• sjuttiofemman

    Fråga om turbo

    Jag köpte igår en SAAB 9-5 2.0T och vad säljaren på bilfirman inte sa innan jag åkte dit var att det satt en annan och bättre turbo i. Och det vore väl inget problem om allt hade funkat bra men vad som händer är att turbon väsnas när jag gasar, det låter lite som när man aktiverar startmotorn med motorn igång. Och sen rycker bilen lite när man pressar motorn i högre hastigheter över 70km/h. Frågan är om jag blivit pålurad en bil vars turbo är helt slut?

  • Svar på tråden Fråga om turbo
  • Gorban

    Att turbon rasar och måste bytas är inte helt ovanligt på Saab 9-5. Att den är bytt är ju positivt men vad menar de med att den skulle vara bättre? Är det en orginalturbo eller något helt annat de har satt in? Om du köpte bilen på en seriös bilfirma som är medlem i MRF så ska bilen varudeklareras och du får garanti i någon månad. Och tillbaka med bilen och tala med säljaren.

  • Rabarbapuppa

    Det är ganska mycket annat som måste/bör bytas om man får för sig att montera en "bättre" (läs: större) turbo än originalturbon. Oavsett vad det nu är för turbo så skall du höra ett svagt vinande/visslade ljud när turbon laddar, det är fullt normalt. Men INTE det ljud du beskriver (för det vet jag vad det är, och det är ett obehagligt ljud).

    Åk tillbaks direkt! Du borde fått en slags garanti, man brukar väl få 1000 mil eller 3 månader eller nåt sånt, om det är en seriös firma.

    /Puppa

  • sjuttiofemman

    Jag ska häva köpet.
    Bara kände att säljaren inte var seriös och jag kände mig lurad. Dessutom stod det i annonsen att det skulle följa med "vinterhjul" när det bara var vinterdäck utan fälg...

    Jag skrev lite fel, det är ingen turbo bytt utan den är chippad bara.

    Problemet är att bilen inte är typbesiktigad för den extra effekt som bilen ger. Vilket skulle ge mig körförbud vid besiktning ifall dom upptäcker det. Och eftersom en bil måste kunna godkännas i en kontrollbesiktning när den säljs så hittade jag ett kryphål där och ska nu lämna tillbaka bilen.

    Hade jag känt till detta innan så hade jag inte ens tittat på bilen, den lär ju vara rätt hårt körd med feting-avgassystem och trimchip.

    Tack för era svar :)

  • John D

    Just 9-5 2.0 har en i originalutförande ganska vek turbo, en GT17, inom saab-kretsar kallad "pappersturbon" då den ofta går sönder. Att chiptrimma en sådan är ej att rekommendera såvida man inte även byter turbon, förslagsvis då till en Mitsu TD04 från Aero-modellerna av 9-5.
    Att ha ett "feting-avgassystem" monterat på en 2.0 med i övrigt original hårdvara visar bara att den som trimmat bilen varit okunnig, då det inte kommer att öka effekten överhuvudtaget.

    Du ska på sin höjd höra ett visslande eller väsande/pysande ljud när turbon laddar, precis som Rabarbapuppa säger. Är ljudet skramlande eller mekaniskt på något vis så är någonting trasigt, med stor sannolikhet lagren i turbon.

    Häv köpet!

  • sjuttiofemman

    Jag har pratat med säljaren och även konsumentombudsmannen på min ort.
    Det blir som så att jag får bilen utbytt till likvärdig annan bil, är lite sugen på en Ford Mondeo sedan -01 som gått 12500 mil. Vad tror ni som kan nåt om bilar om det? Glad

  • John D
    sjuttiofemman skrev 2010-09-09 19:56:20 följande:
    Jag har pratat med säljaren och även konsumentombudsmannen på min ort.
    Det blir som så att jag får bilen utbytt till likvärdig annan bil, är lite sugen på en Ford Mondeo sedan -01 som gått 12500 mil. Vad tror ni som kan nåt om bilar om det? Glad
    Ingen Ford på min gård!

    Skämt åsido, nej, jag skulle undvika Ford. Äldre modeller har stora problem med rost och nya modeller har urusel kvalitet.
  • sjuttiofemman

    Mmm hade för mig nåt sånt ja.

    Dom hade också en Citroen C5 som jag skrivit om i en annan tråd, den var ett okej alternativ som bytesbil...
    Aja får se vad det blir... :) tack för alla tips

  • blåsol

    Har Ford Mondeo, och det kommer JAG inte skaffa igen, men jag vill inte påverka andra .

    När det gäller turbobilar överlag är det viktigt att kolla om den är trimmad eller ej, samt att lyssna hur turbon låter då det är ganska vanligt att de rasar när de varit busbilar som inte körts på rätt sätt. Kylning med mera efter hård körning

  • Snowsilver

    Om du måste byta bilen mot en motsvarande på samma firma är du grymt lurad om han kommer upp
    med en gammal rostig Mondeo, nej har han sålt dig en premium 95:a så ska han självlklart ge dig
    en motsvarande bil i utbyte, och hittar han ingen BMW eller Audi av nyare årsmodell och mindre miltal så
    är det pengarna tillbaka.

    någon måtta får det vara.

  • sjuttiofemman

    Jag börjar nästan fundera i banorna att om säljaren fixar upp den här bilen lite så kan jag behålla den...men det känns ändå lite osäkert. Bilen är ju trimmad ändå och går som ett spjut. Vill ju inte råka ut för problem hos bilprovningen.

    Men saker behöver ju fixas och frågan är om han går med på det som garantiåtgärder:

    - renovera turbon alt byta den, den väsnas vid gaspådrag i lägre hastigheter
    - byta avgassystemet (är iofs inget fel på det även om det är rostigt men jag vill ha en mer diskret bil än så)
    - ge mig fälgar till vinterdäcken, det stod i annonsen att vinterhjul ingick

    Bilen ska vara servad och har gått igenom besiktningen.

    Eller borde jag vänta lite och se om han får in en vettig bil? Har också upptäckt rost på några ställen som jag inte såg förut.

    Han har iofs en SAAB 9-3 1,8T -02 (19000 mil) som ser skitfin ut. Men den kostar det dubbla mot min bil och är nästan för dyr för mig för vad jag har råd med.

  • sjuttiofemman
    Bilen ska vara servad och har gått igenom besiktningen.
    Alltså, den är servad enligt schema. Men säljaren har gjort en service nyligen sa han.
    Kanske nån budgetservice iofs..
  • Lotusblomma

    Har inte läst igenom men skulle nog kunna våga va säker på att om bilen rycker vid gaspådrag är det ditt spjällhus som jävlas...5500:- att bytas till nytt ungefär, måste programeras om efter bytet så en auktoriserad saabverkstad måste göra jobbet.
    Turbon kan vina lite o det är normalt, sitter de kanske dessutom en aeroturbo i den väsnas den lite extra. Den är större nämligen. OM turbon skulle vara rasad kan du räkna med en jäkla massa rök i avgaserna som stinker satan...

  • Lotusblomma
    sjuttiofemman skrev 2010-09-11 14:44:43 följande:
    Jag börjar nästan fundera i banorna att om säljaren fixar upp den här bilen lite så kan jag behålla den...men det känns ändå lite osäkert. Bilen är ju trimmad ändå och går som ett spjut. Vill ju inte råka ut för problem hos bilprovningen.

    Men saker behöver ju fixas och frågan är om han går med på det som garantiåtgärder:

    - renovera turbon alt byta den, den väsnas vid gaspådrag i lägre hastigheter
    - byta avgassystemet (är iofs inget fel på det även om det är rostigt men jag vill ha en mer diskret bil än så)
    - ge mig fälgar till vinterdäcken, det stod i annonsen att vinterhjul ingick

    Bilen ska vara servad och har gått igenom besiktningen.

    Eller borde jag vänta lite och se om han får in en vettig bil? Har också upptäckt rost på några ställen som jag inte såg förut.

    Han har iofs en SAAB 9-3 1,8T -02 (19000 mil) som ser skitfin ut. Men den kostar det dubbla mot min bil och är nästan för dyr för mig för vad jag har råd med.
    Har kört chippat genom besiktningen åtaliga gånger o det enda som sagts är "fan va bilen går bra, vad är det för chip?" haha så du ska nog hamna hos nån med en usel dag om de ska börja påpeka sånt...
  • sjuttiofemman
    Lotusblomma skrev 2010-09-13 13:17:37 följande:
    Har inte läst igenom men skulle nog kunna våga va säker på att om bilen rycker vid gaspådrag är det ditt spjällhus som jävlas...5500:- att bytas till nytt ungefär, måste programeras om efter bytet så en auktoriserad saabverkstad måste göra jobbet.
    Turbon kan vina lite o det är normalt, sitter de kanske dessutom en aeroturbo i den väsnas den lite extra. Den är större nämligen. OM turbon skulle vara rasad kan du räkna med en jäkla massa rök i avgaserna som stinker satan...
    Mmm, det är nog inte turbon.
    Var hos en kompis som kan lite om bilar och han trodde bussningarna till motorfästena var dåliga på ena sidan och det känns logiskt. Alt något med fjädringen höger fram. Dessutom läcker den något som ser ut som olja vänster fram i motorutrymmet. Känns som att det är många fel på den, lite för många.
    Nä om jag ska behålla den så vill jag göra så mycket på den att det inte längre är värt pengarna.

    Ska åka till bilfirman med den i morron och byta till aningen saaben jag skrev om tidigare eller en renault megane -04. Det löser sig iallafall.

    Tack för era svar.
  • blåsol

    Valet står mellan Saab turbo och Renault Megane? Oj, det var vitt skilda kategorier på alla skalor. Men alla har ju inte samma krav, bara det är en bil

  • sjuttiofemman
    blåsol skrev 2010-09-15 09:54:59 följande:
    Valet står mellan Saab turbo och Renault Megane? Oj, det var vitt skilda kategorier på alla skalor. Men alla har ju inte samma krav, bara det är en bil
    Hmm mja, blev ingen Megane. Plastigare bil har jag väl inte kört nånsin.
    Blev inget köp den gången men idag hörde dom av sig och hade en bil åt mig.
    Aja vi får väl se när jag väl kommer dit :)
  • Anna83 m Juline och Vincent

    Dum fråga kanske....Men hur mycket ska turbon vina???Jag lämnade in min bil till en släkting som äger en bilverkstad.För vi har problem med en ventil så han kopplade upp den på datorn och sökte igenom bilens dator....Vi har fel på avgasåterföringsventilen....Tror jag den hette....Och så provkörde han bilen och sa att turbon viner lite för mycket.Han menade väl att turbon börjar bli dålig.Men bilen är inte slö på något vis.....Men låter dem olika mycket beroende på vilken bil man har???Vi har en Passat Tdi -00....Eller är det så illa att turbon går på sista versen???


  • John D
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2010-09-21 10:28:18 följande:
    Dum fråga kanske....Men hur mycket ska turbon vina???Jag lämnade in min bil till en släkting som äger en bilverkstad.För vi har problem med en ventil så han kopplade upp den på datorn och sökte igenom bilens dator....Vi har fel på avgasåterföringsventilen....Tror jag den hette....Och så provkörde han bilen och sa att turbon viner lite för mycket.Han menade väl att turbon börjar bli dålig.Men bilen är inte slö på något vis.....Men låter dem olika mycket beroende på vilken bil man har???Vi har en Passat Tdi -00....Eller är det så illa att turbon går på sista versen???
    Just den där avgasventilen är ett mycket vanligt fel på VAG, googla lite på "avgasåterföringsventil" så hittar man hur många foruminlägg som helst från folk som åker Skoda, Audi och VW. Verkar vara ett fabrikationsfel som VAG vägrar ta ansvar för.

    Att turbon viner är inget konstigt. Dock är det svårt att ta ställning till vad "viner för mycket" betyder när man inte har hört bilen själv.
    Ryker bilen mycket? Prova att ge full gas så du får max laddtryck och släpp sedan gasen tvärt och motorbromsa, då brukar man få stora, fina svarta moln bakom bilen om turbon är dålig. :)
  • f1carbon

    Lämna tillbaka bilen och köp en annan på någon seriös firma.

    Låter som du blir lurad . 

Svar på tråden Fråga om turbo