• Jojo7777

Vilken bredd på täcke till 90 cm säng?

Ja, vilken bredd på täcket brukar man ha till en säng som är 90 cm bred (200 cm lång)??  Vad har ni?
    Har nu varit på Jysk och Åhléns och det verkar vara 150 x 200 som finns, men blir inte det för brett?

• Svar på tråden Vilken bredd på täcke till 90 cm säng?
  • La Lola

Den bredden brukar det väl vara?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mrs Statham

Jag har tre täcken och 7 kuddar i min 140 säng. Tycker det är ganska lagom.
    Själv tror jag absolut inte att det blir för brett. Ett täcke som är mindre än en meter brett kan man ju inte rulla in sig i ju.

• La Lola
    Mrs Statham skrev 2010-09-07 22:48:28 följande:
    Jag har tre täcken och 7 kuddar i min 140 säng. Tycker det är ganska lagom.
    Själv tror jag absolut inte att det blir för brett. Ett täcke som är mindre än en meter brett kan man ju inte rulla in sig i ju.
    Varför 3 täcken?
    Kan iofs inte haja vad du gör med alla kuddar heller men 3 täcken?
  • La Lola
    Cornellia skrev 2010-09-07 22:51:59 följande:
    150 är väl standard?
    Ja....så vitt jag vet så....
  • Kokomo

Vi har ett täcke på 120 cm, men faktum är att det mest bara är jobbigt då i princip alla påslakan är 150 cm på bredden, så det blir massa löst tyg över.

• Ekorrfamiljen

Jag kör standardmåttet 150*200 i sönernas 90-sängar. I min egen 160-säng är det 220*220 (?) vill jag minnas. Där har jag dessutom 4 kuddar alldeles för mig själv. Najjs ända tills det är dags att bädda rent.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Mrs Statham
    La Lola skrev 2010-09-07 22:49:25 följande:
    Varför 3 täcken?
    Kan iofs inte haja vad du gör med alla kuddar heller men 3 täcken?
    Har ett tjockt, ett tunnt och ett mittemellan såklart. Så kan man lätt byta om det blir för varmt eller för kallt.
    Och ja, jag byter flera gånger om natten..
    Kuddarna är bara till för att man ska kunna sitta skönt när man kollar på film i datorn på söndagsmornarna.
    Konstigt nog använder jag sällan kudde när jag sover
  • La Lola
    Mrs Statham skrev 2010-09-07 23:00:37 följande:
    Har ett tjockt, ett tunnt och ett mittemellan såklart. Så kan man lätt byta om det blir för varmt eller för kallt.
    Och ja, jag byter flera gånger om natten..
    Kuddarna är bara till för att man ska kunna sitta skönt när man kollar på film i datorn på söndagsmornarna.
    Konstigt nog använder jag sällan kudde när jag sover
    Oj...du är den första jag nånsin hört talas om som gör så (ang täckena).....
  • Mrs Statham
    La Lola skrev 2010-09-07 23:03:14 följande:
    Oj...du är den första jag nånsin hört talas om som gör så (ang täckena).....
    Jag vet, har ingen i min bekantskapskrets gör så heller och jag har inte tagit efter någon heller.
    Jag är speciell helt enkelt Cool
  • Ekorrfamiljen
    Mrs Statham skrev 2010-09-07 23:12:00 följande:
    Jag vet, har ingen i min bekantskapskrets gör så heller och jag har inte tagit efter någon heller.
    Jag är speciell helt enkelt Cool
    Har inte IKEA ett dubbelt täcke (ett tunt och ett lite tjockare) med tryckknappar som man kan sätta ihop för att få samma effekt som du beskriver? Jag har för mig att jag sett det på deras hemsida och tänkt att det var en fiffig lösning. Ibland är jag katastrofalt frusen och ibland blir det för varmt med duntäcket..
  • Mrs Statham
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-07 23:19:21 följande:
    Har inte IKEA ett dubbelt täcke (ett tunt och ett lite tjockare) med tryckknappar som man kan sätta ihop för att få samma effekt som du beskriver? Jag har för mig att jag sett det på deras hemsida och tänkt att det var en fiffig lösning. Ibland är jag katastrofalt frusen och ibland blir det för varmt med duntäcket..
    Humm, det är inte helt omöjligt. Har ingen aning, jag försöker undvika att besöka ikea (aka helvetet på jorden)
    Jag tycker om att kunna rulla in fötterna i ett täcke medans man har ett bredvid sig och ett över sig, så ett stort funkar inte för mig.
  • Jojo7777

Okej, så det verkar som att 150 cm är den standard som man använder till 90 säng. Ska tillägga att det ska vara till dotterns säng som hon ska få vänja sig vid så småningom, istället för spjälsängen. Hon är än så länge bara drygt 2 år, så jag tänkte att hon kanske drunknar i ett så stort täcke . Men hon sover ju ibland hos oss i våran säng och vi har ju ett jättestort täcke.
    Det är en gammal växasäng som jag just nu målar och gör i ordning, så jag tänkte bädda den och ställa den i rummet så får hon vänja sig vid den. Madrassen till den är specialanpassad, så med den så kan man inte styra ihop växasängen och göra den kortare än ca 200 cm.

Man vill ju också ha en bredd på täcket, som är "standard", så man kan hitta påslakan i rätt storlek. Blir så störd över att olika butiker så ofta har olika mått..... Jag vill ju kunna hitta påslakan som passar till henne också, men jag är heller inte sån som köper med en massa nallar på, eller seriefigurer mm... Utan bara fina färger, Åhléns hade rätt fina färger, som även skulle passa en liten tjej ;)

• La Lola
    Jojo7777 skrev 2010-09-08 10:11:39 följande:
    Okej, så det verkar som att 150 cm är den standard som man använder till 90 säng. Ska tillägga att det ska vara till dotterns säng som hon ska få vänja sig vid så småningom, istället för spjälsängen. Hon är än så länge bara drygt 2 år, så jag tänkte att hon kanske drunknar i ett så stort täcke . Men hon sover ju ibland hos oss i våran säng och vi har ju ett jättestort täcke.
    Det är en gammal växasäng som jag just nu målar och gör i ordning, så jag tänkte bädda den och ställa den i rummet så får hon vänja sig vid den. Madrassen till den är specialanpassad, så med den så kan man inte styra ihop växasängen och göra den kortare än ca 200 cm.

Man vill ju också ha en bredd på täcket, som är "standard", så man kan hitta påslakan i rätt storlek. Blir så störd över att olika butiker så ofta har olika mått..... Jag vill ju kunna hitta påslakan som passar till henne också, men jag är heller inte sån som köper med en massa nallar på, eller seriefigurer mm... Utan bara fina färger, Åhléns hade rätt fina färger, som även skulle passa en liten tjej ;)
    Det är väl 150s bredd på alla enkla påslakan oxå?
  • Ekorrfamiljen
    Jojo7777 skrev 2010-09-08 10:11:39 följande:

Kan du inte köpa ett juniortäcke till att börja med då? Det har vi fortfarande till vår 4-åring och det är väl 100*150 eller nåt sånt. Finns på IKEA och säkerligen JYSK och barnbutiker med. Då finns det fina, ganska neutrala påslakan också.
  • Ekorrfamiljen

Hmm, jag höftade till med måtten lite.. Kollade påslakanet från IKEA nu och det är visst 110*125 och inget annat!!

Svar på tråden Vilken bredd på täcke till 90 cm säng?