• mariajohansson09

inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!

Ska ha dop den 30e oktober.  Står nu i planeringsgroparna och har bara dop som jag själv varit på att referera till. Har bara varit på dop med smörgåstårta och tårta...vilket har varit trevligt men jag vill ha ett dop som inte blir bara ett i mängden av alla smörgåstårtedop... Tips och idéer välkomnas!

• Svar på tråden inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!
  • Habaladabala

När vår äldsta tjej döptes bjöd vi på paj. Enkelt och gott. Vi hade några olika sorter så det skulle passa alla. Det smidigaste av allt är att de går utmärkt att frysa så man kan göra dem långt innan dopet.

Ett annat alternativ är sallad!

• GossarnasMor

Varför inte göra ett buffe bord av olika sallader, pajer, kladdkakor, äpplekakor med vaniljsåser m.m.
    Doppa frukt i choklad går alltid hem, enkelt och gott.
     Ett större fruktfat med typ melonbitar, och andra små frukter som går lätt att äta. Undvik dock äpplen som lätt blir fula.

Vet inte hur många ni blir men mycket går ju att göra långt i förväg

• MarreB

Jag har varit på flera dop,men det som e trevligast är dem som det bjuds mat på:) fika e ju så tråkigt.

Paj e ju en jättebra ide,gott o smidigt:) Lite sallad till så e det ju perfekt!!

Sen brukar vi ha nån sötsak att bjuda på till efterrätt typ baklav har vi haft  .eller så kan man bjuda på olika chokladbitar:)

• Millan83

Var på ett  dop där man fick en fantastiskt god soppa och hembakat bröd! Såå himla gott! Skulle ju passa på hösten också! 

• Beccy

På senaste dopet gjorde vi olika sallader och hembakat bröd, sen lite tårta o kaka till kaffet. Alla var glada och nöjda :)
    Olika pajer som nån annan sa är också bra, om man har bra ugnar och värma dem i sen om man har lånat lokal.

• lunaria

vi ska ha afternoon tea . ska bjuda på massor av olika hembakat bröd, mycket pålägg, ev snittar och så en fikabuffé. maken är expert på att göra smörgåstårtor, men det hade vi på bröllopet förra året o så känns det faktiskt som att alla har det på dop. att göra lite engelskt av det o framförallt dricka mycket te känns mysigt nu till höst/vinter . och jag längtar redan efter hemgjorda citronscones med hemlagad körkbärssylt

• MarreB
    lunaria skrev 2010-09-08 16:01:43 följande:
    vi ska ha afternoon tea . ska bjuda på massor av olika hembakat bröd, mycket pålägg, ev snittar och så en fikabuffé. maken är expert på att göra smörgåstårtor, men det hade vi på bröllopet förra året o så känns det faktiskt som att alla har det på dop. att göra lite engelskt av det o framförallt dricka mycket te känns mysigt nu till höst/vinter . och jag längtar redan efter hemgjorda citronscones med hemlagad körkbärssylt
    vilken kul ide:) ett sånt dop skulle jag vilja bli bjuden på:)
  • lunaria
    MarreB skrev 2010-09-08 17:25:04 följande:
    vilken kul ide:) ett sånt dop skulle jag vilja bli bjuden på:)
    va glad jag blir över att du säger så, tack så mycket .
  • Mammatilltvåprinsar

Hur många blir ni? Vi har dop samma dag och har bjudit 75 personer. Känns så ohanterligt, vet inte vad vi ska bjuda på. Klockan 12 är det så lunch är ett måste...

• mariajohansson09

Tack för alla braiga tips...kanske blir soppa? Någon som har ett bra recept?

lunaria skrev 2010-09-08 16:01:43 följande:
    Låter supergott! O jag som älskar scones! Men vi har dop på fm...så jag tror lunch passar bättre än afternoon tea..tyvärr
Svar på tråden inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!