• GossarnasMor

Fler med barn med Förkylningsastma. Hur löser ni det med barnomsorgen?

Undrar om det finns fler med barn som har Förkylningsastma och får inhalera från mask.
    Sonen har fått det av sitt RS han hade när han var liten.
    Idag är 21 månader, blir 2 år i dec.

Men iaf nu är han förkyld och hostar när han springer och ska sova.
    I måndags ringe personalen efter mig på förskolan då de ansåg att han hostade väldigt mycket och så.
    Jag sa att han kommer att hosta vid varje förkylning han har, det bara är så. Jag kan inte göra mer än att inhalera honom.

Resten av veckan har han varit hemma men jag tänkte lämna honom igen imorgon.
    Jag anser han vara frisk, utan feber, han är pigg och leker, han äter som han ska, sover som han ska på dagen och natten och visst han hostar ju natten med.

Hur gör ni?
    Har ni dem hemma hela perioden de är förkylda och hostar eller lämnar ni ändå?
    Vet inte riktigt hur jag ska göra då personalen tycker det är jobbigt tydligen...

• Svar på tråden Fler med barn med Förkylningsastma. Hur löser ni det med barnomsorgen?
  • NinnaBus

Min yngsta, snart 4 år, har infektionsastma. Kommer även vid ansträngning.
    Vi har mask med medicin både hemma och på förskolan.
    Förskolan ger han medicin vid lunchtid och vi ger morgon och kväll hemma. De har även fått instruktioner om att de kan få ge mer om de tycker att han låter som att ha behöver det, dock aldrig tätare än var 3:e timme.
    Det fungerar bra.
    Skulle han vara hemma hela tiden han är förkyld så skulle han vara hemma från augusti till slutet av maj, med undantag för enstaka dagar...
    Med medicineringen och tack vare att förskolan kan hjälpa oss med middagsdosen så är han numera sällan så pass tät eller hostig att han behöver vara hemma.
    Så länge han är pigg, orkar leka och busa, äter osv. så får han vara på förskolan.

• Majsan70

Mina barn har fått vara hemma när astman spökar som mest och  är lite lurig. I övrigt får de medicinares på dagis eller i skolan som alla går i numer.

Medicinerar man rätt så skall man ju kunna ha ett ganska normalt liv.

• Superkex

Minstingen hade infektionsastma när han var mindre. Han hade medicin hos dagmamman som han inhalerade där. Inga problem med det.

Det är ju inte så att barn som hostar av astma smittar och är de som vanligt och orkar med tempot på förskolan så tycker iaf jag att de kan lämnas. Så svårt att lära sig hur man ger medicin via mask är det inte, det borde personalen kunna fixa.

• solida

Min son har haft förkylningsastma i ca två år, nu var det dock ett tagv sen så förhoppningsvis är det på väg att växa bort. Iallafall, han har varit hemma när han haft svårt att andas, så vi har kunnat medicinera. Det är inte förskolan som har begärt att han ska vara hemma, utan jag som tyckt att han behöver det. Jag hra sagt att om han börjar andas ansträngt så ska de ringa så kommer jag och hämtar direkt, det har dock aldrig hänt.
    Man märker när det är på gång med astman och förkylning och då håller vi honom hemma.

Han har dock en lindrig form verkar det som, har varit förkyld kanske fem ggr senaste året och det håller i sig i ett par dagar, medicinerar vi de dagarna kan han gå till förskolan sen.

• Linastrumpan

När min dotter har en pågående infektion så får hon 22doser /dygn och då är hon hemma. Dock håller hostan i sig ca en vecka efteråt. Hon får då med sig sina inhalationer till dagis och personalen får ge henne där.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Mälaröbo

Min förskola talade om att de INTE ger annat än livsuppehållande medicin och då efter utbildning av sjukvården.
    Dock hade min son en fröken med eget barn med förkylningsastma som själv tog på sig ansvaret att ge honom så han inte behövde vara hemma när han faktiskt var "frisk".

• GossarnasMor

Tack för alla svar!
    Jag har idag lämnat sonen och påpekat att han hostar så ett högläge vid vilan eller vila ute i vagnen vore kanon för hans del. Det skulle inte vara några problem för dem att ordna det.
    Jag frågade även om möjligheten att ge han dos innan vilan men de kunde inte svara på om de fick det eller ej. Konstigt tycker jag?!
    Han kan ju inte vara enda barnet med detta...

Igår kväll hostade han rejält och kräktes upp en massa slem och nu är han inte alls lika hostig eller rosslig längre. Jag är glad att han orkar hosta upp eländet och jag hoppas att han växer ifrån det.

Kanske ska ringa BVC och kolla upp vad som gäller med medicin på förskolan, be dem skriva något informationsblad hur det funkar eller nått....

• Linastrumpan

I de många kommuner måste pesonalen ha personlig deligering av MAS för att få ge läkemedel till barnen. Det är jättebra tycker jag eftersom det minskar risken för fel och är en säkerhet för både personal o barn. Nu har jag turen att på min dotters avdelning så finns en pojke med kronisk astma som medicinerar dagtid jämt. Personalen har då fått delegering till honom och eftersom jag själv är sjuksköterska och de redan vet hur man ska ge inhalationer så var det okej för dem att även ge min dotter vid behov men bara om jag har pratat med dem innan. Så hör med föreståndare/rektor på förskolan om hur du ska gå till väga för att din son ska kunna få medicin vid behov. Kan ju vara så att delegering krävs innan.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • GossarnasMor
    Linastrumpan skrev 2010-09-09 11:19:08 följande:
    I de många kommuner måste pesonalen ha personlig deligering av MAS för att få ge läkemedel till barnen. Det är jättebra tycker jag eftersom det minskar risken för fel och är en säkerhet för både personal o barn. Nu har jag turen att på min dotters avdelning så finns en pojke med kronisk astma som medicinerar dagtid jämt. Personalen har då fått delegering till honom och eftersom jag själv är sjuksköterska och de redan vet hur man ska ge inhalationer så var det okej för dem att även ge min dotter vid behov men bara om jag har pratat med dem innan. Så hör med föreståndare/rektor på förskolan om hur du ska gå till väga för att din son ska kunna få medicin vid behov. Kan ju vara så att delegering krävs innan.
    Tack, ska höra med rektorn till förskolan om vad som gäller.
  • Majsan70
    Mälaröbo skrev 2010-09-08 21:40:40 följande:
    Min förskola talade om att de INTE ger annat än livsuppehållande medicin och då efter utbildning av sjukvården.
    Dock hade min son en fröken med eget barn med förkylningsastma som själv tog på sig ansvaret att ge honom så han inte behövde vara hemma när han faktiskt var "frisk".
    Och vad är astmamedicin enigt dem undrar jag då?
    Får inte mina barn sin medicin...ja då kan de helt enkelt DÖ om de får ett astma anfall i skolan. Jäkla livsuppehållande medicin.
  • Johloo

Min dotter har förkylningsastma och går till dagis även när hon är förkyld och hostar. Hostar hon så mycket att det tröttar ut henne ringer persnalen och då hämtar jag hem henne. På dagis ger de henne astmamedicin om hon får tungt att andas. Däremot får hon ta sin infektionshemmande medicin 2x2/dag hemma med oss och det funkar ju bra morgon och kväll. Det har aldrig varit en diskussionsfråga på dagis, de är vana och har fler astmatiska barn där.

• Hanna 77

Min son har förkylningsastma och hostar mer eller mindre hela tiden såhär på hösten/vintern. Vi har fått en extramask utskriven av vår läkare så de ger honom en inhalation mitt på dagen på förskolan. Det funkar jättebra och han säger ofta till själv när han vill andas för han känner att det hjälper honom. 

• Mälaröbo
    Majsan70 skrev 2010-09-09 17:46:44 följande:
    Och vad är astmamedicin enigt dem undrar jag då?
    Får inte mina barn sin medicin...ja då kan de helt enkelt DÖ om de får ett astma anfall i skolan. Jäkla livsuppehållande medicin.
    Mina barn hade inte "den" sortens astma utan mycket mildare, därav inte livsuppehållande.
    Vid vanlig astma gäller samma regler som vid tex diabetes.
Svar på tråden Fler med barn med Förkylningsastma. Hur löser ni det med barnomsorgen?