• HonSomVet

    Jag blir GALEN!! 2-åring som vägrar somna på kvällarna!!

    Jag blir fullkomligt vansinnig av att inte ens få kvällarna för mig själv. Så ego är faktiskt jag.

    Vi bor väldigt litet, dottern och jag, i en etta. Så hon ser ju mig hela tiden. MEN på dagarna, när hon ska sova middag så somnar hon 9 gånger av 10 utan problem, i sin säng! Men INTE på kvällarna! Hon kommer inte till ro och jag blir vansinnig!! Det spelar ingen roll när jag lägger henne, 19 eller 21, eller någonstans där emellan. Oavsett så är hon vaken MINST en timme efter att hon lagts i sängen. ÄVEN om det är helt mörkt i lägenheten och hon inte ser något.

    Jag förstår inte varför hon kan komma till ro utan problem vid dagsvilan, men inte till natten! Jag blir verkligen snart vansinnig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har testat att ligga brevid henne, att ignorera hennes försök till prat, att ha en fras jag upprepar för henne, att mysa extra med henne innan hon ska sova, mörkläggning, fixat så hon inte kan se mig från sin säng, kortat av hennes middagsvila, förlängt hennes middagsvila osv osv osv osv...

    Vad ska jag göra för att hon ska somna när hon läggs i sin säng och inte 2 timmar efteråt?!?!?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-07 20:43
    En gång testade jag att ha henne vaken till 21, för jag tänkte att då borde hon vara så trött så hon somnar ögonblickligen. Icke. Hon var vaken över en timme efter att hon lagts i sin säng... Hon är som en osalig ande!

    Hennes pappa säger förstås att hon somnar alldeles strålande hos honom för det mesta.

  • Svar på tråden Jag blir GALEN!! 2-åring som vägrar somna på kvällarna!!
  • Lena

    Hur länge testar du varje grej? Du bör göra det i minst två veckor för att kunna bedömma om det hjälper.

  • HonSomVet
    Lena skrev 2010-09-07 20:48:24 följande:
    Hur länge testar du varje grej? Du bör göra det i minst två veckor för att kunna bedömma om det hjälper.
    Förmodligen för kort tid. Just nu är jag inne på att lägga henne kl 19 - 19.30  varje kväll, utan undantag. Hon går omkring och gäspar och är jättetrött strax innan kl 18, men sedan är det som att hon piggar till lite igen. Men jag kan inte gärna lägga henne kl 18 varje kväll... Då vaknar hon kl 23 istället och tycker det är tjosan hoppsan.

    Jag får väl hålla stenhårt på detta i två veckor nu då... Jag ber till gudarna att det hjälper...
  • Miss Skellington

    Hur länge sover hon middag? Kanske kan den tiden kortas alt. tas bort helt. Vår dotter slutade sova middag när hon var ca 2 år just för att hon var omöjlig att lägga på kvällarna. Nu somnar hon senast klockan 20.

  • Klaraah

    När vår yngsta son var två fick han inte sova längre på dagen. Vi stod inte ut med att han var uppe till 10. Man kan börja med att korta ner tiden från ex. två timmar till en timme, till slut till en halvtimme och säga på dagis att detta är mycket viktigt. Funkar inte en halvtimme så får han sluta att sova på dagen.

    Jag väntar nummer tre nu. En sak som jag tänkt på att jag gjorde fel med nummer ett är att han inte var tillräckligt trött samt att vi hattade så mycket vad det gäller kvällsrutinerna. Vyssa hit och dit, ligga bredvid, ge något att dricka, somna framför tv...osv. Det viktigaste är inte vad man gör utan att det blir exakt samma rutin varje kväll.

    Tips: Exakt lika lång sovstund mitt på dagen, varje dag.
    Samma rutiner innan läggdags så att barnen får chans att varva ner. Tex välling i soffan, tyst och lugnt eller eventuellt mycket lugn kort film. Borsta tänder, säga godnatt till de trötta gosedjuren. Läsa bok i sängen. Kramningsprocedur. Välja att ligga bredvid eller sitta utanför öppen dörr i fåtölj så barnet kan se dig. Svag nattlampa.

    Vi tycker att läggproceduren måste få ta lite tid så att barnet får varva ner innan det är dags. Sen att det är likadant, då har barnet kontroll över situationen.

  • HonSomVet

    För att svara er båda. Jag har testat att både förlänga (genom att inte väcka henne alls) och korta av middagsvilan. På dagis säger de att hon sover i max en och en halvtimme, sällan så länge ens. Ibland bara 20 minuter. Dock vaknar hon senast ungefär kvart över ett på dagis. Det verkar inte spela så stor roll hur länge hon sover middag. Ja om hon nu inte sover 2-3 timmar, då vill hon aldrig sova på kvällen.

    Att ta bort middagsvilan helt är nog inget alterantiv än. Hon fyller två om några veckor, så det känns lite tidigt. Dessutom är hon vansinnigt trött vid middagstid. Jag skulle inte vilja få hem henne från dagis om hon inte sovit middag och de skulle nog inte stå ut med henne heller.

  • HonSomVet
    Klaraah skrev 2010-09-07 21:00:26 följande:
    När vår yngsta son var två fick han inte sova längre på dagen. Vi stod inte ut med att han var uppe till 10. Man kan börja med att korta ner tiden från ex. två timmar till en timme, till slut till en halvtimme och säga på dagis att detta är mycket viktigt. Funkar inte en halvtimme så får han sluta att sova på dagen.

    Jag väntar nummer tre nu. En sak som jag tänkt på att jag gjorde fel med nummer ett är att han inte var tillräckligt trött samt att vi hattade så mycket vad det gäller kvällsrutinerna. Vyssa hit och dit, ligga bredvid, ge något att dricka, somna framför tv...osv. Det viktigaste är inte vad man gör utan att det blir exakt samma rutin varje kväll.

    Tips: Exakt lika lång sovstund mitt på dagen, varje dag.
    Samma rutiner innan läggdags så att barnen får chans att varva ner. Tex välling i soffan, tyst och lugnt eller eventuellt mycket lugn kort film. Borsta tänder, säga godnatt till de trötta gosedjuren. Läsa bok i sängen. Kramningsprocedur. Välja att ligga bredvid eller sitta utanför öppen dörr i fåtölj så barnet kan se dig. Svag nattlampa.

    Vi tycker att läggproceduren måste få ta lite tid så att barnet får varva ner innan det är dags. Sen att det är likadant, då har barnet kontroll över situationen.
    Ja, jag ska nog börja införa samma samma rutiner varje kväll. Kanske varierar de för mycket och framför allt det att hennes läggtid kan skifta lite. Pratade med dagis idag om hur länge hon sover och de frågade om jag vill att de ska väcka henne. Ska nog säga till dem till en början nu att hon MAX får sova en timme. Fast hon verkar inte ens sova så länge där ofta... SÅ jag vet inte hur stor roll det spelar. Nåväl. Vi börjar med MAX en timme och så får vi se hur det går och sedan korta av det till 45 minuter osv. Hon känns så liten bara. Och är så väldigt trött på dagen. Men kanske behöver hon bara en kort power nap.
  • Armani

    Vi är i precis samma situation! Vår dotter fyller två om drygt en månad och vi har fått suttit bredvid henne i minst 1½ timme varje käll då det ska sovas. Spelar heller ingen roll om hon får vara uppe sent, vaknar tidigt på morgonen eller liknande. Först sov hon 1 timme på dagen, sen kortade vi ner till 45 min, sen 30 min och nu ingen sovning alls på dagen. Och tro mig, vår tjej har varit som ett monster dom första dagarna! Bråkat konstant från lunchtid och hela kvällen fram tills nattningen som då gått kanonbra och tagit max 30 min, men nu efter 5 dagar så ser det ut som att det börjar vända och hon börjar klara av att vara vaken hela dagen utan att bli så Så mitt tips är nog ändå att testa iaf 1-1½ vecka innan du ger upp, ge inte efter för att hon reagerar starkt! Lycka till


    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • HonSomVet
    Armani skrev 2010-09-07 21:09:57 följande:
    Vi är i precis samma situation! Vår dotter fyller två om drygt en månad och vi har fått suttit bredvid henne i minst 1½ timme varje käll då det ska sovas. Spelar heller ingen roll om hon får vara uppe sent, vaknar tidigt på morgonen eller liknande. Först sov hon 1 timme på dagen, sen kortade vi ner till 45 min, sen 30 min och nu ingen sovning alls på dagen. Och tro mig, vår tjej har varit som ett monster dom första dagarna! Bråkat konstant från lunchtid och hela kvällen fram tills nattningen som då gått kanonbra och tagit max 30 min, men nu efter 5 dagar så ser det ut som att det börjar vända och hon börjar klara av att vara vaken hela dagen utan att bli så Så mitt tips är nog ändå att testa iaf 1-1½ vecka innan du ger upp, ge inte efter för att hon reagerar starkt! Lycka till
    Frågan är om dagis står ut. Men jag kanske ska korta av hennes middagslur till MAX 45 minuter genast och se hur det går. Sedan ev försöka ha henne vaken hela dagarna. Jag skulle se att jag helst tog tag i det själv, så inte dagis fick bita i det sura äpplet... Jag vet faktiskt inte vad det gör med så små barn som inte sover på dagis heller. De blir ju ett litet störningsmoment. För faktum är att de flesta 2-3-åringar sover i alla fall en kort stund på dagen. I alla fall på dagis.
  • Idha

    Jag har hört av en professor (visserligen i etologi) att man ska ge barnet en väl använd tröja från sin mamma att ha i sängen. Ingen aning om det funkar, men du kan ju alltid prova. Han nämnde just 2-årsåldern som en period där barnet helt obegripligt slutar kunna somna och att då skulle t-shirttricket fungera.

Svar på tråden Jag blir GALEN!! 2-åring som vägrar somna på kvällarna!!