• minihopp11

Är det farligt att bebis inte rapar efter maten?

Jag funderade lite på om det är farligt att sonen inte rapar efter maten. Jag brukar gå med honom i upprätt läge i ca 30min efter maten. Men han rapar inte. Men sen nån timma senare kan han få upp lite av maten. Är rädd om detta sker när han sover på natten och att maten då ska gå ner i luftstrupen. Att han inte vaknar så det kommer ut och att det då gör att han slutar andas. Har gått med honom timtals ibland, men rapen kommer inte. HJÄLP! Nån som vet?????

• Svar på tråden Är det farligt att bebis inte rapar efter maten?
  • luckyme83

nej det ska inte vara farligt..om bebisen behöver rapa så gör den oftast de efter maten om man håller den upprätt.
    när jag ammade sonen på natten så rapade jag aldrig honom,utan han åt och somnade direkt igen.

• UnderYtan

Ta det lugnt! Det är inte farligt. Han kanske inte sväljer så mycket luft och då behöver han ju inte rapa= han har inte problem med gaser i magen. Det beror ju helt på om barnet sväljer mycket luft och sedan lider av det eller inte. Du behöver inte gå i timtals.

Har du provat att bara sitta med honom i famnen och stryka lätt längs med ryggen? Att dom får upp lite av maten är inget konstigt. Du behöver inte vara orolig för detta nattetid.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • snappi81

Nää det är inte farligt, alla barn rapar inte direkt. Min första son rapade alltid precis efter maten, (fick flaska) den andra rapade nästan aldrig, eller jo det gjorde han säkert men inte märktbart. Försökte ju rapa honom men hade det inte kommit nån inom ett par minuter så brydde jag mig inte mer. Och som föregående skriver så rapade jag aldrig honom på natten då jag liggammade och vi somnade om båda 2 direkt.
    Det ända som kan hända är att han får ont i magen av luften som blir men han verkar ju få upp det för eller senare.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Skogsflickan

Läste ett reportage på expressen för 3-4 månader sen där det framgick att INTE alla barn rapar efter maten och det är absolut inget tvång att tvinga fram rapen. Min son rapar sällan,sällan direkt efter maten hur jag än gör...Men när han vaknat kan han rapa ordentligt eller när han vaknat och snurrar på mage själv

• Miss Cee

Så länge han inte visar att han har ont i magen så är det ingen fara. Alla rapar inte och behöver det inte heller.

Att det kommer upp mat beror på att magmunnen inte sluter tätt när de är så små, och dte är ju inget problem som kan påverkas av rapning eller något annat som du kan göra. Så det ska du inte oroa dig för :)

• xXMaLoXx

Skulle han kräkas under natten när han sover, så är inte det heller någon fara. Det åker inte ner i luftstrupen. Jag har dock märkt på min son när han kräkts under natten någon gång, att han vridit huvudet på sidan.

www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Är det farligt att bebis inte rapar efter maten?