• PerG

Hur gå vidare?

Vi har haft sonen (2½ år) utan blöja i c:a 2 månader nu. I början gick det bättre och bättre ganska fort och olyckorna hände då och då, men sedan allt mer sällan. Nu har det dock de senaste veckorna blivit så att han VET att han behöver kissa men vill inte gå på pottan Vi frågar honom, men han vill inte och vi vill ju inte "tvinga" honom. Vi vill ju undvika att skapa negativa associationer med pottan. Vi berömmer honom när han säger till och går på pottan och försöker att inte göra någon affär av att han kissat ner sig..  

Han går ofta och håller sig och så kommer det en liten skvätt i kalsongerna och då går han oftast med på att kissa efter det... Han har ingen blöja på natten och har de senaste veckorna varit torr hela natten kanske 9 av 10 gånger... dock har han 9 av 10 gånger vägrat gå och kissa direkt på morgonen när vi frågat med följd att han "skvätter", oftast ganska mycket, i kalsongerna och därefter går och kissar på pottan... När vi är utomhus eller ute på stan eller liknande går det knasigt nog lite bättre...

Bajsandet däremot går otroligt bra (vilket känns bakvänt utifrån det man hört från andra). Han har inte haft en endaste olycka på flera veckor nu vad gäller bajsandet och han säger ofta till, även om jag tror det är lite motvilligt ibland.

På förskolan (15-timmarsplats) verkar det inte funka så bra och där har det slutat med att han fått blöja då och då under vissa dagar (hemma har han inte haft blöja på dagtid överhuvudtaget sen vi började). De verkar tycka att han är liten eftersom många av 3-3½-åringarna inte är blöjfria ännu, men jag tycker inte 2½ år känns som speciellt tidigt att potträna?

Frågan är nu vad som är bästa sättet att gå vidare och försöka få en förbättring. Att sätta på blöja igen känns inte som en bra väg framåt (eftersom han inte känner när han kissar på samma sätt) utan isåfall känns tygblöja eller "potty training" lämpligare... Jag och min fru är lite oense i frågan. Ingen av oss tycker ju att det känns helt bra just nu, men vi vet inte hur man lämpligast går vidare på bästa sätt... Mutor?

• Svar på tråden Hur gå vidare?
  • Lyktan

det bästa som vi gjorde var att ställa till ett sjujäkla kalas när trosor var torra och kisset skvalade!! Direkt när man hörde första droppen, så klappa händer, ta fram glass osv..

Det var tutor, trumpter, serpentiner, glasstårta-bit och dans!! Det fick min dotter att springa fort som tusan till toaletten direkt när hon var kissnödig Skrattande

och om hon var på väg mot pottan och råkade "spilla" lite så gör det inte heller något, för då är ändå signalen där.

Men prova kanske toaletten också, det tyckte min dotter var mycket roligare.
    Eller att låta mig kissa på pottan, eller något gosedjur ska kissa samtidigr, antingen på wcc eller potta.

• Eligrabbarna

min stora son var nästan 3 år när han slutade med blöja och det fick felfritt i 2 månader, sedan började han kissa på sig. Det är precis som om han då kände sig "säker" på sin blöjfrihet att han då började strunta i att springa på pottan. Nyhetens behag hade lagt sig lite.
    Han hade inte tid att kissa.

Han hade ett halvår då han var väldigt "dålig" på att kissa. Han kissade i kalsongerna (sen resten på pottan) varje dag, ibland flera gånger. De ville också sätta på honom blöja på dagis men jag vägrade! han var blöjfri!! EFter ca 6 månader blev det bra igen. Nästan alla barn får ett bakslag efter ett tag...bara att jobba sig igenom, däremot tycker jag inte han ska ha blöja på dagis. Han är tidig med att potträna men inte allt för tidig!! Så stå på dig!

Min yngsta son har precis blivit blöjfri dagtid (ca 3 veckors tid) och han var då 20 månader, så han var väldigt tidig. Dagispersonalen trodde inte riktigt på mig och ville ha blöja på honom, så jag fick helt enkelt säga till att "han är blöjfri, han ska inte ha blöja" och det går bra. Han kissar i kalsongerna ca 1 gång per dag på dagis, men hemma inga olyckor. Tycker det är ok för att bara varit blöjfri i 3 veckor. Man får ju räkna med olyckor. Första 2 veckorna var det inga olyckor alls men sista veckan har det som sagt varit 1 gång per dag ungefär. Det KOMMER bakslag för i stort sätt alla barn...bara att jobba igenom!

Påminn honom, men tvinga honom inte. Han kommer snart tillbaka i sina gamla gängor igen!

Svar på tråden Hur gå vidare?