• 7 michelingodingar

göra tårta med fluff med plopp,hjälp!!

Våran son fyller år och tänkte testa o göra en tårta med fluff som alla pratar om
    tänkte göra med plopp eller center men skulle vilja få tips på vad man kan ha mer för fyllning i tårtan och skulle vara tacksam om det är nån som vet hur mycket man ska ha, är det 3 dl grädde och 180 gr choklad som man läst lite varstans eller???

snälla kom med tips det står helt still med ideer just nu!!!

• Svar på tråden göra tårta med fluff med plopp,hjälp!!
  • FruJohansson82

Fyller på måndag så ska göra en tårta till söndag. Har massa Plopp hemma så de här vore nått för mej Vill me veta

• Shaun the sheep

180 g choklad och 3 dl grädde stämmer bra!

I övrigt kan du ju välja vad du själv tycker, kanske chokladmousse om du vill ha en chokladtårta.
    Eller kanske glasskräm? Hälften vispad grädde, hälften vaniljvisp

Allt beror på hur du själv vill att tårtan ska smaka. Jag tror att pollyfluff skulle smaka bra ihop med hallon också Tungan ute

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    snart 4 skrev 2010-09-08 19:14:40 följande:
    hur gör man för att det inte ska bli klumpar i mossen??
    Ja alltså, du sätter på spisen på typ trean max, och häller i grädden i en kastrull. Lägg ner plopp eller vilket godis du nu ska använda och låt det smälta tillsammans. Grädden får ju inte koka,
    men om du märker att det börjar bli för varmt så ta bort kastrullen från plattan ett tag, eller sänk värmen.
    Rör om när du märker att godiset börjar smälta lite, plopp borde smälta rätt fort =) Dumle är ju lite segare kola i, men den smälter också jättefort
    Lycka till, hoppas det  blir gott!
  • 7 michelingodingar
    Shaun the sheep skrev 2010-09-08 18:47:21 följande:
    180 g choklad och 3 dl grädde stämmer bra!

I övrigt kan du ju välja vad du själv tycker, kanske chokladmousse om du vill ha en chokladtårta.
    Eller kanske glasskräm? Hälften vispad grädde, hälften vaniljvisp

Allt beror på hur du själv vill att tårtan ska smaka. Jag tror att pollyfluff skulle smaka bra ihop med hallon också Tungan ute
    du tror inte det blir för mycket choklad i tårtan då..... funderade på jordgubbsmousse eller kanske citronmousse vad svårt det ska vara vill inte att det ska bli en toksöt tårta hellerTungan ute visserligen tycker jag om sånt men har flera som inte gillar när det är för sött... lagom är bäst eller
  • Shaun the sheep
    7 michelingodingar skrev 2010-09-09 07:55:25 följande:
    du tror inte det blir för mycket choklad i tårtan då..... funderade på jordgubbsmousse eller kanske citronmousse vad svårt det ska vara vill inte att det ska bli en toksöt tårta hellerTungan ute visserligen tycker jag om sånt men har flera som inte gillar när det är för sött... lagom är bäst eller
    Ja, det gör man ju som man vill Har man många i närheten som har svårt för söta saker, så får man tänka en gång till. Men om man gör egen chokladmousse så kan man ju göra den söt eller litem er bitter beroende på vilken kakaohalt man väljer.
    Annars tror jag nog att citronmousse funkar. Det enda som jag vet passar ihop är hallon av alla de slag.
    Hallongrädde till exempel. Använder du frysta hallon så är ju de oftast lite syrligare än färska Gott!

Men jag tror både jordgubb och citron funkar till plopp
  • 7 michelingodingar
    Shaun the sheep skrev 2010-09-09 08:07:04 följande:
    Ja, det gör man ju som man vill Har man många i närheten som har svårt för söta saker, så får man tänka en gång till. Men om man gör egen chokladmousse så kan man ju göra den söt eller litem er bitter beroende på vilken kakaohalt man väljer.
    Annars tror jag nog att citronmousse funkar. Det enda som jag vet passar ihop är hallon av alla de slag.
    Hallongrädde till exempel. Använder du frysta hallon så är ju de oftast lite syrligare än färska Gott!

Men jag tror både jordgubb och citron funkar till plopp
    ja det tänkte jag ju inte på att man kan anv olika halter på chokladen!! men det där hallongrädde är det bara vanlig grädde och hallon du anv då? mmm det här låter ju gott med hallon
  • Shaun the sheep

Ja, precis, vispad grädde med tinade hallon. Det är jättegott! Vill man så kan man mosa hallonen innan och sila bort kärnorna, dom kan ju vara lite irriterande. Men det är jättegott, hallongrädde kan man äta nästan som det är Flört 

• 7 michelingodingar
    Shaun the sheep skrev 2010-09-09 10:15:20 följande:
    Ja, precis, vispad grädde med tinade hallon. Det är jättegott! Vill man så kan man mosa hallonen innan och sila bort kärnorna, dom kan ju vara lite irriterande. Men det är jättegott, hallongrädde kan man äta nästan som det är Flört 
    åhh det vattnas i munnen på mig ju undrar om jag inte ska prova det verkar lite lättare o göra än mousse
    sila bort kärnorna kan man göra det....dom är ju lite jobbiga o tugga!!
  • Shaun the sheep

Ja, självklart går de att sila bort, det är ju det allra bästa! Vet inte hur många gånger jag ätit nåt med hallon på ett kalas, och sen suttit och svurit för mig själv över att inte ha nån tandpetare Det är ju så irriterande!
    Så mosa dom först och sila mosen och blanda resten med grädde. Det kommer bli kanongott =)

• 7 michelingodingar

tack för tipset får nog bli ploppfluff och hallongrädde

• FruJohansson82

Ja tänkte köra med Ploppfluff och hallonmousse, men va tror ni om de 3 lagret? Vaniljkräm?? Eller nått annat gott?

• Shaun the sheep
    FruJohansson82 skrev 2010-09-09 12:26:18 följande:
    Ja tänkte köra med Ploppfluff och hallonmousse, men va tror ni om de 3 lagret? Vaniljkräm?? Eller nått annat gott?
    Ja, det kan väl bli gott! =) Vaniljkräm eller glasskräm tycker jag låter jättegott faktiskt
  • 7 michelingodingar
    FruJohansson82 skrev 2010-09-09 12:26:18 följande:
    låter helt ok gör du egen botten? jag tänkte vara bekväm o köra på köpebotten Flörto då är det ju bara 2 lager i den

en annan fråga hur gör ni egen mousse?
  • Shaun the sheep

Mousse görs på lite olika sätt
    Om du söker här på FL eller google på den moussen du vill göra så kommer det upp olika, välj det som du själv tycker verkar lättast =)

• FruJohansson82

Ja har köpt bottnar.. Understa lagret blir vaniljkräm, sen blir det hallonmousse och dekoration blir Ploppfluff

• 7 michelingodingar
    FruJohansson82 skrev 2010-09-10 10:26:50 följande:
    Ja har köpt bottnar.. Understa lagret blir vaniljkräm, sen blir det hallonmousse och dekoration blir Ploppfluff
    ahh ok så kan man kanske oxå göra anv fluff som dekoration,har bara tänkt att det ska vara mellan bottnarna!!

jag tänkte göra ploppfluff och ha på ena lagret sen hallongrädde på andra lagret o sen spackla med grädde o så på med ett marsipanlock får hoppas släkten gillar det nu bara trist att affärerna bara har grön marsipan hade velat ha andra färger ju!!
  • Shaun the sheep
    7 michelingodingar skrev 2010-09-10 11:03:14 följande:
    ahh ok så kan man kanske oxå göra anv fluff som dekoration,har bara tänkt att det ska vara mellan bottnarna!!

jag tänkte göra ploppfluff och ha på ena lagret sen hallongrädde på andra lagret o sen spackla med grädde o så på med ett marsipanlock får hoppas släkten gillar det nu bara trist att affärerna bara har grön marsipan hade velat ha andra färger ju!!
    På vår lilla Ica (Supermarket) så har dom både rosa och grönt, och så finns det rosa med jordgubbssmak, och grönt med päronsmak Att det kan skilja så mycket är ju märkligt..
Svar på tråden göra tårta med fluff med plopp,hjälp!!