• Anonym (hjälp)

Vi tycker olika om precis ALLT. snälla hjälp!

Jag har en pojkvän sedan ca 3 månader tillbaka. Allt är bra mellan oss, vi tycker om varandra och har väldigt roligt ihop.. Nu har vi börjat prata om att flytta ihop, och jag inser att det här kommer bli väldigt jobbigt, då vi tycker olika om precis ALLT! Visst, man får kompromissa, men, det är verkligen skitjobbigt när vi har totalt olika smak.

Jag gillar vitt, och han gillar färg. Mycket färg. Helst starka färger som knallblått och rött.

- Jag har sagt att jag kan tänka mig vita väggar med någon fondvägg i en inte allt för extrem färg.. men han ville inte riktigt gå med på det.

Jag gillar "vanliga" gardiner (som är veckade och hänger, eller inga gardiner alls) han vill bara ha gardinkappor. helst i färg med något mönster på. Typ rutor eller prickar.

Jag gillar träpersienner, vita såklart. Han vill ha rullgardin.

Jag vill ha vita möbler, eller om jag måste ha nåt annat så väljer jag valnöt. Han vill bara ha ek.

Han vill ha skinnsoffa, jag vill ha tyg.

Han gillar takfläktar, jag avskyr takfläktar..

Listan kan göras lång. Vi är inte ense om någonting. Vi båda gillar inredning och tycker det är viktigt att man trivs i sitt hem, så det är verkligen skitsvårt att ens komma överrens. Våra åsikter är milslångt ifrån varandra.

Jag gillar det som är ljust och lantligt, han tycker det är en tjejstil. medans jag skulle beskriva hans stil som.. -95. ungefär.

Någon som har tips och råd??
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Vi tycker olika om precis ALLT. snälla hjälp!
  • xlin3r
    Anonym (hjälp) skrev 2010-09-08 23:42:51 följande:
    Jag har en pojkvän sedan ca 3 månader tillbaka. Allt är bra mellan oss, vi tycker om varandra och har väldigt roligt ihop.. Nu har vi börjat prata om att flytta ihop, och jag inser att det här kommer bli väldigt jobbigt, då vi tycker olika om precis ALLT! Visst, man får kompromissa, men, det är verkligen skitjobbigt när vi har totalt olika smak.

Jag gillar vitt, och han gillar färg. Mycket färg. Helst starka färger som knallblått och rött.

- Jag har sagt att jag kan tänka mig vita väggar med någon fondvägg i en inte allt för extrem färg.. men han ville inte riktigt gå med på det.

Jag gillar "vanliga" gardiner (som är veckade och hänger, eller inga gardiner alls) han vill bara ha gardinkappor. helst i färg med något mönster på. Typ rutor eller prickar.

Jag gillar träpersienner, vita såklart. Han vill ha rullgardin.

Jag vill ha vita möbler, eller om jag måste ha nåt annat så väljer jag valnöt. Han vill bara ha ek.

Han vill ha skinnsoffa, jag vill ha tyg.

Han gillar takfläktar, jag avskyr takfläktar..

Listan kan göras lång. Vi är inte ense om någonting. Vi båda gillar inredning och tycker det är viktigt att man trivs i sitt hem, så det är verkligen skitsvårt att ens komma överrens. Våra åsikter är milslångt ifrån varandra.

Jag gillar det som är ljust och lantligt, han tycker det är en tjejstil. medans jag skulle beskriva hans stil som.. -95. ungefär.

Någon som har tips och råd??
    Snälla hjälp!
    Sällan folk tycker exakt lika, jag brukar diskutera fram lika värdiga saker i ett förhållande, t ex en väljer modellen på soffan och en tyget, sen spelar det inte mig direkt någon roll heller.  Bara den är bekväm :) Ush det är svårt och jag har tyvärr inga bra svar på förstunden. 

Ni har varit ihop i ca 3 år månader bara, och det är kanske inte så lämpligt att ens flytta ihop så snabbt.  Många tankar om ett hem kan finnas där redan i början och innan, mycket hinner ändras med tiden man växer ihop med all kärlek.  T ex nu har ni pratat om vilken färg etc på väggarna, det kanske blir annat tänk hos er båda vid senare tillfälle.  

• Anonym (hjälp)

Ja, vi kommer inte flytta ihop än på ett tag heller, men vi pratar om det. Kommer dröja iaf 6 månader innan det går att genomföra. Men vi båda börjar närma oss 30, eftersom vi har starka viljor båda två, och är så väl medvetna om hur olika inredningsstil vi har, så kommer dessa frågor upp i tid och otid.

tack för ditt svar!

• Toppen9

Känns som om ni ska prata om era tankar inför framtiden också. Vill ni ha barn? Villa, volvo, vovve? Gå igenom precis allt nu så att inte det inte senare kommer fram att ni är helt oense om de riktigt stora sakerna också.

• minst

Måste nog rekomendera er att bo tillsammans på prov först. Säg inte upp lägenheterna utan hyr ut i andra hand.

Varför inte dra lott och så får ni inreda varsitt rum? Helt utan veto från den andra personen. Eller varför inte sitta och "skissa" på varsitt förslag och sedan får båda jämka lite grann. Du får en vit fondvägg och enkla gardiner i sovrummet och han får en färglad soffa i ett vitt vardagsrum. Men du kan hälsa att takfläkten går fet-bort!! Annars är jag för att kompromissa! Lycka till!!

Glöm inte att se om ni är oense om annat än inredning för då kanske du inte ska kasta dig in i detta. ( jag menar ekonomi (gemensam eller delad efter att ni flyttat ihop) föräldrardagar vid eventuella barn och andra mer allvarliga saker än inredning.

Ett bra tips är att titta på sina svärföräldars förhållande!!! Han är ju trots allt uppfostrad av dem! 

• Anonym (hjälp)

Ja, barn vill vi båda ha relativt snart. även där går åsikterna om namn isär. Han gillar namn som Göran, Ronny och Lars. Jag gillar mer namn som är moderna nu.. haha.

Bil finns, och den är helt okej. Hus vill vi båda ha.

• Anonym (hjälp)
    minst skrev 2010-09-09 00:07:12 följande:

Måste nog rekomendera er att bo tillsammans på prov först. Säg inte upp lägenheterna utan hyr ut i andra hand.

Varför inte dra lott och så får ni inreda varsitt rum? Helt utan veto från den andra personen. Eller varför inte sitta och "skissa" på varsitt förslag och sedan får båda jämka lite grann. Du får en vit fondvägg och enkla gardiner i sovrummet och han får en färglad soffa i ett vitt vardagsrum. Men du kan hälsa att takfläkten går fet-bort!! Annars är jag för att kompromissa! Lycka till!!

Glöm inte att se om ni är oense om annat än inredning för då kanske du inte ska kasta dig in i detta. ( jag menar ekonomi (gemensam eller delad efter att ni flyttat ihop) föräldrardagar vid eventuella barn och andra mer allvarliga saker än inredning.

Ett bra tips är att titta på sina svärföräldars förhållande!!! Han är ju trots allt uppfostrad av dem! 

Tack för bra förslag. Håller med dig ang takfläkten.

Jag vet att han vill vara föräldraledig den dagen, och självklart får han det. Vi får dela lika på den biten eftersom jag med vill vara hemma. Jag är mycket mer ekonomisk än vad han är, och har en lite större buffert. Han har ganska mycket skulder som han ska göra sig av med innan vi flyttar ihop.

Ja, det är en smart idé att hyra ut i andra hand innan.
  • minst

Som nummer två på min lista av saker som går "fet-bort" så finns namn som slutar på Y. På bort-listan finns bara tre saker och det är takfläkten och namn med Y på slutet och så skulderna så klart.

Kan du få honom att jobba bort alla tre sakerna kommer ditt liv att kantas av rosor, kärlek och evig lycka!

• Anonym (hjälp)

Haha. ja, hans namn går fetbort. Jag vill inte ge mina barn namn som Leif och Göran.. inte heller några y-namn. haha. Vi har ju bara pratat om namn för skojs skull, när vi legat och pratat, men vi båda inser ju att vi tycker totalt olika även där.

Jag försöker verkligen kompromissa, men jag tror att vi har lite svårt att göra det, då vi varit singlar länge båda två och inte behövt göra det förut.

Skulderna kommer han bli av med med 100% säkerhet innan vi flyttar ihop som tur är.

• minst

Varför inte ge honom ett förslag. Om han säljer takfläkten ( för den är säkert så poppulär att det blir budgivning om den, hahahaha) så kanske han blir skuldfri direkt! Det blir ju en win-win-situation för dig och då har du bara nmnproblemet kvar!

• Anonym (hjälp)

Haha. det blir en dyr takfläkt då. Han har skulder på 500 000.

• LyckligtSlut

Om ni kan, flytta in i en fyra och ta två rum var! Där ni får bestämma helt var för sig! Låter knäppt men det är en lösning.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut

Förresten har vi ungefär haft samma problem. Han gillar vanligt tråkigt, som du säger lite -95 eller till och med pensionärsstil. Fula grejer han fått av släktingar överallt. Inramade planscher med motiv man sett tre miljarder gånger. TRÅKIGT...

Jag gillar starka målade väggar, eller stormönstrade, släng av WT med uppstoppade flamingos, Hello Kitty, rosa möbler, jättepandor, manga- och tv-spelssamlingar. Som en tjejtonåringsrum blandat med playboy och raggarbil.

Vi lyckades kompromissa rätt bra till slut, men jag fick ha eget rum med alla fjantiga saker. Han skippade de riktigt tråkiga. Vårt hem ser ut som en reklam från Hemtex (men lite stökigare) så får båda ha egen stil på varsitt håll samtidigt...

• Lyktan

hehe det där med vit-fondvägg tyckte jag var en schysst komprimiss..

Men av er kan tänka sig lämna över inredningsfrågan till den andra? Så gjorde vi och det går bra, om det är något speciellt så pratar vi om det och ändrar det tills båda är hyffsat nöjda.
    Men för det mesta fick jag ensamrätt, förutom vardagsrummet, där skulle han bestämma.
    Fast han var rätt skicklig, blev skit snyggt fast det inte är min stil!

• sötäpplet

Du beskriver nästan exakt mig och min blivande när vi blev ihop (för läääänge sen). =)

Inredningen av vår första lägenhet var som ett världskrig. Nästa lägenhet lika så. Och då menar jag de här långdragna, ibland häftigt uppflammande konflikterna med långa ställningskrig, tystnader, hot, veton och förhandlingar. Rubbet.

Vi vande oss vid att detta var en het olöslig potatis mellan oss och kompromissade oss suckande igenom varje nytt hem.

Nu för två år sedan när vi hittade drömhuset... hör och häpna; mitt drömhus var också hans! Som genom ett mirakel har vi kommit närmare varandra i stil och smak. Vi är helt överens om pärlspont och lantligt i vårt gamla bondkök. Mina ljusarrangemang är plötsligt "fina".

Antar att vi vart ihop så länge att vi färgat av oss på varandra. Men mitt råd är; ge det tid, hitta kompromisser och förlora inte hoppet!

• Anonym (hjälp)

Tack för era gulliga svar..

Idag känns det bättre, för igår pratade vi länge och väl om detta, för det kändes som att vi tyckte precis olika om allting, men igår pratade vi om ekonomi och föräldraledighet osv.. o där tyckte vi helt lika. Det är ju faktiskt viktigare frågor än inredning, även om det också är viktigt.

Han sa att han inte är nån diktator som måste bestämma precis allt, och det är ju givetvis inte jag heller.

Problemet är att ingen av oss skulle vilja överlåta inredningen till den andre, eftersom det är ett stort intresse för båda två. Men vi ska nog kunna kompromissa, jag ser ju att ni har kunnat lösa det, så det borde ju  vi också kunna.

Man kanske får försöka leta fram de saker vi faktiskt tycker lika om, och inte bara det vi tycker olika om. haha. Det kommer bli svårt framöver, men vi ska nog fixa det.

• minst

Jag kan faktiskt tipsa om att boka en inredare på IKEA. Man får visserligen inte boka för mer än ett rum i taget men jag kan säga att det var som äktenskapsterapi förr oss som kört fast. VI gick nöjda och överrens från IKEA för första gången på 12 år och det var en fantastisk känsla. Inte för att man behöver köpa allt de förelsår men de ger ett "nytt tänk". Jag ville ha sängens huvudände vid en vägg och mannen ville ha den vid den andra. Tjejen ( terapeuten!?!?) på IKEA gick ett steg längre och ställde den vid en vägg som vi aldrig ens tänkt på och genast blev vi överens. Kanske något att pröva när det är dax. Dessutom är det gratis!

• TjockKatt

Låter som mig och min kille. Han gillar minimalistiskt, jag gillar plotter (i lagom mängd). Han gillar stilrent, jag gillar mönster. Vi kompromissade så att vi kör det mesta i hans stil, men med mina detaljer. Tex en stilren soffa i mörk färg och kuddar med stora blommor på i massor av färger. Det fungerar jättebra, och vårt hem är SÅ fint! Dessutom fick jag behålla vårt kök grönt! Solig
    Det går alltid att kompromissa!

• LyckligtSlut
    Anonym (hjälp) skrev 2010-09-10 11:03:24 följande:
    Tack för era gulliga svar..

Idag känns det bättre, för igår pratade vi länge och väl om detta, för det kändes som att vi tyckte precis olika om allting, men igår pratade vi om ekonomi och föräldraledighet osv.. o där tyckte vi helt lika. Det är ju faktiskt viktigare frågor än inredning, även om det också är viktigt.

Han sa att han inte är nån diktator som måste bestämma precis allt, och det är ju givetvis inte jag heller.

Problemet är att ingen av oss skulle vilja överlåta inredningen till den andre, eftersom det är ett stort intresse för båda två. Men vi ska nog kunna kompromissa, jag ser ju att ni har kunnat lösa det, så det borde ju  vi också kunna.

Man kanske får försöka leta fram de saker vi faktiskt tycker lika om, och inte bara det vi tycker olika om. haha. Det kommer bli svårt framöver, men vi ska nog fixa det.
    Tycker att du tänker rätt! Finns ju viktigare saker att vara överens om än taklampor. Man får tänka på de bra sakerna när man är oense om varandras kassa stil. Och så kan man kompromissa.

Jag hade t ex knallrosa hår när jag träffade min sambo. Det blev i längden pinsamt för honom eftersom folk trodde att jag var 16 och han ser ut som att han är 40, precis som han är. Förstod hans synpunkt och har nu normal frisyr. Är snyggare också:)
Svar på tråden Vi tycker olika om precis ALLT. snälla hjälp!