sys skrev 2010-09-09 09:58:45 följande:
Hej!
Jag har en treårig flicka. Jag tror inte att jag hade uppfostrat henne annorlunda om hon hade varit en pojke. Jag är jättenoga med att hon har alla valmöjligheter, dvs byxor/kjol, dockor/bilar/ och allt vad det nu kan vara som könsklassas i vardagligt tal.
Men eftersom jag inte har någon son, så kan jag ju inte veta.
Hade jag haft en son så hade jag låtit honom ha kjol om han hade velat, han hade fått ha rosa kläder med katter på, och han hade fått göra precis samma saker som min dotter i dagsläget får. (bland annat lite lite mascara när jag sminkar mig, annars blir det treårstrots á la max!!)
Men jag hoppas att jag inte särbehandlar dottern och låter henne göra/inte göra saker som en son hade/inte hade fått göra.
Det glömde jag också nämna, t ex om mina söner vill leka med en docka så är det helt okej för mig. Jag köper inte riktade leksaker som t ex bilar bara för det är en pojk. Har fostrat både pojkar och flickor och ser att dom lekar med sådant som faller dom in. Flickor kan kan också leka med bilar eller springa med pojkkläder, men min personliga smak och tycke så tycker jag det är sötas om flickor har sina flickiga kläder och pojkarna har sina. (men inget tvång).
Sen när jag är ute eller hittar på något med barnen, så är det deras stund att göra saker i den mån dom kan, uppmuntrar dem efter deras intresse.
Sys: Tror inte du särbehandlar din dotter och misstänker att hon lekar också med bilar :)