• Anonym

akuten ?

Kan man åka akuten om man misstänker man brutit tån ? kan ju inte stödja foten !

• Svar på tråden akuten ?
  • Anonym

Klart man kan.

Dock ska du vara medveten om att du hamnar lägst på prio-listan och få vänta rätt länge, och att man med största sannolikhet inte gör något alls åt en bruten tå. Det enda är att det kan vara bra att få en koll att inte tåbenet gått av och hamnat i galet läge.

Om tån är bruten (okomplicerad fraktur) så får du sannolikt rådet att åka hem och äta alvedon mot smärtan.

• Anonym (**)

Klart att du kan, men det kommer ta lång tid (för det är ingen prio på det). Ring 1177 och fråga, kanske finns det nån närakut i närheten dom kan tipsa om i stället?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 18:01:28 följande:
    Klart man kan.

Dock ska du vara medveten om att du hamnar lägst på prio-listan och få vänta rätt länge, och att man med största sannolikhet inte gör något alls åt en bruten tå. Det enda är att det kan vara bra att få en koll att inte tåbenet gått av och hamnat i galet läge.

Om tån är bruten (okomplicerad fraktur) så får du sannolikt rådet att åka hem och äta alvedon mot smärtan.
    ska jobba imorron , kan fan inte ens gå
    Värker massa, tagit panodil nu !
  • Anonym
    Anonym (**) skrev 2010-09-07 18:03:04 följande:
    Klart att du kan, men det kommer ta lång tid (för det är ingen prio på det). Ring 1177 och fråga, kanske finns det nån närakut i närheten dom kan tipsa om i stället?
    Nej förstår det inte är prio 1 , men kan inte gå ändå , får hoppa på ett ben kan ej stödja foten för så ont i tån
  • Anonym

Ring 1177, som #2 föreslog.

Just brutna tår är liksom ett kapitel för sig...man gör ändå inget åt det (dvs gipsar eller så) utan är det en okomplicerad fraktur eller spricka så är det bara alvedon och självläka som gäller.

Ring 1177 först och främst.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 18:06:20 följande:
    Ring 1177, som #2 föreslog.

Just brutna tår är liksom ett kapitel för sig...man gör ändå inget åt det (dvs gipsar eller så) utan är det en okomplicerad fraktur eller spricka så är det bara alvedon och självläka som gäller.

Ring 1177 först och främst.
    nej vet de inte gipsar , kan tejpa !

Jag ska ringa 1177 om 5 min !
  • Anonym

men ska man hoppa på ett ben länge ?? får man inte kryckor ?
    hur länge tar de innna de läker?

• Lottaa

Aj aj. Jag har också brutit tån, inget trevligt alls.

Jag tror inte de gör så mycket, kanske att du får kryckor.
    Jag åkte aldrig in med min.

En bekant bröt lilltån på en festival och gick (hoppade) bort till sjuktältet. De sa att de kunde linda foten, men att de troligtvis inte skulle göra något på sjukhuset.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Anonym
    Lottaa skrev 2010-09-07 18:10:22 följande:
    Aj aj. Jag har också brutit tån, inget trevligt alls.

Jag tror inte de gör så mycket, kanske att du får kryckor.
    Jag åkte aldrig in med min.

En bekant bröt lilltån på en festival och gick (hoppade) bort till sjuktältet. De sa att de kunde linda foten, men att de troligtvis inte skulle göra något på sjukhuset.
    Okej kankse ska skippa akuten då ....
Svar på tråden akuten ?