• Korsriddaren

Förstörda ordspråk och ordstäv

Halloj allihopa everybody!
    Tänkte starta min första tråd, då jag i andra trådar sett ett behov. Väldigt många tycks det, har väldigt dålig eller ingen koll alls vad det gäller ordspråk och ordstäv på svenska. Tanken är att vi här kan fylla på med det värsta vi hittar. Bidragen får komma både från FL och annorstädes ifrån. Nu kör vi! 

Ditat scientia vitam!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 18:33
    Ett förtydligande. Skulle i den mån det finns, vilja ha exempel på ordspråk och ordstäv, där människor genom direkt okunskap förvanskat ordspråk/ordstäv. Helst inte medvetet förstörda ordspråk och ordstäv från Nile City och annat. Det kan säkert vara kul också iofs, men hör nog mest hemma i en egen tråd.
  • Svar på tråden Förstörda ordspråk och ordstäv
  • Korsriddaren

Passar på att lägga det första bidraget själv, funnet här på FL.

"man saknar inte mjölken tills kossan har dött.. hmm eller nått.."

Ditat scientia vitam!
  • Lyktan

istället för "inte den vassaste kniven i lådan" så kan man tydligen säga "stor skithög men liten ponny"

• Perlan08

"Det ska börjars i tid..." som egentligen ska vara: "Det ska böjas i tid, det som krokigt skall bli."
    Iofs låter felvarianten bättre tycker jag :)

• gullican

"Du ska inte kasta sten om du är gjord av glas..."

• Habaladabala
    gullican skrev 2010-09-08 07:08:47 följande:
    "Du ska inte kasta sten om du är gjord av glas..."

Nä det verkar dumt....  
  • Lady Macbeth

Dra nu inte alla över en kant! 

• SilverEmma

Fick höra härom dagen av en kompis:

"Tänk på indianerna som paddlade kanot och båtjäveln sjönk!"

Uhm...va? 

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Korsriddaren
    Lady Macbeth skrev 2010-09-08 07:42:50 följande:
    Dra nu inte alla över en kant! 
    Vill nu bara i all vänskaplighet påminna om att denna tråd handlar om ordspråk och ordstäv, och inte idiomatiska uttryck. Glad
    Ditat scientia vitam!
  • Nicknov10

För ett tag sen hörde jag: Han har fått mjöl på sin kvarn.

Det konstigaste jag vet är när folk använder uttrycket "krokodiltårar" på fel sätt. Att de använder det när de är himla ledsna eller när något är toksorgligt. Till och med sett journalister som gör fel här...Skandal anser språkpolisen.

Samma sak med uttrycket björntjänst som också ofta används fel.

Ibland bedömer jag människor på om de säger över en "kant" eller en "kam". Fruktansvärt men det är sååå obildat.

Likadant när folk använder ordet ultimat när det menar optimalt

Likadant när folk uttalar malplacerad precis så som det stavas alltså som en mal som är placerad någonstans.

O, nu börjar jag komma igång känner jag

• Nicknov10

Åh, jag såg att jag också fastnat på idiomatiska uttryck. Kan inte man få lov att ta med sådana också i tråden...Det hänger ju ihop.

Svar på tråden Förstörda ordspråk och ordstäv