• Coreinstruktör

Hur ska jag ta betalt?

Hejsan!!

Jag brukar sitta på mitt nuvarande jobb och göra brochyrer och informationsblad och flyers mm. Och hjälper min mamma med hennes broschyr och hemsida.

När jag sitter där och pillar på hennes dator så kommer en man in och blir nyfiken på vad det är jag gör. Mamma har nämligen sitt kontor på ett ställe där andra företagare har sina kontor. Lite som en samlingsplats.

Vi börjar prata och jag visar lite av det jag gjort och han blir intresserad av detta. Det är inte helt omöjligt att han vill att jag gör hans broschyr till hans företag. Om så är fallet och fler blir intresserade och jag till coh med gör reklam för mina tjänster i mammas broschyr och på hennes hemsida kommer hon att anställa mig så jag kommer jobba ca 6 timmar i veckan på detta då jag redan har ett fast jobb på 70%.

Jag är helt självlärd och har som sagt ingen som hellst utbildning inom detta men vad andra säger så har jag talang för detta. Själv tycker jag att det är på hobby nivå men denna företagaren som blev intresserad såg regält imponerad ut. Skrattande

Så nu funderar jag på vad jag skulle kunna ta betalt för detta. Såklart är det beronde på hur mycket jobb det blir och hur mycket text det ska vara och hur mycket han vill ringa coh ändra. Men jag vill gärna ha ett standard pris och utgå ifrån.

Snälla alla duktiga här på Familjeliv hjälp mig  Skrattande

Tack på förhand!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-09 10:43
    Pratade nyss med en vän och kollega till mig och hon tyckte jag skulle ta betalt i timmen. hon tyckte att 375 i timmen skulle vara bra utgångspunkt.

Vad säger ni??

• Svar på tråden Hur ska jag ta betalt?
  • Pappa G

375 kr lät spontant lågt.
    Det blir inte mycket över efter skatt, avgifter och lite kostnader.
    I synnerhet inte som bisyssla på 6 timmar i veckan.

Gör du allt från idé till tryckfärdig produkt bör du kunna ta helt andra summor..
    Sedan beror det ju även lite på vilken typ av kunder du får..

• Coreinstruktör

Ja, jo nu när du säger det så låter det väldigt lågt. Pratade med min kära mor och hon kommer ju erbjuda en avgift där hon tjänar på det med dvs att hon kan ta ut en arbetsgivar avgift pluss betala skatt och ge mig en bra timmlön.

Så då kommer man till nästa fråga... Vad ska jag begära av henne i timmen? Det är ju hon som då i slutändan bestämmer avgiften för jobbet till kunden.

Låter detta korrekt eller är det väldigt snurrigt Obestämd

• Pappa G

Är det inte bättre att du glömmer mamma, och startar eget istället?

• Fru Sundqvist

Vad säger din arbetsgivare? De brukar ju inte vara så förtjusta i att man bedriver konkurrerande verksamhet på egen hand. 

Starta eget är mitt tips och ta rejält betalt så du får lite över i plånboken. 

• foreverever

Glöm inte bort att det ska täcka för investeringar ni behöver göra, t ex programvaror om ni inte redan äger licenser till dessa osv... Ett råd är att inte sitta med piratkopierad programvara, BSA ser inte mellan fingrarna när företag slarvar med att göra rätt för sig....

• Coreinstruktör
    Pappa G skrev 2010-09-09 20:53:21 följande:
    Är det inte bättre att du glömmer mamma, och startar eget istället?
    Nej det är inte bättre! Vill inte starta eget, inte nu iaf, bättre och gå genom mamma. Hon och jag kommer mycket bra överens så det blir bra.
    Fru Sundqvist skrev 2010-09-09 20:58:15 följande:
    Vad säger din arbetsgivare? De brukar ju inte vara så förtjusta i att man bedriver konkurrerande verksamhet på egen hand. 

Starta eget är mitt tips och ta rejält betalt så du får lite över i plånboken. 
    Det kommer inte bli något konkurrerande verksamhet då jag jobbar på ett gym Flört Ber om ursäkt om ajg var otydlig gällande den biten. Jag gör ju broshyrer och liknande själv åt min arbetsgivare och dom ahr inga som hellst problem att jag har projekt vid sidan av.

Tack för tipset med det är inget jag vill nu. Kanske i framtiden men inte nu.
    foreverever skrev 2010-09-10 13:44:36 följande:
    Glöm inte bort att det ska täcka för investeringar ni behöver göra, t ex programvaror om ni inte redan äger licenser till dessa osv... Ett råd är att inte sitta med piratkopierad programvara, BSA ser inte mellan fingrarna när företag slarvar med att göra rätt för sig....
  • Coreinstruktör
    foreverever skrev 2010-09-10 13:44:36 följande:
    Nej, absolut inte!! Jag kommer om någon månad köpa in ett program som jag har fått upp ögonen för och som det lokala tryckeriet använder så det är klart det ska vara lagligt!!

Men hur mycket kan man kräva då? Det är ju det jag vill veta!

Hur man startar ett företag är jag inte intresserad av! Prisförslag tack!!
  • Pappa G

Jag är fortfarande oklar på vad du verkligen gör..?

Inom reklam tror jag många arbeten av karaktären idé > färdig produkt är fasta priser. Alltså inga timdebiteringar.

• Coreinstruktör
    Pappa G skrev 2010-09-12 17:56:06 följande:
    Jag är fortfarande oklar på vad du verkligen gör..?

Inom reklam tror jag många arbeten av karaktären idé > färdig produkt är fasta priser. Alltså inga timdebiteringar.

På ca 70% är jag recetioist på ett gym och jobbar cokså som gruppträningsinstruktör 4 timmar i veckan

När jag är ledig hjäler jag mamma och som jag skrev ovan och kommer att bli anställd och kommer att jobba där ca 6 timmar i veckan.

Ja det är ju det jag inte vet hur man ska göra. Obestämd

• Coreinstruktör

Nu ahr jag ju då inte börjat att vara där 6 timmar, men tanken är att jag ska sitta och hjälpa mamma med sin hemsida och broschyr. Vi ska ha en invigning av företaget så jag ska göra inbjudningar. Och andra saker som har med att designa information att göra

Sen kommer jag få uppdrag av andra företagare som vill ha broschyr, reklamblad mm.

Och blir det inte mer än 4 h/veckan så blir det bara det.
    Vi får ju se hur många som blir intresserade!

• Pappa G

Då tror jag det är lättare att köra med fasta priser (som också ger fördelen att man inte hamnar i en prisdiskussion i ett senare skede).

Det är väldigt svårt att bedöma möjligheten att ta betalt utan att veta mer.
    Men du kan ju räkna med att 70% + kostnader försvinner innan några kronor når din ficka..

• Coreinstruktör

Jo, men sen är det svårt och köra med fasta priser också då det är obestämt om hur lång tid det kommer ta och om kunden vill ändra osv...

Har bestämt mig för att ta ett fast pris ifall de väljer efter en mall som jag gjort!
    Vill de ha från grunden, egendesignade tar jag betalt per timme.

Lite så... Ska bli väldigt intressant! har mitt första möte på onsdag nästa vecka Tyst

• Pappa G

Lycka till!

Gör du vad jag inbillar mig, så kan du lugnt utgå från ett timpris på 1 500 kr..

• Coreinstruktör

Tack så mycket Tack, det ska jag tänka lite på

• Åsiktskvinnan

Kolla runt på nätet vad firmor tar, så kan du få ett hum om vad det kostar, tänk på allt material kostar också samt skatt och moms och sådant.

• jennyHI

är detta bara för design, eller för att skriva ut och sånt också? Nu bor ju inte jag i sverige, men när vi gör flyers och sånt så börjar våra design priser på 700-800kr per timme. Och det är ändå lågt för att vara här. Vet ju inte själv hur mycket man tar i sverige. sedan kan man ju även ta "paket pris" om kunden tycker bättre om det. Normalt brukar dem tycka bättre om det för då får dem inga överraskningar när räkningen kommer. Normalt paket pris beror ju lite på vad dem behöcer. En flyer kan vara typ 4000-8000 kronor. Som sagt, det beror alldeles på vad dem behöver.

• Coreinstruktör
    jennyHI skrev 2010-09-18 03:53:19 följande:
    är detta bara för design, eller för att skriva ut och sånt också? Nu bor ju inte jag i sverige, men när vi gör flyers och sånt så börjar våra design priser på 700-800kr per timme. Och det är ändå lågt för att vara här. Vet ju inte själv hur mycket man tar i sverige. sedan kan man ju även ta "paket pris" om kunden tycker bättre om det. Normalt brukar dem tycka bättre om det för då får dem inga överraskningar när räkningen kommer. Normalt paket pris beror ju lite på vad dem behöcer. En flyer kan vara typ 4000-8000 kronor. Som sagt, det beror alldeles på vad dem behöver.
    Om kunden vill så skriver jag ut också! och då kommer det kosta extra nartuligtvis eftersom extra jobb och materialkostand tillkommer. Det låter rimligt tycker jag.

Det är svårt och hitta priser på andras hemsidor. Man skriver hellst inte ut på hemsidan om man tar betalt per timme.

Tack för tipset!
  • Konvaljen

Jobbar inom media och jobbar alltid med fasta priser. Mitt tips är att lägga dig på en lagom nivå, dvs inte för högt i början för att få en kundstock och arbetsprover.
    Kolla runt med andra vad de fakturerar eller facket, Grafikerna borde väl veta.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur ska jag ta betalt?