• Molntussen1

Vart kan man köpa fårskinn? Tips och erfarenheter tack

Hej!

Vill  ett fårskinn att ha i vagnen. Vart finns det för ställen
    att köpa det någonstans?

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • Svar på tråden Vart kan man köpa fårskinn? Tips och erfarenheter tack
  • Anatha

Babybutiker
    Ikea
    Inredningsbutiker
    Ica Maxi tror jag även jag har sett det på

• Ängelii

Jag har köpt mitt lammskinn på Öströö Fårfarm, det är ett helt underbart skinn (har 2 st). Jag skulle absolut inte köpt ett skinn på Ikea, det är inte rekommenderat att ha till barn i vagn.

• Anatha
    Ängelii skrev 2010-09-08 21:20:46 följande:
    Jag har köpt mitt lammskinn på Öströö Fårfarm, det är ett helt underbart skinn (har 2 st). Jag skulle absolut inte köpt ett skinn på Ikea, det är inte rekommenderat att ha till barn i vagn.
    Vad är det för skillnad på de olika skinnen?
    Varför rekommenderas inte Ikeas skinn för vagn?
  • Trollet Ludenben

Inte IKEA. Deras skinnär avsedda som mattor. Har själv mailat dom och frågat och de rekommenderar att man köper ett riktigt babysskinn.
    Babyproffsen har och andra barnaffärer med.

Älskade ungar
  • Anatha
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-09 06:40:51 följande:
    Inte IKEA. Deras skinnär avsedda som mattor. Har själv mailat dom och frågat och de rekommenderar att man köper ett riktigt babysskinn.
    Babyproffsen har och andra barnaffärer med.
    Vad är skillnaden?
  • Trollet Ludenben
    Anatha skrev 2010-09-09 06:48:23 följande:
    Vad är skillnaden?
    de skrev att de var behandlade med med medel som inte var avsedda till babyanvändning. Jag litar på det. IKEAS egen personal är ju naturligtvis ute efter att sälja. Hade det inte vart skadligt hade de rekommenderat deras skinn och inte att man gått till en konkurrent. Men de var enbart avsedda att ha som mattor. Sen är det ju självklart upp till var och en hur man gör. Men jag satsar i alla fall på riktiga saker till mina barn som är avsedda för dom och tillverkade för att passa barn.
    Älskade ungar
  • eragylf

Såg två varianter på babyland, en långhårig och en korthårig...

• Anatha
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-09 06:53:10 följande:
    de skrev att de var behandlade med med medel som inte var avsedda till babyanvändning. Jag litar på det. IKEAS egen personal är ju naturligtvis ute efter att sälja. Hade det inte vart skadligt hade de rekommenderat deras skinn och inte att man gått till en konkurrent. Men de var enbart avsedda att ha som mattor. Sen är det ju självklart upp till var och en hur man gör. Men jag satsar i alla fall på riktiga saker till mina barn som är avsedda för dom och tillverkade för att passa barn.
    Ja säger Ikea så stämmer givetvis det. Jag själv försöker undvika allt lurendrejeri som gäller specialsaker för barn då det mest är bullshit och marknadsföringsknep. Jag har själv beställt två fårskinn från en farm på Fårö och de kommer inte vara specialtillverkade för barn men de är väldigt mjuka och inte behandlade med några medel.
  • Lille Ninjo

Jag har en kompis som har egna pälsfår, dvs med jättefin päls. Skinnen blir superfina! Men de är dyra för att det skall gå ihop sig som fårabonde. Dessa skinn går att tvätta i maskin. Maila mig så skall jag förmedla min kompis kontaktuppgifter.

• Trollet Ludenben
    Anatha skrev 2010-09-09 07:35:59 följande:
    Ja säger Ikea så stämmer givetvis det. Jag själv försöker undvika allt lurendrejeri som gäller specialsaker för barn då det mest är bullshit och marknadsföringsknep. Jag har själv beställt två fårskinn från en farm på Fårö och de kommer inte vara specialtillverkade för barn men de är väldigt mjuka och inte behandlade med några medel.
    Ja, jag tänkte så med, att om deras egna avråder från att ha de till barn så måste de ju stämma. Jag vet att det är många som köper dessa till barnen och inte tar det på så stort allvar och det är ju upp till var och en. De är billigare och ofta är det priset som styr vad man köper. Härligt med handtillverkade Det skulle jag vilja ha, som är liksom riktiga och inte massproducerade.
    Älskade ungar
  • Kallemero79

Vi köpte en långhårig fårskinnsfäll på Babyproffsen. Den är lika fin nu, 3,5 år senare!
    Säger som övriga, den på IKEA räknas som matta, inte gjord för barn.

• Anatha
    Kallemero79 skrev 2010-09-10 10:50:09 följande:
    Säger som övriga, den på IKEA räknas som matta, inte gjord för barn.
    Fast barn kryper på mattor så den borde inte kunna vara icke avsedd för barn. Jag mailade dem för jag vill inte ha kvar det jag har om det stämmer att de kan vara farliga för barn även om den ligger på golvet där dottern inte brukar krypa.
  • Molntussen1

Ok. då vet jag att det inte kommer bli Ikeas.
    Vi kommer att ha en mjuklift i vår citykorg (emmaljunga). Finns det "små" fårskinn att köpa eller
    köper man ett stort och klipper? Obestämd

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • MSL
    Ängelii skrev 2010-09-08 21:20:46 följande:
    Trevligt ställe! De har en helt underbar butik och där vet man att man alltid får saker som är gjorda med omsorg och utan en massa konstigheter i. Älskar mina ullstrumpor därifrån.
  • Anatha
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-09 06:53:10 följande:
    Jag har nu mailat med Ikea då jag blev mycket förvånad över att de skulle ha skadliga medel på produkterna även om de var avsedda som mattor och givetvis var inte så fallet. 

De skriver följande:

"LUDDE fårskinn rekommenderas inte att ha I barnvagnar på grund av det är långa hår som kan komma I ögonen på barnen samt att håren är ganska så sträva och som då kan göra små mjuka kinder röda.
    Dessa är dock inte behandlade med något medel som kan vara hälsofarligt. Utan varför vi inte rekommenderar detta till små barn är de långa och något sträva håren."
  • Kallemero79
    Anatha skrev 2010-09-10 12:23:00 följande:
    Fast barn kryper på mattor så den borde inte kunna vara icke avsedd för barn. Jag mailade dem för jag vill inte ha kvar det jag har om det stämmer att de kan vara farliga för barn även om den ligger på golvet där dottern inte brukar krypa.
    Det är det svar jag har fått. Och även om barn kryper på mattor så skulle jag inte vilja ha en matta i vagnen där barnet sover...
  • Anatha
    Kallemero79 skrev 2010-09-13 15:44:35 följande:
    Det är det svar jag har fått. Och även om barn kryper på mattor så skulle jag inte vilja ha en matta i vagnen där barnet sover...
    Jag skulle inte vilja ha skadliga ämnen på golvet alls så är Ikeas mattor behandlade med sådana så vill jag inte alls ha dem i mitt hem. Jag skulle lätt kunna ha en matta i pulkan/vagn/skrinda eller med på utflykt som sittunderlägg där barnen inte ska ha hudkontakt och ligga och mysa.
Svar på tråden Vart kan man köpa fårskinn? Tips och erfarenheter tack