Hur läser era 8-9 åriga killar?
Jag har en kille som nyss blev 9 år och börjat i 3:an. Han var inte alls intresserad av läsning innan 1:an och började alltså från noll. Det har gått långsamt för honom att lära sig läsa och vi tränar nästan varje dag hemma i ca 15 minuter.
Men jag undrar hur killar i denna ålder alltså 8-9 år läser i allmänhet? Vilken typ av böcker läser era killar och läser de dom böckerna totalt flytande eller behöver de ibland stanna till och bokstavera något ord?
Min pojke läser böcker som Beast quest, Tam tiggar pojken, Mega killen, Alamandrarna och Ben 10 flytande och snabbt med mycket bra läsförståels. Han läser just nu Harry Potter böckerna som har en mycket mer avancerad stil, här måste han då och då stanna till vid något ord och bokstavera. Han kan läsa stycken flytande för att sedan vara tvungen att stanna till vid flera ord som igår tex: illustratör, trolldryckslektioner, gastkramande...
Jag tycker att min kille kommit en bra bit på väg, men det är än en bit kvar innan jag anser att han läser helt flytande.