• Anonym (ost)

Äta hårdost som fått lite mögel?

Jag undrar om man som gravid kan äta hårdost som fått lite mögel på sig. Jag har en ost hemma som möglat lite grann och jag har sedan skurit bort det. Är det ok att äta den då? Eller ska jag avstå?

• Svar på tråden Äta hårdost som fått lite mögel?
  • Philippa

Jag hade inte ätit den alls... även om jag inte vore gravid... Mögelsporer finns ju i hela osten..blä.

• Ballerina74

Ja, det går bra att äta den. Till skillnad från möglat bröd stannar möglet på ytan (fick jag nyligen reda på på en ost o vinprovning , dock kunde jag ju bara äta hårdostar o inget vin ...)

• La Lola

Mögel är inte farligt.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-09-08 09:28:33 följande:
    Mögel är inte farligt.....
    det är väl det som är farligt om man är gravid? min bm sa att man inte ens fick äta pastöriserade mögelostar just för att det var möglet som var farligt. 
    jag slängde en hel parmesan som hade blivit möglig på ena sidan... vågade inte skära bort det..  
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-09-08 10:18:10 följande:
    det är väl det som är farligt om man är gravid? min bm sa att man inte ens fick äta pastöriserade mögelostar just för att det var möglet som var farligt. 
    jag slängde en hel parmesan som hade blivit möglig på ena sidan... vågade inte skära bort det..  
    Nä, det är inte möglet som är det skadliga o det är sorgligt att BM påstår det....

Detta är varför vissa ostar ska undvikas:
    "Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-09-08 10:20:33 följande:
    Nä, det är inte möglet som är det skadliga o det är sorgligt att BM påstår det....

Detta är varför vissa ostar ska undvikas:
    "Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    ahaaa :) men så bra, då slänger jag inte parmesanen nästa gång då. 
    och då kan man alltså äta mögelostar bara de är pastöriserade?? :D 
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-09-08 10:43:26 följande:
    ahaaa :) men så bra, då slänger jag inte parmesanen nästa gång då. 
    och då kan man alltså äta mögelostar bara de är pastöriserade?? :D 
    Näe. Enkel ostguide finner du i samma länk.
  • Llimen

Skär du bara bort möglet kan du äta osten. Ost möglar och det är inget farligt.

Lagrade ostar möglar ofta lite redan under lagringen, möglet skärs då bort och nytt vax läggs på. Chansen är alltså stor att de ostar vi köper i butiken redan har varit mögliga någon gång, alltså INGET farligt alls. (Min sambo arbetar på ostlager)

• Anonym (ost)

Tack för all info!! Tur man har FL!

Svar på tråden Äta hårdost som fått lite mögel?