• simonsmammiz

mothers choice... race gold... bilbarnstol... behöver hjälp!

hej.. jag har fått en mothers choice bilbarnstol modell namn.. race gold... den ska vara frammåt, och med den finns en platta till isofix... men det verkar oxå som om den går att montera utan isofix plattan... med 3-punkts bälte. finns det någon därute som har eller har haft en sådanhär som vet lite om den ... tacksam för svar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-09 20:45
    mitt barn är 4:a år och ska nu överlåta sin bakåtvända till sin lillasyster... har nu denna stolen och funderar ev på att sätta honom framåt eller köpa en bådahållet stol så han kan åka bakåt nått år eller två till .. men jag undrar om någon har erfarenhet av just denna modellen som jag har ... tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden mothers choice... race gold... bilbarnstol... behöver hjälp!
  • Dr Mupp

Du ska inte använda den stolen. Den är inte säker. Du behöver ha en riktig bakåtvänd stol istället.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • FrkJenny

Nej, den duger tyvärr inte till att skydda något av dina barn.
    De behöver sitta bakåtvänt tills minst fyra-fem års ålder. 

• Kina79

Som de andra säger, inget av dina barn ska sitta framåtvända. De bör sitta bakåtvända minst till 4-5 års ålder och när det väl är dags för framåtvänt, då bör du köpa en riktig bältesstol.

Så släng stolen o köp en bakåtvänd.

• Cecci78

Tycker också det är en riktigt dålig stol. Sådana ska inte alls användas, inte ens framåt när barnet är 4-5 år utan då bör man köpa en riktig bältesstol med hög rygg. För lite större barn som åker bakåt är Britax Two Way bäst, den kan de flesta barn sitta bakåt i till de är 5-6 år om de inte överskrider maxvikten på 25 kg. Sen har Britax även bra framåtvända bältesstolar (ja jag gillar Britax...).

• Minnon

Jag skulle hivat den stolen och köpt en annan bakåtvänd istället.

• Dr Mupp

I sverige skulle ju ingen med lite kunskap köpa den stolen så personliga erfarenheter härifrån lär du inte hitta.

Om du måste ha honom framåt så ska han ha en riktig bälteststol, det är det säkraste framåtalternativet. Men det säkraste är om du köper en britax Two-way eller Multitech och har honom bakåt så länge som möjligt. I two-wayen kan de sitta tills de är ca 120 cm eller 25 kg innan den är urvuxen. Därefter ska du köpa en riktig bältestol när du ska vända framåt.

När det kommer till bilsäkerhet så finns det inge billighetsgenvägar. Barn ska ha riktiga grejer som är säkra. Jag förstår att du har stolen och du önskar slippa köpa en till stol men grejen är den att för dina barn skull så ska du köpa ordentliga stolar.

Använder du den stolen och det smäller så fungerar den så att internbältet kommer hålla kroppen på plats mot stolsyrren, men kraften i smällen kommer att få huvudet att kastas framåt. Eftersom kroppen sitter fast kommer belastningen på nacken öka och risken för att nacken slits av är stor. Här kan du se varför du inte ska använda stolen eller liknande stolar

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kodia

Den är ju avsedd för framåtvänt åkande, för barn under 18 kg!!! Barn under 18 kg får plats i en bakåtvänd, säker stol!

Mitt tips är att istället köpa en Britax Twoway att ha bakåtvänd till det stora barnet. Mothers Choice-stolen kan du slänga.(var noga med att ta bort bälten och klädsel först, så ingen annan börjar använda den.)

När det sedan är dags för storebror att åka framåt (=inte längre får plats i en bakåtvänd, vid ca. 115-120 cm längd) är det bättre att köpa en riktig bältesstol.

• FrkJenny
    simonsmammiz skrev 2010-09-08 09:43:39 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-09 20:45
    mitt barn är 4:a år och ska nu överlåta sin bakåtvända till sin lillasyster... har nu denna stolen och funderar ev på att sätta honom framåt eller köpa en bådahållet stol så han kan åka bakåt nått år eller två till .. men jag undrar om någon har erfarenhet av just denna modellen som jag har ... tacksam för ALLA svar
    Okej, det stod 3 år i din presentation så jag utgick från det i mitt svar, och nu när jag tittar igen så ser jag att han fortfarande bara är tre år och fyller fyra först i december?
    Det är alltså bakåtvänt till minst 4-5 år som gäller så om han byter stol idag så behöver han en bakåtvänd stol för att sitta säkert.

Väljer du att trots det sätta honom framåt så ska han ha en bältesstol, inte en framåtvänd bilstol eftersom internbältena i stolen utsätter hans nacke för ännu större belastning än tom en bältesstol gör...

Detta är inte vad du frågar efter men det är nog inte särskilt många som kan ge besvara din förfrågan om erfarenheter om just den stolen eftersom den bara säljs av mer eller mindre oseriösa direktimportörer och därför som tur är knappt har någon andel av marknaden i Sverige. 
Svar på tråden mothers choice... race gold... bilbarnstol... behöver hjälp!