• Copkat

Tips mot kattpiss

Vi har en honkatt på 8 år som är kastrerad. Vi har precis köpt en ny ryamatta (luktar plastaktigt). Nu har katten kissat ner hela mattan. Vad ska man göra? Är det bara att kasta den? Någon som kan tipsa om medel mot kattkiss? Både som tar bort stanken och som förebygger att hon gör det igen?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips mot kattpiss
  • puzzlet

Ättika får bort lukt ganska bra, fast det kanske bleker mattan (?) Lägg  torrfoder lite här o var på mattan, katter kissar inte gärna där dom äter..Men min erferenhet säger mig att oftast hjälper inget om dom väl har börjat!

• kalin

finns ett medel som heter piss off som ska vara bra...

• Soul

Vår katt kissade ner en matta när hon var nyopererad. Trodde aldrig lukten skulle gå bort, det luktade hemskt, men två omgånger med piss-off och den var helt borta.

www.swecat.com/piss-off05-l-citrus

• Spiro

Finns ett medel som heter "piss off". De ska inte skapa några missfärgningar. Har dock inte använt det på såna känsliga ytor som en matta... De kissar dock inte där igen!
    Finns att köpa på djuraffär.

• Petra123

Säger som föregående. Ättika ska fungera. Sen finns det medel man kan köpa på djuraffärer som ska förhindra att katten går tillbaka och kissar...Men det får man spruta på lite då och då. Luktar typ lite citron om jag inte minns fel.

MEN är katten helt frisk? Oftast kissar dom ju av en anledning av att nåt är fel? Katten börjar väl bli till åren, så du kanske ska ta henne till veterinären för att utesluta fysiska åkommor...Har det hänt nåt nyligen som kan få katten ur balans? kan vara att hon börjar få svårt för förändringar..och en ny matta kanske var just det? Jag hade en katt som var oerhört känslig för förändringar och som började kissa inne. När han började få gå ut, så slutade han nästan helt. Men jag fick stänga till sovrummet, se till så locket på smutsvätten var på osv.  Annars var han där och kissade. Hoppas det löser sig, men du ska nog inte behöva kasta mattan...det går att få bort lukten :)

Lycka till

Svar på tråden Tips mot kattpiss