• Anonym

steriliseras samtidigt som kejsarsnitt?

Jag och min man försöker få vårt tredje barn, verkar inte riktigt som att det tar sig. Vi har försökt i ett år.
    Men iaf. Vi har pratat om att inte göra fler barn OM det kommer en tredje.
    Och vi vill inte att den andra skaffar ett nytt barn med någon annan, ifall vårt äktenskap skulle krascha.
    Och vi skulle nog inte vilja ha en sladdis. Vi är rätt unga fortfarande.

MIn fråga är, jag har förlöst två ggr, en normal och nu den senaste med akut snitt.
    Kan man iom en eventuellt tredje graviditet välja kejsarsnitt och samtidigt sterilisera sig?
    För jag skulle hemskt gärna vilja slippa mensen resten av mitt liv, då jag blöder enormt mycket samt att jag har svåra smärtor.
    Och jag menar, tre barn räcker liksom. Man kanske ångrar sig någon dag, eller att man blir sugen, men att vara fertil i 20 år till utan att nyttja det känns ju konstigt egentligen.
    Man kan ju gå omkring och tänka.. kanske en till, kanske bla bla..
    Just nu och så som jag tänker om framtiden så vill jag inte ha fler än tre barn. Och jag vill inte ha mens. Jag hatar det verkligen..

Det ända sättet att bli av med mensen är väl att operera bort hela livmodern eller finns det andra sätt?

• Svar på tråden steriliseras samtidigt som kejsarsnitt?
  • Anonym

Du slipper inte mens i och med en sterilisering... Förutom hysterektomi (borttagande av hela rasket) kan man ofta bli av med mens med hjälp av hormonspiral.

• Pyris

Mensen kommer ju ändå om du inte tar bort hela alltet.
    Annars finns det ju som Anonym ovan skriver, hormonspiral. Dom brukar ta bort mensen och håller i 5 år, tror jag det är. Det kan jag ju vara bra ifall ni skulle ångra er.
    Sen är dom inte direkt jätte sugna på att göra en sterilisering på unga, iallafall var det så för några år sedan. Om dom gör det i samband med kejsarsnitt vet jag inte, men om du skulle en vaginal förlossning kan dom göra det 2-3 dagar senare. Men då måste du se till att du hamnar i kö nu i så fall.

• Pyris

Förlåt.. när du är gravid menar jag så klart, så får du prata med läkaren om dina planer så att han kan skicka remiss för det.

• minst

Tänk dig för! Du har ingen aning om vad framtiden har att erbjuda. Vad är det som säger att dina barn och sambo finns i livet om 5 år. Sjukdom och olyckor är något som tar människors liv varje dag. Förhoppningsvis ska inte du eller din familj drabbas. Men OM det händer kommer du att gräma dig i all evighet. Att sterilisera sig är en sak för då kan du kanske bli gravid i alla fall genom IVF men att ta bort livmodern är något helt annat.  

• Anonym

OM nu mina barn och min make skulle försvinna genom olycka, så tror jag knappast att jag är super sugen på att skaffa mig en ny familj!

Och varför ska man gå genom hela livet fertil för att bara ha möjligheten att skaffa sig ett barn till?

Jag har haft spiral och den passar inte i mig, det gör ont och jag mår illa.

Jag har haft p-spruta och den tog bort mensen, men den måste man ta en paus med, så man kan "tömma" livmodern ibland. Skit jobbigt och jätte ont.

Jag är 25 år, maken är 23 år.
    Han vill också sterilisera sig, men jag vill inte ha mens, så då kan jag lika gärna också göra det.
    Så min tanke var liksom att när dom ändå är där inne och "rotar omkring" då kan dom lika gärna ta bort hela alltet eftersom jag inte kommer ha användning av det något mer.

Finns det ingen som gjort det här`?

• Pyris
    Anonym skrev 2010-09-07 23:59:45 följande:
    OM nu mina barn och min make skulle försvinna genom olycka, så tror jag knappast att jag är super sugen på att skaffa mig en ny familj!

Och varför ska man gå genom hela livet fertil för att bara ha möjligheten att skaffa sig ett barn till?

Jag har haft spiral och den passar inte i mig, det gör ont och jag mår illa.

Jag har haft p-spruta och den tog bort mensen, men den måste man ta en paus med, så man kan "tömma" livmodern ibland. Skit jobbigt och jätte ont.

Jag är 25 år, maken är 23 år.
    Han vill också sterilisera sig, men jag vill inte ha mens, så då kan jag lika gärna också göra det.
    Så min tanke var liksom att när dom ändå är där inne och "rotar omkring" då kan dom lika gärna ta bort hela alltet eftersom jag inte kommer ha användning av det något mer.

Finns det ingen som gjort det här`?
    Jag tror faktisk inte dom kommer vilja göra det på er när ni är så unga. Och definitivt inte ta bort hela alltet. Jag var 29 år när jag frågade om sterilisering och det gick dom med på enbart för att jag skulle få mitt 5:e barn.
  • Pyris

Jag måste vara minst 25 år tydligen för sterilisering, så det skulle du ju kunna göra om du nu önskar det. Men som sagt.. det gäller att du är helt införstådd med vad du ger dig in på. Ni är faktiskt inte så jätte gamla och mycket kan hända genom åren.
    Men hysterektomi tror jag aldrig att dom kommer göra.

Lycka till med bebis nummer 3 och framtiden!

• Bedan

Man ska ju också vara medveten om att man vid en hysterektomi även hamnar i klimakteriet, såvida man inte behåller äggstockarna, men då är risken stor att man får cancer i dem.

• elefantmamman

Jag frågade samma sak och fick till svar att dom inte gjorde så utan vill att man väntar 6 månader.
    Det var på Huddinge SJH, Stockholm

• Anonym
    elefantmamman skrev 2010-09-08 00:44:56 följande:
    Jag frågade samma sak och fick till svar att dom inte gjorde så utan vill att man väntar 6 månader.
    Det var på Huddinge SJH, Stockholm
    jaha, så dom vill att man ska skära upp magen två ggr på ett halvår?
    Verkar otroligt smidigt.. NOT

ja ja, jag får väl forska i det här och fråga runt bland läkare.

Men jag håller nästan helt fast i min tanke om att inte behöva vara fertil för att bara kunna ha möjligheten. Varför skulle jag sörja en livmoder som ändå redan gett mig (förhoppningsvis) tre barn?

Fasiken, jag vill inte vara kvinna. Lättare att vara man.
Svar på tråden steriliseras samtidigt som kejsarsnitt?