• Anonym

    Jag är så ARG! De vägrar ge pengarna tillbaka!

    För ett par veckor sedan beställde jag nya glasögon, gjorde i samma veva en synundersökning i butiken.
    Har i flera år gått till en annan butik men tänkte att jag skulle kika in i en mer närliggande och hittade ett par snygga bågar.
    När jag sedan fick glasögonen var det helt fel styrka på dom. Optikern sa att jag hade -3,25 och sämre syn på vänster öga. När jag sedan gick tillbaka med dom efter någon dag (tänkte att jag kanske bara behövde vänja mig vid dom men det var totalt galet) sa dom "hoppsan" ungefär och jag fick tid för en ny synundersökning. Den här gången tyckte samma optiker att jag hade -3,0 och sämre syn på HÖGER öga.
    När jag för någon dag sedan fick dom så var det FEL styrka igen. Jag gav det en chans men kunde inte använda dom heller.
    När jag då gick tillbaka förklarade jag felet och sa att jag vill ha pengarna tillbaka för glaset men behålla bågarna (tänkte då gå till min gamla optiker där det ALDRIG varit något problem).
    De stirrade på mig som att jag var dum i huvudet och tyckte det var SÅÅ konstigt att det inte stämde och VÄGRADE ge mig tillbaka pengarna, vi stod och diskuterade hur länge som helst. De vill att en ANNAN optiker ska göra en synundersökning på mig och sa att "vi ger inte pengarna tillbaka". Jag tjafsade med dom tills jag nästan kokade och de sa att jag inte kan reklamera en vara "SOM DET INTE ÄR NÅGOT FEL PÅ!"
    Jag var sjukt trevlig och förstående till en början, ja det kan bli fel osv, men jag ville bara ha pengarna tillbaka.
    De var så otrevliga och nedvärderande i deras sätt mot mig att jag nästan fick spader.
    Gick tillslut med på en tredje synundersökning eftersom de vägrade ta tillbaka glaset från bågarna och jag inte visste vad jag skulle göra tillslut.

    Kollade upp det på konsumentverkets hemsida och tydligen får de göra 2 försök att åtgärda felet på varan innan man kan be om pengarna tillbaka men det är så FRUSTRERANDE. Kan man inte komma runt det på något vis? Jag BEHÖVER ju nya glasögon, ser dåligt med de gamla och har fått vänta över två veckor HELT i onödan.

    Ville bara skriva av mig och avreagera mig, samt hoppas att någon vet om något litet kryphål i lagen.

  • Svar på tråden Jag är så ARG! De vägrar ge pengarna tillbaka!
  • Anonym

    Tråkigt tråkigt, vilket företag rör det sig om? Eller det kanske man inte får skriva här?

  • Anonym (3ggr)

    Är det inte praxis att affären från tre gånger på sig att åtgärda ett fel?

    Låter iaf som ett märkligt bemötande. Men det är ju också märkligt att du vill få bågarna gratis.

  • Anonym (3ggr)
    Anonym (3ggr) skrev 2010-09-07 23:20:52 följande:
    Är det inte praxis att affären från tre gånger på sig att åtgärda ett fel?

    Låter iaf som ett märkligt bemötande. Men det är ju också märkligt att du vill få bågarna gratis.
    från = får
  • Anonym (Synskarp)

    Be om att få "fönsterglas" insatt i bågarna och gå till din gamla optiker och sätt in rätt styrka. skicka räkningen till den nya optikern.

  • Anonym
    Anonym (3ggr) skrev 2010-09-07 23:20:52 följande:
    Är det inte praxis att affären från tre gånger på sig att åtgärda ett fel?

    Låter iaf som ett märkligt bemötande. Men det är ju också märkligt att du vill få bågarna gratis.
    Hon skrev ju att hon bara ville ha pengarna tillbaka för glasen?
  • Astarte

    Oj, vilket företag! Jag hade blivit galen.

    Har ni inte någon konsumentombudsman (heter det va?) i din kommun? Kolla gula sidorna eller kommunens hemsida. De är alltid på konsumentens sida och om någon vet hur du ska göra är det de.

    Lycka till.

  • Anonym

    Jag vill inte hänga ut företaget här men jag tror att de bara finns där jag bor, inte att det är någon kedja, är inte helt säker dock.

    Jag vill inte få någonting gratis - jag vill att de tar ut glaset så att jag får pengarna tillbaka för själva glaset så att jag kan gå och fixa nytt glas någon annanstans.

    Jag arbetar själv inom handel och tycker att det var ett riktigt skitbemötande. Inte ens en ursäkt fick jag över att det blivit fel 2 ggr, riktigt dålig stil av dom.

    Jag har mailat konsumentombudsmannen i min kommun igår och hoppas på svar idag.

    Tydligen har de rätt att göra såhär men jag tänker, när allt är klart, berätta för dom precis vad jag tycker om deras service.
    Tydligen, fick jag veta, är det fler som varit till samma ställe och fått fel styrka och linser. Så det är inte bara jag.

  • Anonym

    Fick svar av konsumentombudsmannen att de hade rätt att neka mig pengarna tillbaka. Imorgon ska jag göra ännu en synundersökning och blir det fel då så kan jag kräva pengarna tillbaka. Får se hur villiga dom är då, skrev och frågade KO hur jag ska gå tillväga ifall de vägrar att ge mig pengarna tillbaka även då. Det är bäst att vara förberedd..

Svar på tråden Jag är så ARG! De vägrar ge pengarna tillbaka!