• MissSummer

    Är det lättare att adoptera från ett land om ena partnern har medborgarskap i landet?

    Jag satt och funderade lite över detta, så jag frågar några som jag vet har koll Glad

    Som rubriken lyder; är det lättare att adoptera från ett land om ena partnern har medborgarskap i samma land?
    Eller om landet i fråga är ett land som inte genomför särskilt många utlandsadoptioner, om ens några alls? (Peru tänker jag på) går det ändå att adoptera ett barn om ena partnern har medborgarskap där?

    Är väldigt nyfiken över detta så jag hoppas att någon vet.

  • Svar på tråden Är det lättare att adoptera från ett land om ena partnern har medborgarskap i landet?
  • chatnoir

    Från MIA:s hemsida (mia.eu):

    Enskild adoption

    Om det finns särskilda skäl kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. I sådana fall ska MIA innan barnet lämnar ursprungslandet pröva om förfarandet är godtagbart d.v.s. om det finns särskilda skäl och om förmedlingssättet är tillförlitligt. Innan MIA gör en sådan prövning ska socialnämnden ha genomfört en medgivandeutredning och beslutat om medgivande. Ett vanligt särskilt skäl är att adoptionen gäller ett släktingbarn. Det kan också vara att den/de sökande har anknytning till landet exempelvis genom att ha sitt ursprung där. Om MIA anser att förfarandet är godtagbart får de sökande själva genomföra adoptionen. Ett beslut om avslag kan överklagas till förvaltningsrätten.

  • Emeli

    2006 adopterades två barn från Peru. De måste ha varit fråga om enskilda adoptioner eftersom ingen svensk organisation var verksam där då. Därefter har det inte kommit några barn därifrån.

    BFA är den svenska organisation som höll ut längst i Peru. Det sista barnet kom 2004. De avslutade samarbetet med Peru pga oändligt långa väntetider i kombination med höga kostnader. AC avslutade sitt samarbete med Peru långt tidigare, av samma skäl. Det sista barnet kom 1992.

    Det går med andra ord att adoptera enskilt från Peru om man får medgivande. Jag är däremot inte säker på att det kommer att gå lätt. Jag har en stark känsla av att det kommer att bli en både lång och krånglig procedur, men ni kanske har bra kontakt med t.ex. något barnhem, känner till någon bra advokat etc. och då behöver det inte bli så besvärligt. Om jag var ni skulle jag undersöka vilka möjligheter det finns.

  • MissSummer

    Tack så mycket för era svar!

    Vi planerar varken barn eller adoption än :) jag är bara 20 år, men jag har frågat min kille varför inga peruanska barn adopteras till utlandet eftersom det finns ganska många föräldrarlösa barn där, men han visste inte.

    Indra: intressant, det svarade ju på frågan jag alltid har undrat över. Varför hade man så långa väntetider och så då? Vill man inte att barnen skall adopteras?
    Jag är inte alls insatt i adoption, jag vet inte hur allt fungerar riktigt.

  • MissSummer

    För grannlandet Bolivia adopterar ju ganska många barn.
    När jag var på väg hem från Peru satt det ett svenskt par som just skulle hem med sitt lilla barn som de adopterat från Bolivia :) hur kan skillnaden vara så stor tänker jag?

Svar på tråden Är det lättare att adoptera från ett land om ena partnern har medborgarskap i landet?