• EgonochKnut

Vad har ni för tips för att göra vardagen enklare?

Jag undrar hur ni gör för att göra vardagen med barnen enklare?
    Det finns säkert massor med suveräna ideer från alla föräldrar där ute i Sverige. Kanske du har något tips som jag (eller andra) inte har tänkt på.

• Svar på tråden Vad har ni för tips för att göra vardagen enklare?
  • EgonochKnut

Jag får väl börja eftersom jag la in tråden...

Jag sätter min 7 månaders bebis på toaletten när han ska göra nummer 2. Inte för att potträna honom utan för att slippa illaluktande blöjor och bajs utsmetat över hela rumpanGlad.

• Torsten76

Fick tips av en kompis för några år sedan att alltid ha med mellis när jag hämtar på dagis. Det gör resan hem trevligare och det är inte lika akut med kvällsmaten när man kommer hem.

• EgonochKnut

Lägger in en till ganska fånig grej...

Barnen har bestämda platser bredvid vagnen (har tre barn). Dvs den stora går alltid på vänster sida och mellan barnet på höger sida. En super fånig regel, men oj vad med konflikter vi slipper tack vare det.

• Toddes mamma
    Torsten76 skrev 2010-09-07 15:28:06 följande:
    Fick tips av en kompis för några år sedan att alltid ha med mellis när jag hämtar på dagis. Det gör resan hem trevligare och det är inte lika akut med kvällsmaten när man kommer hem.

Så gör vi också, har alltid med en banan, o flaska vatten när jag hämtar sonen på dagis,,då kan vi gå hem i lugn takt, o kanske stanna till vid en lekpark eller två..

Annars, tycker jag att ha middagen klar i huvudet,,alltså veta vad man ska laga dagen innan, gör att jag blir mindre stressade, skulle inte klara av att tex börja planera maten en halvtimme innan, o tvingas gå o handla o böka.. nä jag är gärna ute i god tid o planerar så jag har allt hemma vad det gäller just middagen..

• EgonochKnut
    Toddes mamma skrev 2010-09-08 12:12:44 följande:

Annars, tycker jag att ha middagen klar i huvudet,,alltså veta vad man ska laga dagen innan, gör att jag blir mindre stressade, skulle inte klara av att tex börja planera maten en halvtimme innan, o tvingas gå o handla o böka.. nä jag är gärna ute i god tid o planerar så jag har allt hemma vad det gäller just middagen..

Det måste jag börja prova. Jag har fullt sjå att komma på vad vi ska äta ikväll... Tänker alltid att jag ska veckoplanera maten, men orkar sällan. Att ha dagen efter i planen var ett bra tips, inte lika jobbigt som en hel vecka!
  • Flickan och kråkan

Vi har Linas matkasse

Sedan bär vi för att slippa otymplig vagn i möjligaste mån. Nu använder jag bärsele till yngsta (16 månader) och storebror på 2½ får åka i lätt BRIO sulky (som också fungerar som lastvagn .)

• Mrs Firren

Vi kör också matlistor, just nu två-veckors-intervall som känns kanon. En vecka går så fort. Torsdagar kör vi rester då slipper vi laga mat en dag. Ofta försöker vi förbereda maten redan kvällen innan så går det fortare nästa dag.

Jag sätter på en tvätt på kvällen, min man hänger den innan han går och slaggar.

Mannen sätter igång diskmaskinen när de går till fsk/jobb och jag tömmer den på em.

Över lag att låta barnet vara med och "hjälpa till" (han är 1 år och 9 mån) eftersom han är väldigt nöjd då. Plocka i/ur tvättmaskinen, plocka ur diskmaskinen, stå med vid bänken och plocka med grejer när jag lagar mat, torka med en trasa...

• chokladkaffe

Jag är mer morgonmänniska så jag börjar 7 på morgnarna, tjänar så sett in 5h per vecka så jag kan sluta tidigare på eftermiddagen. Sambon gör tvärtom vilket gör att vi får lugna morgnar och lugna eftermiddagar.

Vi veckohandlar alltid och har alltid rätter hemma. Jag lagar extra de dagar jag slutar tidigt och lagar mat. Vi har också alltid nåt halvfärdigt hemma i frysen som går snabbt. Bra med veckohandling är att man kolla ut nåt nytt recept och handla det som behövs, då blir det inte alltid så tråkigt.

• EgonochKnut

Åh, vad ni är duktiga!
    Ni skulle inte vilja dela med er av lite maträtter? Min fantasi är helt slut (och jag tycker inte att det är särskilt roligt att laga mat = inspirationen dör).

Flickan och kråkan skrev 2010-09-08 12:37:15 följande:
    Vi har Linas matkasse

Sedan bär vi för att slippa otymplig vagn i möjligaste mån. Nu använder jag bärsele till yngsta (16 månader) och storebror på 2½ får åka i lätt BRIO sulky (som också fungerar som lastvagn .)
    Vad är Linas matkasse?
  • chokladkaffe

Egon och knut: Jag brukar bara söka lite på ica. Kolla deras teman, senaste sökta recept eller om jag har något hemma. Det räcker för mig

• mapo51

Vi planerar mat för ungefär en vecka framåt (dock inte just nu då vi inte kommer att ha något kök på ca 2 veckor för det ska bytas) och sen har vi en städfirma.
    Eftersom jag hatar att städa och maken har mycket lägre tröskel när det gäller städningen så slipper vi mycket tjafs på det viset och det är värt varenda krona att komma hem till ett nystädat och såpadoftande hem.

• MrsEnglund

Vi köper tid.

Städerska en gång i veckan, rengör alla golv, toan, dammtorkar osv.
    Diskmaskin hemma
    Tvättmaskin hemma

Vi veckohandlar på helgen så man slipper fundera på vad man ska äta till middag.

Nåt som jag också gör är att skriva ner babyns rutiner. Han är 5 månader och verkar ändra rutin lite då och då. Det är alltid lättare att ha koll på när han ska sova, så kan man planera sin dag lättare efter det.
    Nu sover han 3 gånger om dagen.

• Mrs Firren

Egon och Knut - Jag/Vi använder också ica.se för att söka recept. Dels är det bra att kunna söka på såna grejer som vi har i skåpet/kylen, dels är det bra att kunna välja "max 20 min".

Läste nånstans om nån som hade typ 35 recept som de varvade (och bytte ut ibland). Det tyckte jag lät smart.

• EgonochKnut

Härligt med tips

Jag har också börjat skriva ner babyns rutiner... Vi kom precis i en fas när jag försökte lägga honom när han var pigg och mata när han inte ville ha mat! Att skriva ner har verkligen underlättat (tack mrs Englund).

Ska börja kolla mera på ica.se. Verkar vara en bra sajt. Har också beställt Linas matkasse nu får se hur mycket av det som barnen äter...

Ingen som har tips på hur man får bort barnmat och frukt ifrån kläderna? Tycker ingenting verkar fungera just nu...

• Shasti

Jag kan dela med mig av alla icke politiskt korrekta och "fula" knep jag tar till för att göra saker och ting enklare. En del av dem ska jag att jag AAAALDRIIIIG skulle ta till innan jag fick barn...

- Sysselsätter med ätande av choklad, kakor eller liknande när man behöver åka långt, eller om det är viktigt att barnet sitter stilla.

- Har köpt på mig ett jättelager med olika roliga videofilmer för barn, köper man på VHS begagnat kostar de i princip ingenting. Väldigt bra att sysselsätta med när man behöver göra annat.

- Använder bärbara datorn som dvd i bilen när man behöver åka långt.

- Har barnmatsburkar hemma ifall det händer något så man inte hinner laga eller fixa mat. (Dottern är ca 2,5)

- Mutar med glass ibland vid utbrott som inte går att få bukt med eller när man bara inte orkar.

- Använder tv.n som avledning när dottern ska sitta på pottan (hon är "pottvägrare" annars).

- Läser böcker vid maten och matar när hon inte vill äta.

Ajjabajja mig, men visst är det skönt att ha såna knep att ta till...

• EgonochKnut
    Shasti skrev 2010-09-13 16:31:15 följande:

Jag kan dela med mig av alla icke politiskt korrekta och "fula" knep jag tar till för att göra saker och ting enklare. En del av dem ska jag att jag AAAALDRIIIIG skulle ta till innan jag fick barn...  

Jag tycker det är så kul hur man ändrar uppfattning med barnen. Finns många saker som jag och mim man tänkte att vi aldrig skulle göra. Gick kanske bra ett tag med första barnet men mycket har fallerat helt med andra och ännu mer med tredje . Men, men, vad gör man inte för att få en lite enklare vardag!
    ...jag sa att jag aldrig skulle sätta mina barn framför tv:n som barnvakt... innan jag fick barn
  • Shasti
    EgonochKnut skrev 2010-09-15 10:23:39 följande:
    Jag tycker det är så kul hur man ändrar uppfattning med barnen. Finns många saker som jag och mim man tänkte att vi aldrig skulle göra. Gick kanske bra ett tag med första barnet men mycket har fallerat helt med andra och ännu mer med tredje . Men, men, vad gör man inte för att få en lite enklare vardag!
    Haha, ja eller hur . Du har det till och med som signatur .
Svar på tråden Vad har ni för tips för att göra vardagen enklare?