• underverket 06

    AMH värde? Vad är ett bra värde?

    Fick svar på mitt AMH prov idag. Är 40 år fyllda o vi ska sätta igång med syskonförsök IVF. Mitt värde var 1,5. Tror att det är ett ok värde, men är det någon som vet? Under 0,7 ska ju inte vara bra o 6,0 är bästa värdet. Men däremellan då. Vad klassas 1,5 som om man är 40 år? Har man bra chanser att lyckas då? Vet inte vad jag hade när jag blev gravid med sonen genom IVF för 3 år sedan, men vet att mina äggstocksreserver var väldigt bra då iallafall. De mätte de genom ultraljud, men nu vid syskonförsök gjordes inet ultraljud för att kolla äggstocksserveren, eftersom jag ändå blivit gravid 1 ggn o fått ett barn. Det räckte att vi fått ettt barn genom IVF för att få försöka igen + att göra AMH priv.

  • Svar på tråden AMH värde? Vad är ett bra värde?
  • Inanna Li

    1,5 är ett jättebra värde för en som har fyllt 40. Jag hade 2,7 vid 41 års ålder. Ett värde mellan 3 och 5 är en bra normal äggreserv innan nedgången som ofta börjar vid 31-32 års ålder. Då reduceras äggreserven något varje år innan det brukar rasa vid ca 37-38 års ålder. Över 40 ligger värdet ofta under 1,0. Så högt som 5 och 6 tyder på PCO.

    Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.

    30 år eller under                   31-35             36-40                  41 eller mer

    2, 1 AMH                              1,7 AMH         1, 1 AMH             0,5 AMH

    Finns att läsa mer om age-specific AMH-values på:

    http://www.centerforhumanreprod.com/pdf/AMH%20Update.pdf




     

  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-08 14:39:46 följande:
    Inanna68: Men om du hade 2,7 vid 41 år, så måste du ju ha extremt bra värde för din ålder. 2,7 låter ju väldigt bra.
    Trodde knappt det var sant men det är så och jag ser oerhört ung för min ålder. Så jag är tacksam men får ändå höra av  min läkare att jag inte får ta för givet att min äggkvalité är perfekt bara för att jag ännu har gott om ägg. AMH mäter ju i huvudsak kvantitet och inte kvalité och äggen påverkas av ålder bara för att de funnits så "länge" i ens kropp. Man "värper" också de sämsta äggen sist!

    Jag börjar känna mig väldigt stressad då jag inte vill förbli barnlös. Än så länge har jag bara hunnit med ett IVF-försök i maj/juni, testade minus men fick tre blastocyster till frýsen. Om allt går vägen ska jag göra FET i naturlig cykel om ca två veckor. Strax efter att jag fyllt 42 Rynkar på näsan!

    Hoppas allt går bra för dig också! Har du fått barn innan har du säkert chans att få ett till!
  • Let it Rain
    Inanna Li skrev 2010-09-08 11:34:18 följande:
    1,5 är ett jättebra värde för en som har fyllt 40. Jag hade 2,7 vid 41 års ålder. Ett värde mellan 3 och 5 är en bra normal äggreserv innan nedgången som ofta börjar vid 31-32 års ålder. Då reduceras äggreserven något varje år innan det brukar rasa vid ca 37-38 års ålder. Över 40 ligger värdet ofta under 1,0. Så högt som 5 och 6 tyder på PCO.

    Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.

    30 år eller under                   31-35             36-40                  41 eller mer

    2, 1 AMH                              1,7 AMH         1, 1 AMH             0,5 AMH

    Finns att läsa mer om age-specific AMH-values på:

    www.centerforhumanreprod.com/pdf/AMH%20Update...


     


     
    Du verkar påläst på detta, så jag passar på att fråga dig om detta i denna tråd (förlåt om jag kapar tråden TS!).

    Jag är 32 år, men blir 33 i år... Fick just veta att mitt AMH-värde ligger på 1,8. Hur skall jag tolka det? Kanske bör tillägga att jag inte går i "skaffa barn"-tankar för närvarande, då jag inte har nån partner. 
  • underverket 06

    Anonym: Tråden är gammal om du inte sett det än!! Inanna har fått ett barn, en dotter, äntligen, i somras tror jag. Själv har jag ingen tur o 2 år senare o flera IVF försök så har det ändå inte blivit något syskon. Lycka till själv.

  • fundersam tös
    Inanna Li skrev 2010-09-08 11:34:18 följande:

    1,5 är ett jättebra värde för en som har fyllt 40. Jag hade 2,7 vid 41 års ålder. Ett värde mellan 3 och 5 är en bra normal äggreserv innan nedgången som ofta börjar vid 31-32 års ålder. Då reduceras äggreserven något varje år innan det brukar rasa vid ca 37-38 års ålder. Över 40 ligger värdet ofta under 1,0. Så högt som 5 och 6 tyder på PCO.

    Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.

    30 år eller under                   31-35             36-40                  41 eller mer

    2, 1 AMH                              1,7 AMH         1, 1 AMH             0,5 AMH

    Finns att läsa mer om age-specific AMH-values på:

    www.centerforhumanreprod.com/pdf/AMH%20Update.pdf

     


    Så om jag har förstått rätt så är mitt värde 6.5 bra? Är 25?
  • NZZZZ
    fundersam tös skrev 2017-11-02 07:58:18 följande:

    Så om jag har förstått rätt så är mitt värde 6.5 bra? Är 25?


    Jag har 9.08 och är 28 år... enligt läkaren är det väldigt bra så ditt är med bra. Dock brukar högt AMH tyda på PCO/PCOS men jag har inget som tyder på det.
    Ofrivillig barnlös p.g.a manlig faktor - azoospermi (total avsaknad av spermier). Beslutat att gå vidare med spermiedonation.
  • NZZZZ
    skumbanan skrev 2017-11-03 12:31:58 följande:

    Jag hade 7 på ett prov. Det togs om ett halvår senare och visade då 4,4. Spännade

    Är snart 31.


    Men vad konstigt. Fick du någon förklaring?
    Ofrivillig barnlös p.g.a manlig faktor - azoospermi (total avsaknad av spermier). Beslutat att gå vidare med spermiedonation.
  • fundersam tös
    NZZZZ skrev 2017-11-02 19:23:22 följande:

    Jag har 9.08 och är 28 år... enligt läkaren är det väldigt bra så ditt är med bra. Dock brukar högt AMH tyda på PCO/PCOS men jag har inget som tyder på det.


    Okej ???? Har pcos så det är ju inte fel i alla fall ????????????
  • kvinna2013

    Såg att detta är en gammal tråd. Men för perspektiv. Jag fyller 40 och har 10,7 i Amh-värde. Så det kan verkligen vara individuellt. Över 3 är ett bra värde vad jag förstått. Har pcos, men numera regelbunden menscykel, och ska se om klinik kan hjälpa mig och min partner till en liten skrutt.

Svar på tråden AMH värde? Vad är ett bra värde?