• Jica

Alise vs Alice

Hur skulle ni utala Alise...lite svårt att skriva hur men skulle uttala det kanske men om ni läste det, skulle ni uttala det likadant som Alice eller ?

• Svar på tråden Alise vs Alice
  • Ssunshine

ALISE precis som de skrivs, med E..=P som namnet LISE fast med ett A framför
    Alice, Ja ALIS helt enkelt =P

veni vidi vici
  • Raskask

Nope. Långt i och uttalat e skulle jag uttala det som (om jag inte blev informerad om att det skulle uttalas som Alice- om jag tex var flickans lärare eller så, för då skulle jag förstås inte insistera att uttala Alise på precis det sätt det skrivs på, men undra lite vad meningen var kanske).

• Mjäll

Skulle inte uttala dem likadant iaf, är det vanliga Alice man är ute efter tror jag den stavningen underlättar för massa felsägningar under livets gång.

Jag har själv ett svårt namn, som dessutom har lite annorlunda stavning, jag har minst sagt många gånger varit trött på att folk inte kan uttala mitt namn som det är menat att vara. Mitt barn kommer få ett namn där det inte finns någon som helst anledning till att uttala det fel.

• Jessa med 3

Jag skulle uttala det Aliis, med betoning på i, för mig ser det ut som ett franskt namn.

• isisisis
    Ssunshine skrev 2010-09-08 14:04:45 följande:
    ALISE precis som de skrivs, med E..=P som namnet LISE fast med ett A framför
    Alice, Ja ALIS helt enkelt =P
    samma här
  • solida

Jag skulle uttala det Aliis, min systerdotter heter Elise och det uttalas ju så, så jag skulle spontant  uttala det på samma sätt...

Om man vill att barnet ska heta Alice får man nog stava det så.

• FruSen

Som Elise.
    Alice uttalar jag "allis"
    Alise skulle jag uttala aliis, eventuellt aliise (med e).

• Jica

Det är inte vanliga Alice jag är ute efter utan det uttalet som ni beskriver. Vi letar en stavning för ett släktnamn där man uttalade det som Alise och jag vill inte heller ha några felsägningar och behöva stava etc....nu blir det nog bara andranamn så då spelar det ju inte så stor roll men jag vet också hur jobbigt det är att hela tiden behöva stava sitt namn....och efternamn

• MarieF

Våran flicka heter Alicè i andra namn

• Jessa med 3

Med grav accent på e? Hur uttalar ni det?

• amalie79

Nej, Alise skulle jag uttala som Elise, fast med A, om du förstår. Ska det låta som Alice så får man ju stava det Allis. Det funkar ju!

• KlasKristian
    MarieF skrev 2010-09-25 20:48:26 följande:
    Våran flicka heter Alicè i andra namn
    Bara av nyfikenhet, hur uttalar ni det?
  • MarieF
    KlasKristian skrev 2010-09-26 14:25:29 följande:
    Bara av nyfikenhet, hur uttalar ni det?
    Alise
  • KlasKristian
    MarieF skrev 2010-10-01 14:38:50 följande:
    Alise
    Ok, för det korrekta uttalet med accenten över e:t blir något liknande Alisää.
Svar på tråden Alise vs Alice