• reell

Ligga på rygg och äta ur flaska?

Igår när vi var på stan, såg jag en mamma som flaskmatade sin baby som låg på rygg i vagnen. Är detta "normalt"? Klarar bebisar av det? Sätter de inte i halsen? Berättade för min pappa (fyrabarnsfar) vad jag sett, och han sa att "Det är klart man inte kan mata på det sättet. Kan du själv ligga ner och dricka eller?"

Har en dotter som är uppfödd på ersättning till största delen. Amningen ville sig aldrig riktigt, så när hon var två månader lade jag ner amningen helt. Nu är hon åtta månader och äter "vanlig" mat, gröt och välling. Under perioden hon fick ersättning på flaska, och även vällingen som hon får på kvällarna nu, så har hon alltid suttit i min (eller sin pappas) famn och ätit...

• Svar på tråden Ligga på rygg och äta ur flaska?
  • luckyme83

min son ligger på rygg när han äter sin välling i sängen på morgonen...han håller flaskan själv...

• reell

Har han blivit matad så sen han var liten, så han är van vid det, eller har han kommit på själv att det är gött att ligga ner och äta, och du förstår hur jag menar? :)

• Lantani

Ofta matar jag dottern i min famn, om det inte är något väldigt speceillt. Som tex i helgen. Vi var på marknad och det blåse rejält. Jag vill inte ta upp henne i blåsten, så hon fick ligga i vagnen och äta, sen bara komma upp och rapa.

och sonen när han var några månader fick alltid en flaska erättning precis innan vi la oss, den åt han iprincip sovandes i sin säng.

Men jag matar ju allra helst i famen såklart!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • MrsEnglund

Vår son har ätit ur flaska sedan start. På nätterna har han fått ligga kvar och äta liggandes på rygg. Har aldrig varit problem. Tidigare brukade vi bara resa honom sittandes efter för en rap.
    Nu ger vi så lite på natten att en rap inte känns så viktigt. (han är 5 månader)

På dagtid får han sitta i famnen och äta.

• SilverEmma

Båda mina flaskungar har vid tillfällen legat på rygg och käkat, det har inte varit några problem.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • La Lola

Jag har aldrig ens funderat över att det inte skulle funka....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • syntharen

När man ammar ligger ju bebisen ner så varför skulle det vara annorlunda med flaska? Sedan tycker jag att man hellst ska ha babyn i famnen även om man flaskmatar, närheten under matningen är ju viktig.

• Becca1986

Min dotter fick ersättning från en månads ålder cirka. Hon låg alltid i famnen. När hon kunde hålla flaskan själv runt 4-5 månaders ålder låg hon på kvällarna i sin säng och drack den. Har aldrig varit några problem. Aldrig hört att ungar måste sitta upp och dricka ersättning/välling. Det kommer ju inte så mycket ur de där napparna på en gång ju.

• watership down

så länge de bara dricker mjölk är det nog ingen fara. sen när de börjar äta annat så använder de ju munnen och svalget lite annorlunda, då kanske det är bättre att sitta upp. själv försökte jag mata min son sittandes i morse för han drällde så mycket men sittandes kollade han runt på allt annat så då fick jag inte i honom en droppe, det blev liggandes matning igen :)

• Mariohn

Va?? Bebisen ligger på rygg när den ammar så vad skulle skillnaden vara?? 

• La Lola
    Mariohn skrev 2010-09-09 13:04:55 följande:
    Hajar inte heller.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • reell
    Mariohn skrev 2010-09-09 13:04:55 följande:
    Ingen amningsställningen innebär väl att barnet ligger på rygg? Men på sidan, ja.

Säkert beror det på att mjölken inte kommer så fort ur flaskan, så bebisen hinner svälja. Testade själv att dricka ur flaskan liggandes plant på rygg, och det gick ju faktiskt :) Har bara aldrig sett någon bebis äta så förut
  • Mary Jo

Min bebis äter alltid när hon ligger på rygg. Hon äter i sängen oftast och myser med snutten samtidigt. Om jag är på stan ligger hon alltid i vagnen och jag sitter brevid och matar henne. hon tycker det är så mysigt så hon vill inte äta i min famn;) Det ska vara på rygg och med snutten.

• MirandaSthlm
    Mary Jo skrev 2010-09-10 19:55:11 följande:

Min bebis äter alltid när hon ligger på rygg. Hon äter i sängen oftast och myser med snutten samtidigt. Om jag är på stan ligger hon alltid i vagnen och jag sitter brevid och matar henne. hon tycker det är så mysigt så hon vill inte äta i min famn;) Det ska vara på rygg och med snutten.

Samma här. min bebis vill inte sitta upp utan vill ligga på rygg med huvudet på sned så hon ser tv:n.
    ~♥~ SverigeDemokraterna ~♥~
  • KramKalas

min son ligger också o äter ut flaskan. Han nattäter än o då ger jag falskan i sängen. Han äter då de han vill ha o vänder sedan sida o somnar genast om. Hade säkert tagit betydligt längre tid att söva om honom om ja hade lyft upp honom.

Han ligger även i famnen när jag ger flaska. Använder amningskudden när vi är hemma även om det är många månader sen han slutade amma. Tycker den är så bekväm o avlastar ryggen. Och sonen tycker det är mysigt. Jag har en hand ledig o kan stryka honom över håret o han kan få hålla i mitt finger som gör honom lugn.

Så för mig har det alltid gått bra att ha honom liggande o äta.

• Alfonsina

Även här ger vi flaska när sonen ligger på rygg, det är kl 6 varje morgon då ingen av oss vill vakna ordentligt. Tvingar upp maken varge morgon för att göra erästtningen och sedan sover vi alla vidare.

Har aldrig funderat över varför det int skulle gå? Min systerdotter drack sin välling så i flera år.

• vampyria2

Barn har en annan anatomi i munnen/näsa/hals just för att de sak kunna ligga ner och äta, så det är helt okej att ligga på rygg och äta för dem
    Mina barn har alltid legat på rygg i sängen och jag har legat på sidan och ammat, har ganska stora så...

• UnderYtan

Varför skulle det inte? Om min dotter äter på natten eller sitt morgonmål när vi fortfarande ligger i sängen så ligger hon alltid ner. Dagtid halvsitter/halvligger hon lutat mot en amningskudde.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
Svar på tråden Ligga på rygg och äta ur flaska?