• Anna björk84

uppfostran pojkar resp. flickor?

Hej!

Håller på med ett skolarbete där vi ska jämföra uppfostran i olika länder, inriktingen ska vara om man uppfostrar sina barn annorlunda beroende på kön. Hur tänker ni? ser ni olika på hur man uppfostrar en pojke eller flicka? exempel och tankar efter egna erfarenheter?! Har ni tankar och erfarenheter från ett annat land är det också välkommet!
    Jag själv har en 3 årig dotter och har tänkt mycket på om jag skulle gjort annorlunda med en son, till vis del tror jag det. vad tror ni?

ska bli inressant att höra era tankar =)

• Svar på tråden uppfostran pojkar resp. flickor?
  • xlin3r
    Anna björk84 skrev 2010-09-09 09:32:19 följande:
    Hej!

Håller på med ett skolarbete där vi ska jämföra uppfostran i olika länder, inriktingen ska vara om man uppfostrar sina barn annorlunda beroende på kön. Hur tänker ni? ser ni olika på hur man uppfostrar en pojke eller flicka? exempel och tankar efter egna erfarenheter?! Har ni tankar och erfarenheter från ett annat land är det också välkommet!
    Jag själv har en 3 årig dotter och har tänkt mycket på om jag skulle gjort annorlunda med en son, till vis del tror jag det. vad tror ni?

ska bli inressant att höra era tankar =)
    Jag gör inte skillnad på mina barn beroende kön, det ska vara lika för alla med regler. Sen att dom växer upp och uppfattar saker själva sen är något som jag bara kan stå bakom. Men regler är regler och ingen barn ska särbehandlas på grund av att det är en pojke eller flicka.  Ska komma med bättre fakta om det, ställ frågor :)

• sys
    Hej!

Jag har en treårig flicka. Jag tror inte att jag hade uppfostrat henne annorlunda om hon hade varit en pojke. Jag är jättenoga med att hon har alla valmöjligheter, dvs byxor/kjol, dockor/bilar/ och allt vad det nu kan vara som könsklassas i vardagligt tal.

Men eftersom jag inte har någon son, så kan jag ju inte veta.

Hade jag haft en son så hade jag låtit honom ha kjol om han hade velat, han hade fått ha rosa kläder med katter på, och han hade fått göra precis samma saker som min dotter i dagsläget får. (bland annat lite lite mascara när jag sminkar mig, annars blir det treårstrots á la max!!)

Men jag hoppas att jag inte särbehandlar dottern och låter henne göra/inte göra saker som en son hade/inte hade fått göra. 
    odi et amo
  • xlin3r
    sys skrev 2010-09-09 09:58:45 följande:
    Hej!

Jag har en treårig flicka. Jag tror inte att jag hade uppfostrat henne annorlunda om hon hade varit en pojke. Jag är jättenoga med att hon har alla valmöjligheter, dvs byxor/kjol, dockor/bilar/ och allt vad det nu kan vara som könsklassas i vardagligt tal.

Men eftersom jag inte har någon son, så kan jag ju inte veta.

Hade jag haft en son så hade jag låtit honom ha kjol om han hade velat, han hade fått ha rosa kläder med katter på, och han hade fått göra precis samma saker som min dotter i dagsläget får. (bland annat lite lite mascara när jag sminkar mig, annars blir det treårstrots á la max!!)

Men jag hoppas att jag inte särbehandlar dottern och låter henne göra/inte göra saker som en son hade/inte hade fått göra. 
    Det glömde jag också nämna,  t ex om mina söner vill leka med en docka så är det helt okej för mig. Jag köper inte riktade leksaker som t ex bilar bara för det är en pojk.  Har fostrat både pojkar och flickor och ser att dom lekar med sådant som faller dom in.  Flickor kan kan också leka med bilar eller springa med pojkkläder, men min personliga smak och tycke så tycker jag det är sötas om flickor har sina flickiga kläder och pojkarna har sina.  (men inget tvång).  

Sen när jag är ute eller hittar på något med barnen, så är det deras stund att göra saker i den mån dom kan, uppmuntrar dem efter deras intresse.  

Sys:  Tror inte du särbehandlar din dotter och misstänker att hon lekar också med bilar :) 
  • Flickan och kråkan

Svår fråga. Jag tror att vi "sär"behandlar utan att vi är så medvetna om det. Vi påverkar på så många olika sätt....inte enbart genom vilka leksaker, kläder etc. vi låter dem ha eller inte. Jag har två små pojkar och ser dem som barn, inte just pojkar, men jag är ju inte så naiv att jag inte tror att jag är helt opåverkad av de starka könsnormer som trots allt präglar det samhälle vi lever i. Jag jobbar som lärare och vet att vi alla vuxna hela tiden (i olika grad och förhoppningsvis så lite som möjligt) skickar signaler om hur pojkar/flickor "ska" vara.

• augustisten

Jag tror att alla behandlar pojkar och flickor olika - mer eller mindre. Det ligger så djupt och omedvetet i oss att det är svårt att göra något åt. Men jag gör så gott jag kan för att inte göra skillnad i bemötande eller förväntningar.

Själv brukar jag vara noga med att klä min unge så att könet inte blir så uppenbart. Då får han i alla fall ett mer neutralt bemötande av andra.

Och jag behandlar också medvetet olika när det gäller vissa saker. Jag köper till exempel nästan bara det som betraktas som "tjejleksaker" till honom. Det andra får han ändå. Han har fler bilar än dockor fast jag och maken inte köpt en enda... med en tjej hade vi gjort tvärt om.

• TwistedSister

Har en pojke och en flicka. Det är olika med dem, de är väldigt olika som personer och det hade varit konstigt att inte anpassa sig efter det. Det har inte med kön att göra, min pojke var mycket sen i utvecklingen och behöver mycket stöd med allt, och tjejen klarar mer själv. Alla barn ska få det de behöver, inte nödvändigtvis exakt samma, det är rättvisa tycker jag.
    Svårt att skilja ut när man talar om hur man bemöter barn, vad beror på kön och vad beror på att varje barn är en egen individ med en egen personlighet. För samspelet kommer från båda hållen och till viss del styr barnen hur vi bemöter dem, om man är någorlunda lyhörd. 

• kutiom

Jag har en fyraårig flicka och tycker inte att jag uppfostrar henne på något specifikt flickigt sätt. När jag för tolv år sedan var i Nya Zeeland som au-pair såg jag däremot att de behandlade sina pojkar på ett typiskt pojkigt sätt. De fick bland annat uppmaningen att inte bete sig så "girly"! Dessa pojkar hade inga flickleksaker (6 och 8 år gamla) utan det kördes stenhårt på den "tuffa stilen".

• miljarden

Jag tror nästan ingen i dagens Sverige medvetet behandlar sina barn utifrån deras kön men att i princip alla göra skillnad omedvetet. Det kan handla om hur man pratar med barnen ocberor ju inte endast på handlarnas privata preferenser utan uppställningen och utbudet beror ju ytterst på efterfrågan hos konsumenterna, dvs Sveriges föräldrar som tror att de inte gör någon skillnad.  

• Fenna

Jag har en pojke på två år och tror inte att jag skulle ha behandlat honom annorlunda om han hade varit en flicka. Han har både dockor och bilar, men bilarna är helt klart mer intressanta. Min partner kommer från Tyskland och i princip tror jag att han behandlar honom på samma sätt som han skulle ha gjort med en flicka. Det enda jag kan komma på är att han säger -Ta nu hand om din mamma du är mannen i huset nu, om han ska åka bort en vecka.

Jag tror att jag hade tänkt lite annorlunda om jämställdehet med en flicka. Idag ser jag det utifrån mitt perspektiv, men då hade jag nog sett det mer utifrån hennes och vilket samhälle hon kommer att växa upp i.

Svar på tråden uppfostran pojkar resp. flickor?