Jag är ej arbetsför?
Bakgrund:Jag hade en arbetsprövning i tre månader. Efter det så fick jag en OSA-anställning (skyddad anställning genom AMS.)
Efter min skötta arbetsperiod, det var tidsbestämt, så har jag gått på A-kassa med regelbunden kontakt med arbetsförmedlingen.
Under tiden som jag var inskriven hos arbetsförmedlingen så hamnade jag i klammeri med rättvisan och uteblev några gånger från möten på grund av att polisen anhållit mig, missade även ett möte av andra skäl. Mötena fortsatte dock och jag fick en handlingsplan. Handlingsplanen innefattade eventuellt en ny OSA-anställning och ett nytt möte upprättades. Vid den tidpunkten så hamnade jag i häktet och sedermera även på anstalt.
När jag friges så skriver jag in mig som arbetsökande på AMS och återupptar min A-kassa, allt enligt protokollet. Hela den delen med intyg osv. är avklarad med A-kassan.
Händelse:
På mitt första möte med AMS så säger de helt plötsligt att de inte anser mig vara arbetsför på grund av att jag har missat en del möten (totalt 5 st.)
De vill skriva ut mig och skicka mig till socialen i tre månader för praktik för att se om jag är "arbetsför".
Jag vill och kan jobba och jag har inte missat någonting sen den senaste handlingsplanen upprättades. Fängelsevistelse är ett såkallat giltigt skäl, så jag kan verkligen inte se hur de kan stoppa mig från att ta del av min A-kasse försäkring bara för att de tycker att jag inte har skött mig för länge sedan.
Om inte annat så kanske någon kan svara på vad "Beredas tillfälle att yttra sig" har för betydelse.
Jag satt i ett rum med två personer som försökte manipulera mig att gå med på orimliga krav, när de till slut frågade vad jag har att säga om det hela. Jag fick inte se vad de skrev om mig till facket så jag visste ju inte vad jag skulle svara på. Så det blev typ något framstressat, säkert otillräckligt.
Har man ingen rätt att läsa igenom papprena i lugn och ro och sen skicka in ett skriftligt svar eller måste man kunna svara på tal direkt där och då?
Jag bad även om en besvärshandling men fick till svar att det inte fattas några beslut där?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 13:00
Just det, frågan är då: Kan de göra så, paragraferna har jag och de täcker allt från att vara invandrad till att ha en lila tunga.
Kan de ändra sina egna beslut på min bekostnad, helt enkelt.
Fråga två är angående besvärshandlingen, kan man inte överklaga beslut från AMS överhuvudtaget?