• MamaK

Riskakor istället för frukt?

Barnen i klassen får gärna ta med sig frukt som de kan äta på första rasten. En del barn tar alltid med sig riskakor med ost eller pizzasmak istället och vi har ständiga diskussioner med vår 8-åring som också vill ha det , Jag vill inte att hon ska äta dessa då de innehåller Glutamat men hon tycker det är sååå orättvist. Försöker hitta några smaksatta riskakor uan Glutamat men det verkar inte finnas,,, Har någon något tips vad man kan skicka med istället? Eller ska jag bara stå fast vid att det är frukt som gäller,,,?

• Svar på tråden Riskakor istället för frukt?
  • Punkster

Kan man inte "baka" egna riskakor och smaksätta själv? Kolla annars på hälsokostbutiken.

• Mei

Frukt är väl bra att fortsätta med. Men om hon får riskakor ngn gång ibland trots glutamat spelar väl ingen roll. Ibland känns det extra viktigt att vara som andra. Kanske är det populära barn som har riskakor? Eller någon som hon vill vara som? Där kanske man kan hjälpa till att avdramatisera det hela. Man blir ju varken bättre eller sämre av vad man har med för mellanmål. Stå på dig med frukten men låt ditt barn ha lite inflytande också, dvs få välja ibland.

• BrittaS

Köp riskakor som inte är smaksatta och lägg pålägg (utan glutamat då såklart) mellan! Eller ge frukt, riskakor mättar ju inte lika bra som en banan. 

• MamaK

Tack för alla tips!  Ska kolla häsokosten också vad de har där.

• Jenny72

Riskakor är snabba kolhydrater och går inte att jämföra med frukt och grönt. På min skola har skolläkare, sköterska och pedagoger beslutat att det som är bra för diabetikerna är bra för alla. Således frukt och grönsaker. Bra tycker jag. Stå på dig!

• Johloo

Jag har sett miniriskakor (i påsar) på barnmatsavdelningen smaksatta med äpple och kanel, kan inte tänka mig att de innehåller glutamat.

• neelliee

Riskakor på fredagar och frukt övriga dagar, kanske?

Eller en riskaka om dagen och en frukt?

En förpackning per månad, barnet får själv räkna ut ur många riskakor det kan äta per vecka?

• Dr Mupp

Vår fick Friggs solros och sesam riskakor till skolan idag. Innehåller inte glutamat.

Av friggs riskakor är osaltade, lättsaltade, solros och sesam, majs och sesam och Chokladriskaka utan glutamat.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lilla o

hallå!

Blir lite road av rubriken...
    förra året hade vi precis samma diskussion med våra barn. Jag hävdade bestämt att riskakor inte är varken frukt eller grönsak, men framför allt blir man inte mätt, det är ju bara sysselsättning! "Kellogs bars" har jag inte heller godkänt, som något barn hade med sig. kanske är jag en tråkig mamma men här är det frukt eller grönsaks om gäller. Ofta morot, hel eller i stavar. Just nu gäller äpplen, får väl se hur länge det håller men de behöver ju faktiskt lite energi till hjärnan för att orka med fram till lunch.

• ninmid

Vi köper alltid ekologiska riskakor som är gjorda på råris. Innehåller inga konsitigheter, vi brukar tom köpa utan salt. 
    Det får sonen ta med sig till skolan några dgr i veckan eftersom den enda frukten han gillar är banan. Frukt innehåller dessutom massa socker så jag föredrar att han äter riskakorna, eller banan då ; )  
    Och ibland blir det en smörgås.

Barn dör inte av att se att andra får saker som dom inte får. Är det inte den ena så är det det andra som dom vill ha för att "alla andra har/får".

• Niiskuneiti

Jag förstår dig verkligen. Vet att fler har detta problem...på skolan där jag arbetar har måånga med sig riskakor, men alla får inte det. Jag vet att en del av dem som vanligtvis inte får, har det på fredagar. Kan det vara en kompromiss?

Annars är det ju så att en himla massa saker är orättvisa...det är slutligen du som förälder som måste bestämma. Det är lätt att påverkas av andra. Det är också svårt att vara principfast om det blir jobbigt för ens barn.

Svar på tråden Riskakor istället för frukt?