• Fridolino

Går inte upp i vikt och är förstoppad, Gluten intollerans?? (Celiaki)

Min pojke är precis fyllda ett år och har sedan han var 7 månader gått upp endast 250g i vikt :( Han är så smal, väger bara drygt 9kg. Han har testats med blodprov för gluten intollerans vilket inte visat något men jag kan inte släppa tankarna kring detta. Han är kroniskt förstoppad och äter Movicol varje dag för att kunna bajsa. I övrigt är han liten i maten men en jätteglad och enormt energisk liten kille. Kan det vara så att gluten intolleransen inte alltid visar sig i blodprover eller är jag helt ute och cyklar. Jag känner på mig att det är något  med tarmen som inte är som det ska... :( Är så otroligt ledsen och orolig över detta och skulle gärna höra hur ni fick reda på att era barn var gluten intolleranta??

• Svar på tråden Går inte upp i vikt och är förstoppad, Gluten intollerans?? (Celiaki)
  • Teskedsmamman

Be om att få ett HLA-test. Har han genen så kan han t ex ha tyst celiaki, har han inte genen så är det nåt annat. Har ni kollat upp andra födoämnesallergier?

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Skogsmulla

Det kan inte vara reflux?

Det hade min kille, han slutade gå upp i vikt, åt bara lite, det var en kamp med maten. Jag märkte att han var hungrig, men han kunde börja skrika efter bara några snuttar på tutten och vrida sig bort!
    Han kräktes också lätt och jag märkte att han fick uppstötningar som han liksom svalde igen. Det var jättejobbigt.

Barnläkaren gjorde födoämnesallergitester och vi fick gå till dietist som gav  ett kaloririkt pulver för att han skulle gå upp i vikt, men han kräktes bara mer. Dem fick vi inte så mycket stöd av.

Jag googlade en hel massa på hans symptom och någon beskrev sitt barn som en "omvänd ostbåge" vid bröstet och jag kände att det stämde så bra tillsammans med övriga symptom. När han var 6 månader sa vi till barnläkaren att vi trodde det var reflux och hon skrev ut losec samt att vi började med Enfamil ersättning.

• Skogsmulla

PS. Ta tag i det själv, räkna inte med att du kan vänta på att sjukvården ska göra det, för det kan ta tid! DS.

LYCKA TILL!

• Fridolino
    Teskedsmamman skrev 2010-09-08 14:36:09 följande:
    Be om att få ett HLA-test. Har han genen så kan han t ex ha tyst celiaki, har han inte genen så är det nåt annat. Har ni kollat upp andra födoämnesallergier?
    Vad är ett HLA-test och vad innebär tyst celiaki? Visas inte det på vanligt blodprov? De kollade mjölkallergi också.. Jag har funderat på om det kan vara mjölkprotein intollerans också... Jag nästan hoppas på Celiaki eller mjölkproteinintollerans då jag är så orolig över att det ska vara något allvarligare :(
  • Fridolino
    Skogsmulla skrev 2010-09-08 14:49:59 följande:
    Det kan inte vara reflux?

Det hade min kille, han slutade gå upp i vikt, åt bara lite, det var en kamp med maten. Jag märkte att han var hungrig, men han kunde börja skrika efter bara några snuttar på tutten och vrida sig bort!
    Han kräktes också lätt och jag märkte att han fick uppstötningar som han liksom svalde igen. Det var jättejobbigt.

Barnläkaren gjorde födoämnesallergitester och vi fick gå till dietist som gav  ett kaloririkt pulver för att han skulle gå upp i vikt, men han kräktes bara mer. Dem fick vi inte så mycket stöd av.

Jag googlade en hel massa på hans symptom och någon beskrev sitt barn som en "omvänd ostbåge" vid bröstet och jag kände att det stämde så bra tillsammans med övriga symptom. När han var 6 månader sa vi till barnläkaren att vi trodde det var reflux och hon skrev ut losec samt att vi började med Enfamil ersättning.
    Stackars liten! Jag tror dock inte det är det min son har, han är liten i maten men äter helt ok mellanåt. Verkar inte ha ont någonstans och inga uppstötningar heller...

Vad var det för pulver? Låter som något min son skulle behöva!

Skönt att det löst sig med eran lillkille!
  • Teskedsmamman
    Fridolino skrev 2010-09-08 17:04:35 följande:
    Vad är ett HLA-test och vad innebär tyst celiaki? Visas inte det på vanligt blodprov? De kollade mjölkallergi också.. Jag har funderat på om det kan vara mjölkprotein intollerans också... Jag nästan hoppas på Celiaki eller mjölkproteinintollerans då jag är så orolig över att det ska vara något allvarligare :(
    HLA är ett blodprov, man kollar upp om barnet har en eller två gener för celiaki, har de inte genen är det inte celiaki, utan nåt annat.

Tyst celiaki innebär att man inte uppvisar symtom men om det inte visar sig på blodprov vet jag inte...

Det finns inget som heter mjölkproteinintollerans, antingen är det laktosintolerans eller mjölkproteinallergi du tänker på.

Min näst yngsta kille hade jättestrulig mage och alla tester som kan tas har tagits. Han hade iofs tvärtom, diarré istället för förstoppning. Det enda de hittade var laktosint, men det visste vi redan eftersom hela familjen är det.... Nu först vid 3 års ålder börjar magen ordna upp sig.... men varför den strulat vet vi fortfarande inte...
  • Fridolino
    Teskedsmamman skrev 2010-09-08 17:37:36 följande:
    HLA är ett blodprov, man kollar upp om barnet har en eller två gener för celiaki, har de inte genen är det inte celiaki, utan nåt annat.

Tyst celiaki innebär att man inte uppvisar symtom men om det inte visar sig på blodprov vet jag inte...

Det finns inget som heter mjölkproteinintollerans, antingen är det laktosintolerans eller mjölkproteinallergi du tänker på.

Min näst yngsta kille hade jättestrulig mage och alla tester som kan tas har tagits. Han hade iofs tvärtom, diarré istället för förstoppning. Det enda de hittade var laktosint, men det visste vi redan eftersom hela familjen är det.... Nu först vid 3 års ålder börjar magen ordna upp sig.... men varför den strulat vet vi fortfarande inte...
    Hej igen!
    Det finns visst mjölkprotein intollerans och det visas inte vid blodprov. Symptomen är inte lika "akuta" som vid mjölkprotein allergi. Iaf är det vad läkaren sa...
  • Teskedsmamman
    Fridolino skrev 2010-09-08 17:54:17 följande:
    Hej igen!
    Det finns visst mjölkprotein intollerans och det visas inte vid blodprov. Symptomen är inte lika "akuta" som vid mjölkprotein allergi. Iaf är det vad läkaren sa...
    Det är kanske mjölkproteinöverkänslighet då kanske... det är den termen vi har varit utredda för, kanske samma sak.
  • lillvilda

jag har en kille som gick upp dåligt i vikt och har haft förstoppning konstant sen han började äta mat. Han gick ner i vikt runt 2 års ålder å var liten i växten, pratade inte, var oerhört slö. vi har uteslutit allt som hade med mjölk att göra å gluten ur hans kost men det gjorde ingen skillnad för honom. Vi har istället lärt oss att förmycket av stoppade kost gör honom förstoppad. Alltså inget var för sig med allt ihop så att säga.

Mitt råd att att verkligen lägga in en växel för att hitta orsaken. Nu äter vår son movicol å det tillsammans med att hans mage har blivit tåligare med åren gör att han mår bra idag. Har gått upp i vikt, vuxit massor och har haft ork över att börja prata å leka. Allt det han missade under åren han var som mest sjuk. Han är idag 3½ år å magen funkar bra men vi lever med spåren de satt hos honom. En försenad språkutveckling och en stor rädsla för att bajsa vilket gör att han fortfarande får dras med en blöja när de är dags att bajsa å måste äta movicol i perioder.
    Hoppas de löser sig för er jag lider med er, det är så jobbigt att se sitt barn må dåligt.

Svar på tråden Går inte upp i vikt och är förstoppad, Gluten intollerans?? (Celiaki)