• SmåDunder

För låg upplösning för att framkallas?

Jag tänkte förstora alternativt göra Canvas av egentagna bilder, och på Fuji direkt får jag besked att bilden har för låg upplösning för att framkallas.

Kan jag fixa upplösningen själv? Om det går hur ska jag göra och vilket program bör jag använda?

Hoppas det finns någon som vet :)

• Svar på tråden För låg upplösning för att framkallas?
  • Martina1

Nej, det går tyvärr inte att förbättra en dålig upplösning i efterhand. Du kan framkalla förstoringar ändå men bilden kommer att se mer eller mindre pixlig ut.

• Cia o krabaten

Nej tyvärr går det inte att fixa.
    Du har för få megapixlar i sin kamera för den förstoringen som du vill göra.
    Bilden skulle se ut som legobitar  

• Cia o krabaten
    SmåDunder skrev 2010-09-08 21:39:02 följande:
    OK men vad har jag gjort för fel för att få för låg upplösning?
    Se inlägg 2
  • Cocarola

Du kan prova att gå ner i storlek på förstoringen, och se om upplösningen räcker till en mindre bild.
    Tex istället för att välja 50x70 cm så väljer du 40x60 cm. Dvs om du kan tänka dig att nöja dig med en mindre bild, annars får du ta om fotona.

För att få bättre upplösning så kollar du i kamerans inställningar hur många megapixlar den är inställd på, och väljer ett högre värde om det är möjligt. I värsta fall så är den redan inställd på max, vilket innebär att du behöver köpa/låna en kamera med fler megapixlar om du vill genomföra ditt canvas-projekt!

Svar på tråden För låg upplösning för att framkallas?