• Anonym (Fundersam mamma)

Hur stöttar jag mitt barn

För några dagar sen fick jag reda på att mitt barn är bisexuell, tjejen är 16 år och jag funderar på om det finns bra tipa på hur jag ska bemöta henne förutom med mycket kärlek och förståelse, det kommer väl bli jobbigt för henne den dagen hon kommer ut men man kan hoppas att omgivningen har förståelse men man har ju hört skräckhistorier, jag stöttar henne till 100% om det är detta hon vill, men det kanske finns föräldrar eller andra som vet lite mer om hur jag ska bemöta henne, klart hon inte är en annan person för att hon talat om att hon är bi men jag vill absolut inte göra några misstag som kan förstöra vår relation, det måste ju finnas så många tankar och funderingar för henne som för mig. :)

• Svar på tråden Hur stöttar jag mitt barn
  • Anonym (Så Kul!)

Ja, att du skriver denna tråd, och undrar! Min tös, som också är 16, är bi, eller kanske hon inte äns har bestämmt sig än, kanske vill hon bara vara med tjejer. Hur du skall bemöta henne?

Det finns bara et svar på detta: Bemöta henne, som om hon hade varit hetro, eller om du vill: På et fullständigt naturligt sätt. I dag är människor mycket mera toleranta inför sådant, och jag, som när min dotter berättade, lyfte inte äns et ögonbryn. Om hon blir kär i någon, så lyckönska henne, och låt henne njuta av sin ungdoms kärleksäventyr. Förälskelse är aldrig könsbunden, och det är enbart andras evt. fördomar, som kan sticka "pinnar i hjulet"....Solig

• ViceGuy

Genom att bete dig precis som vanligt.

Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • jfsebastian

Är du säker på att hon behöver extra stöd?
    Var dig själv, älska henne för att hon bejkar kärleken och var stolt över henne.

• Lestat

Ge henne omtanke och kärlek, precis som innan. Hon är samma person.

• Anonym

Var glad för hennes skull! Det finns alldeles för många som har svårt att acceptera sin sexualitet av olika orsaker (jag vet, är själv där). Att hon kan känna sig så trygg att hon berättat det för dig är ju jättebra. Förutsättningarna för att må bra och att hitta någon man älskar är förstås mycket större när man känner att man kan vara ärlig mot sig själv och andra.
    Hur hon uppfattar det vet förstås bara hon. En del behöver stöd, för andra är sexualiteten och kärleken okomplicerad. Det enda rådet jag kan ge är att fortsätta tänka på henne och behandla henne som förut. Om det finns tecken på att hon mår dåligt så fråga om hon kan tänka sig att prata med dig och hjälp henne att hitta någon utomstående att prata med, precis som du skulle göra om hon mådde dåligt av vilken anledning som helst. Förmodligen skulle jag nog ändå tro att hon mår bra. Att det är något positivt för henne att hon har berättat för dig och att du reagerade positivt på beskedet.
    Sen vill jag tillägga att man är i första hand människa. Jag har aldrig tänkt på mig själv som bisexuell eller heterosexuell eller homosexuell. Jag är jag och jag kan känna attraktion till och bli kär i både män och kvinnor. Jag antar att jag då borde placera mig i "bisexuell kategorin" men på något sätt gillar jag inte riktigt att bli sorterad. Man är ju ändå sig själv i första hand. Allt annat är av underordnad betydelse.

• miljarden

Stötta henne genom att få henne att känna att det inte är konstigare att hon är bi än om hon hade varit hetero.

• jfsebastian

Själv beundrar jag människor som blir kära i människan, och där hjärtat ignorerar det där med vilket kön det är.
    Att bejaka kärleken är jäkligt stort och värt att uppmuntras.

Jag är själv straight as an arrow, men det hindrar iinte mig från att beundra människor med flytande sexuell  tillhörighet där kärleken styr.

• Anonym (Så Kul!)

Varför ger du ingen repons på din tråd TS?

• Anonym (Fundersam mamma)

Hej

Tackar för alla som skrivit i tråden, tyvärr har jag inte skrivit då min dotter varit inlagd på sjukhus, dagen efter jag skrivit detta blev hon attakerad på skolan, det är väldigt jobbigt i vår familj just nu så jag vet inte när jag orkar skriva igen.

• Anonym

Vilken jobbig situation för er alla, jag hoppas att det löser sig till det bästa och att din dotter mår bra. Jag förmodar att händelsen är polisanmäld och att skolan tar tag i detta men självklart är det väldigt jobbigt för er ändå. Var uppmärksam på hur hon mår så att hon får någon att prata med, man ska inte behöva känna sig otrygg i en miljö där man tillbringar en så stor del av sin tid.

• Gaytjej

Attackerad??! Stackars tjejen! Håller med ovan i det han/hon skrev.

Jag jobbar som lärare på en 7-9 skola och vi har haft ett fåtal elever som varit öppna med att de är bi/homo.  Jag tror att dessa elever har varit väl bemötta, i alla fall har jag upplevt det som så! Själv är jag öppen med att jag är gift med en tjej och har inte en endaste gång fått höra något negativt om detta. Men tyvärr ser verkligheten inte ut så här på alla skolor i Sverige, det är jag ju medveten om.

Elever som kommer ut som bi/homo brukar bli fler när de börjar på gymnasiet och det verkar vara lättare att vara sig själv när man blivit lite äldre och lämnat grundskolan bakom sig, men när jag tänker efter så är det kanske just på gymnasiet din dotter går?!

Det finns en bra dokumentär om att vara ung tjej och bi/homo som heter "du ska nog se att det går över" http://www.sfi.se/sv/filmiskolan/Filmhandledningar/Filmhandledning/Du-ska-nog-se-att-det-gar-over/ 

Annars finns det många böcker om ungdomar och unga vuxna som är bi/homo och en del vanliga spelfilmer, som behandlar temat positivt. T ex "Imagine me & you" http://www.imdb.com/title/tt0421994/

Det är verkligen inte eländigt att vara bi/homo, även om jag förstår att det är jobbigt för din dotter (och dig) just nu.

Svar på tråden Hur stöttar jag mitt barn