• Rainbowbright

Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?

Det fnns ett flertal trådar där man kan läsa om alla möjliga tips om hur man får ens baby att äta från flaska, oavsett om det sitter i tekniken eller saken att baby inte tycka om ersättning, så kämpar det flesta föräldrar sig svettiga att få detta att fungera!

Och hur många av oss har inte testat ALLT, och ja då menar jag typ allt utom att mata baby upp och ner.

Hur gjorde ni? Vad vad det som fick er att lyckas till slut?
    Tog baby flaska/ersättning till slut? eller gav ni upp!'
    Ni som kämpade, hur länge höll ni på?

Skulle vara kul om vi kunde samla det saker som faktiskt fungerade tillslut i en bra tipstråd!!

• Svar på tråden Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?
  • Rainbowbright

Jag kan börja med mig själv!
    Min son (nu 4mån) hatade ersättning, hatade att äta från flaska (bröstmjölk oxå)

Vår taktik var/är att han ska smaka lite ersättning varje dag, och efter några veckor (jepp ni läste rätt, veckor) så gillar han smaken och sväljer och ser glad ut.

Däremot så tar han några klunkar flaska och sen blir han sur och ska ha bröstet.

Vi har gett/erbjudit honom flaska vaje dag/kväll och som mest har han druckigt 70ml (dock varvat med bröstet)

Ivårt fall verkar det vara Övning som ger färdighet som gäller, trots att vi inte riktigt är framme än (att jag kan gå hemifrån en kväll) så har vi kommit en bra bit på vägen.

Många gånger vill jag ge upp, hur länge ska detta ta! kommer han någonsin att acceptera att jag delammar!?

• April Mamma

Min äldsta ratade flaska, men ersättning, vatten , välling = allt....han började dricka lite vatten ur flaskan vid 6-8 mån, välling vid 12 mån....

Medans lillebror ratade mina bröst och älskade flaskan med ersättning.....tänk va olika det är!

• modern

Hej!

Min son ville först inte dricka ersättning, men då hjälpte något så enkelt som att byta flaska, till en som hade en dinapp som var lite "plattare" och lite mer matt. Enklare att ta i munnen helt enkelt.

När han väl tog ersättning vägrade han i sten att dricka vällning. Vi försökte hur många gånger som helst i över två månader men han hade bara ingen lust. Vändningen kom en dag (när jag hade slutat amma helt o hållet) och vi var på stan och jag av en slump inte hade tillräkligt med annan mat med mig. Han blev bara hungrigare o hungrigare o det enda jag hade att ge honom var välling. Jag visste ju att det skulle ta ett tag innan vi kom hem, även om jag skyndade mig, så jag tänkte att jag kan ju försöka med vällingen i alla fall (det var det enda som fanns i skötväskan) I ren desperation slukade han hela flaskan. Sen den dagen äter han välling utan något som helst problem. Det är till och med hans favorit, som vi nu (när han är äver ett år) varit tvugna att begränsa intaget av, så att han också ska få i sig tillräckligt av "vanlig mat". Hoppas det vänder för er också!

Lycka till!!

• Lady Maria

Sonen tog varken napp eller flaska. När jag ville sluta amma försökte jag gång på gång med välling i olika flaskor och med olika nappar.

Sonen började dricka välling en kväll när jag hade ammat ena bröstet och han trodde att han skulle få från det andra men fick flaskan istället. Positivt tror jag var att han redan höll på att äta för fullt, jag lyckades lura honom  Han var 11 månader när han tog flaskan.

• puzzlet

Vår dotter äter bara ersättning, det har hon gjort sedan hon var 3,5 månad, är i dag 5,5 månad. Däremot så vägrar hon att dricka om ersättningen inte är varm, minst 37 grader ska det vara för hennes del.

• Svana

Får jag fråga, för att jag är nyfiken, varför vill ni så gärna att de ska dricka ersättning om amningen går bra? Och varför vill ni lära en 11-månaders att dricka ur flaska? Om man slutar amma då, går man inte vidare till pip-mugg då?

• Anatha
    Svana skrev 2010-09-07 21:59:40 följande:
    Får jag fråga, för att jag är nyfiken, varför vill ni så gärna att de ska dricka ersättning om amningen går bra? Och varför vill ni lära en 11-månaders att dricka ur flaska? Om man slutar amma då, går man inte vidare till pip-mugg då?
    Jag vill att min dotter ska kunna dricka välling vid nattning och på morgonen. Det är mysigt att sitta och kramas medan barnet äter välling. Min dotter tar inte flaska så det är grötmatning som gäller hon är 7 månader och bröstmjöken mättar dåligt numera.
  • Svana
    Anatha skrev 2010-09-07 22:10:43 följande:
    Jag vill att min dotter ska kunna dricka välling vid nattning och på morgonen. Det är mysigt att sitta och kramas medan barnet äter välling. Min dotter tar inte flaska så det är grötmatning som gäller hon är 7 månader och bröstmjöken mättar dåligt numera.
    ok, jag förstår :) Tack för svar
  • Rainbowbright
    April Mamma skrev 2010-09-07 21:14:37 följande:
    Min äldsta ratade flaska, men ersättning, vatten , välling = allt....han började dricka lite vatten ur flaskan vid 6-8 mån, välling vid 12 mån....

Medans lillebror ratade mina bröst och älskade flaskan med ersättning.....tänk va olika det är!
    Tänkt att dte är så olika!

Frågar lite nyfiket, när er älsta inte ville ta flaska/ersättning mm hur länge höll ni på?
    När gav ni upp/ varför? när han sen tog välling i flaska vid 12mån gjorde ni ngt speciellt då? =)
  • Rainbowbright
    Lady Maria skrev 2010-09-07 21:46:22 följande:
    Sonen tog varken napp eller flaska. När jag ville sluta amma försökte jag gång på gång med välling i olika flaskor och med olika nappar.

Sonen började dricka välling en kväll när jag hade ammat ena bröstet och han trodde att han skulle få från det andra men fick flaskan istället. Positivt tror jag var att han redan höll på att äta för fullt, jag lyckades lura honom  Han var 11 månader när han tog flaskan.
    Jag har sett att fler skriver att det funkat bättre när barnen är lite äldre, det kanske är en mognadsak helt enkelt?

Min son är 4månader och kanske inte reda att släppa brösten än....inte ens ett eller två mål..
    saken är att han äter så ofta på natten och denna sömnbrist börjar ta knäcken på mig!

Endå gången han tagit flaska/ersättning utan att gnälla var när jag var borta och pappa gav helt spontant (var meningen att jag skulle hinna hem till nästa ammning)
    När vi testade samma sak 2 dagar efter så vägrade han, så det är inte en metod jag/vi vågar lite på till 100% än.
Svar på tråden Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?