• Anonym (C)

Cerazette vs Implanon (p-stav)

Hej!

Jag har ätit Cerazette i 1,5 år, och mått toppen under tiden. Ingen mens (om jag inte missat, eller nästan missat, ett piller), ingen mensvärk, inga biverkningar.

Nu har jag bestämt mig för att byta till p-staven Implanon (samma aktiva ämne som Cerazette) och är nyfiken på hur andra som har bytt från Cerazette till Implanon har upplevt det. Har ni fått biverkningar? I så fall vad? Och gick de över? (Ska inte bli några, men man vet ju aldrig...)

/C

• Svar på tråden Cerazette vs Implanon (p-stav)
  • Anonym

För mig gick det bra!! Hade min i 3 år och mensen försvann de första 2 åren men kom tlllbaka det sista året! Fick inga direkt biverkningar mer än möjligtvis lite mer acne! Men det försvann det också tillslut :) Men det är skönt att slippa tänka på skydd hela tiden då den alltid sitter där!

• Ellatösen

Jag bytte från exlutena mini piller te p-stav. funka hufsat de 6 första mån, lite ont i armen om jag bar nåe ex matkasse från affären till bilen. 

Månad 6 började jag blöda och blödde med uppehåll ca 3 dagar i månaden. Hemsk migrän, ingen sexlust, pga blödningarna fick jag svamp i underlivet, upprepade gånger. Tillslut funka inte recept fritt mot svampen. Fick då gå te BM tre gånger i veckan då hon pensla med kaliumperganat (svamp dödande vätska BLÅ) i mitt underliv i väntan på en tid hos gyn.

Vänte tiden till gyn var ca 30 dagar och när jag skulle dit var jag tvungen att ha besvär.... När det var som värst hade jag själv sprickor i slidan på av svamp. till slut fick jag en akut tid hos en privat vårdgivare som samarbetade med gyn. Då fick både jag och min sambo recept belagda tab mot svampen. Har inte haft svamp sen jag tog ut staven

Men visst jag blev ju inte gravid.....

Tog ut staven, mensen blev regelbunden direkt, valde att använda kondom som skydd så kroppen fick vara fri från hormoner ett tag... 

Alla reagerar ju inviduellt.

• Alorna

Andra gången jag provar Implanon och nu åker den ut!
    Har blödit 6 månader i sträck precis som förra gången jag provade den.
    Noll sexlust och jag har ökat massa i vikt Gråter

• emelyl

Jag har gjort tvärtom! Konstigt nog.. :)
    Hade Implanon i sammanlagt ca 6år (två stavar). Under den tiden fungerade staven ca 4 av de 6 åren. För varje stav funkade ca 2år (hade då knappt någon mens o allt flöt på bra!) sen sista året började mensen komma vääldigt oregelbundet o jag fick ENORMA menssmärtor (aldrig haft innan).

Efter nästan 6år med Implanon uppsökte jag En läkare för mina smärtor. Visade sig att jag fått flera vattencystor vilket gjorde att det gjorde så ont! Fick då rådet att plocka ur staven o börja med piller eftersom det var stavens ämne som framkallade cystorna..

Sagt o gjort.. Plockade ur den o började med cerazette. Fick regelbunden mens o inga menssmärtor. 3mån efter jag börjat med cerazette var jag på återkontroll o alla cystorna var borta!

Så för mig funkar piller bättre! :) Jag kan sätta in stav om jag vill - men måste då byta vartannat år istället för var tredje för o undvika att det bildas cystor! Så det blir mkt dyrare.. :( Trivdes annars sååå bra med Implanon! Var rädd att jag skulle slarva med piller.. :(

• Anonym

Jag är man och sjukvårdsutbildad.

Utifrån det jag har läst om olika preventivmedel finns det inga perfekta. Det som är obra med implanon och cerazette är att det kan ge benskörhet. Framför allt hos smala tjejer/kvinnor. Dock är de för många mycket bra ur ett biverkningsperspektiv.

Om jag hade varit tjej hade jag först testat NuvaRing. Om jag av någon anledning inte hade tålt den hade jag testat cerazette.  Om det hade funkat med Cerazette utifrån ett biverkningsperspektiv så skulle jag byta till en hormonspiral. Då får man lägre cirkulerande nivåer av gulekroppshormon jämfört med Cerazette och därmed mindre risk för benskörhet.

Benskörheten beror på att Cerazette och implanon bara har gulekroppshormon och inget östrogen. Det gör att kroppen inte producerar så mycket östrogen och inte heller får tillskott av östrogen. Östrogenbristen är högst obra för skelettet.

Nuvaring har både gulekroppshormon och östrogen. Det verkar lokalt vilket förhoppningsvis ger lägre cirkulerande nivåer och mindre risk för biverkningar.

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2010-09-12 13:17:12 följande:
    Jag är man och sjukvårdsutbildad.

Utifrån det jag har läst om olika preventivmedel finns det inga perfekta. Det som är obra med implanon och cerazette är att det kan ge benskörhet. Framför allt hos smala tjejer/kvinnor. Dock är de för många mycket bra ur ett biverkningsperspektiv.

Om jag hade varit tjej hade jag först testat NuvaRing. Om jag av någon anledning inte hade tålt den hade jag testat cerazette.  Om det hade funkat med Cerazette utifrån ett biverkningsperspektiv så skulle jag byta till en hormonspiral. Då får man lägre cirkulerande nivåer av gulekroppshormon jämfört med Cerazette och därmed mindre risk för benskörhet.

Benskörheten beror på att Cerazette och implanon bara har gulekroppshormon och inget östrogen. Det gör att kroppen inte producerar så mycket östrogen och inte heller får tillskott av östrogen. Östrogenbristen är högst obra för skelettet.

Nuvaring har både gulekroppshormon och östrogen. Det verkar lokalt vilket förhoppningsvis ger lägre cirkulerande nivåer och mindre risk för biverkningar.
    Problemet för mig och många andra är att jag får jättemycket migrän av kombinerade preventivmedel, och kan inte använda dem på grund av det. Dessutom är det större risk för blodpropp av kombinerade än av preventivmedel utan östrogen. Därför är vare sig spiral, ring, eller "vanliga" p-piller ett alternativ för mig (eller många andra kvinnor).
  • Anonym (C)
    Ellatösen skrev 2010-09-12 00:29:59 följande:
    Jag bytte från exlutena mini piller te p-stav. funka hufsat de 6 första mån, lite ont i armen om jag bar nåe ex matkasse från affären till bilen. 

Månad 6 började jag blöda och blödde med uppehåll ca 3 dagar i månaden. Hemsk migrän, ingen sexlust, pga blödningarna fick jag svamp i underlivet, upprepade gånger. Tillslut funka inte recept fritt mot svampen. Fick då gå te BM tre gånger i veckan då hon pensla med kaliumperganat (svamp dödande vätska BLÅ) i mitt underliv i väntan på en tid hos gyn.

Vänte tiden till gyn var ca 30 dagar och när jag skulle dit var jag tvungen att ha besvär.... När det var som värst hade jag själv sprickor i slidan på av svamp. till slut fick jag en akut tid hos en privat vårdgivare som samarbetade med gyn. Då fick både jag och min sambo recept belagda tab mot svampen. Har inte haft svamp sen jag tog ut staven

Men visst jag blev ju inte gravid.....

Tog ut staven, mensen blev regelbunden direkt, valde att använda kondom som skydd så kroppen fick vara fri från hormoner ett tag... 

Alla reagerar ju inviduellt.
    Men... var det implanon, eller var det den andra staven med kombinerade hormon? Det är intressant eftersom det är just staven med bara gestagen som är aktuell för mig...
Svar på tråden Cerazette vs Implanon (p-stav)