• carwho

B12-brist och graviditet

Hej!

Funderar över graviditet och om man har vitamon B12 brist.
    Hur farligt är det? Hur kan det påverka fostret?

Äter tabl varje dag mot min brist, har för tillfället ingen koll på mina värden, men det borde väl de tar reda på? BM? Läkare? Någon?

Någon annan som haft B12 brist vid graviditet?

• Svar på tråden B12-brist och graviditet
  • Bestla

Jag har vitamin B12 brist och får injektioner varannan vecka .Idag ringde bm och sa att jag måste sluta med dessa genast, varför vet jag inte. Ska till läkare på fredag...

• Ilena

Kolla genast upp det! Jag vet en mamma som hade b12 brist inder graviditeteten och har fått skadade barn av det (ett barn måste ev gå i special klass pga koncentrationsproblem m.m.). En höll tom på att dö under första levnadsåret innan det uppdagades!!! Bebisen ville inte äta och fick sondmatas. Vill inte skrämmas men det är allvarligt.

• Cyberfru

Jag har svårt att ta upp B12 och äter behepan för att hålla nivåerna uppe, ingen har sagt något om att det skulle vara någon fara eller att det ska kollas upp något extra, trots att jag har informerat både barnmorska och läkare jag träffat om att jag har konstaterad brist och äter behepan. Dock så kände jag själv att jag ville kolla upp så jag låg bra till, så jag såg till att få ta prov, det låg fint till så nu känner jag mig tryggare. Om jag var du skulle jag be om att få ta prov så du vet att du ligger bra till, både för din och bebbens skull!

• Bestla

Jag har varit till min läkare nu, och han sa att mina B12 värden var skyhöga. NU är det så när man tar tabletter eller injektioner med b12, så det var inget att bry sig om sa han. Dessutom sa han att b 12 var helt ofarligt att ta under graviditeten, så det är bara att ösa på. Överskottet kissar man ut då vitaminet är vattenlösligt.

• Liset

Hjälper vitamin b12 mot illamående?

Har hört att b-vitamin ska hjälpa en att få behålla lite iaf!

Jag är gravid i v 9, och kräks som en tok... Måste få nåt i magen minst varannan timme annars är det kört!

Svar på tråden B12-brist och graviditet