• JHO

pluggar ekonomi.... SVÅRT

Började läsa ett ekonomi proram nu i höstas och har just avslutat de två första kurserna, en engelska å en förberendande eko.kurs. Och dom gick bra, G i båda.
    Men nu har vi börjat med micro economical principles och redovisning. Redovisingen känns okej.
    Men micro! Det är SÅ mycket matte och jag är jätte dålig på matte. Klarade precis matte c men det var ju 3 år sen. Jag har ju aldrig fattat matten riktigt, linjens lutning, göra om evkvationer till grafer, derivata och allt sånt. Jag får sån panik, jag läser o läser o försöker verklgen förstå men det går inte!! Jag lägger verkligen ner mycket tid men jag kan bara inte.......

Ni som läst ekonomi: Kommer det forstätta vara så här svårt???

Och om inte ekonomi är nåt för mej så vet jag liksom inte vad jag ska göra istället.....

• Svar på tråden pluggar ekonomi.... SVÅRT
  • ormizen

Hej...stackare...

Här är i alla fall en länk där du kan logga in som gäst och kolla matte. De har också bra tips på hur man gör - själv test osv....lycka till

itc.edu.stockholm.se/flex/

• Honey1982

hello.. jag läser företagsekonomi på högskolenivå trots att jag bara läst matte a.
    tycker oxå det är svårt med ekonomistyrning, mikroekonomi och så men bara du ger dej f*n på det så går det säkert

• Rhonda Breeze

It's getting better! Matte C är ju inte så lite heller. Jag läste själv bara matte C och lyckades till slut ta min magister, även om det kändes helt omöjligt till en början.

Micron är ju ganska lurig, med att det just är ganska avancerad matte. Macron är egentligen inte mycket lättare men så mycket roligare . Du kommer att känna dig såååå allmänutbildad.

Bit ihop och ta kurs för kurs. Och sedan helt plötsligt har de 3-4 roligaste åren i ditt liv försvunnit och du har din efterlängtade examen

*längar tillbaka*

• JHO

tack för alla snälla svar......visst dte är säkert bara att bita ihop. Men det känns som om det är så tråkigt, är detta verkligen vad jag vill? Vill jag bli ekonom? Vill jag bli det så gärna at jag har det så här jobbigt å tråkigt i 3-4 år?

Det känns liksom som om man skulle kunn aplugga nåt skojit i 3-4 år iställer för tråkig matte... eller tycker att ekonomer att det är apsurt men pluggar ändå?

Sen VISST det är intressant, men tråkigt. Fast det är väl å andra sidan all utbildingar,: jag menar, om man vill bli typ marinbiolog så måste man väl plugga in hur mucket fakta om alger som helt, och hur skoj låter det? 5 poäng algkunskap

• Rhonda Breeze

Om du är osäker på om det är ekonomi du vill plugga, kanske du ska fundera på vad du vill göra i framtiden och vilken utbildning du behöver för det. ... men jag kan inte påstå att jag själv funderade igenom särskilt strukturerat vad jag vill och vad jag behövde för utbildning till det! Jag visste inte vad jag ville bli men tänkte att det är säkert bra att läsa ekonomi.... och det gick ju det med.

Matten i Micron är ju ganska avancerad/trist ... och likaså statistiken.... MEN i de övriga kurserna är inte matten lika dominerande.

Lycka till med pluggandet! ... vad det nu blir

Svar på tråden pluggar ekonomi.... SVÅRT