testikeln, vart går man? Inte vårcentralen!