Anonym skrev 2010-09-11 12:58:50 följande:
Vet du...jag tror det löser sig när du väl börjat jobba. Jag kände likadant när vi skulle bytas av och jag skulle börja jobba. Ångest verkligen! Men när det gått ett par veckor och jag kunde slappna av med at allt flöt på hemma utan att jag var där så började jag också kunna njuta av att leva lite vuxenliv igen, äta lunch utan barn i knät osv. Det är svårt att lämna sitt barn och gå till jobbet när man har levt alldeles inpå under en längre tid. Men ge det lite tid. Om det fortfarande inte känns bra alls när du börjat jobba och det hunnit gå några veckor, så kanske ni kan hitta en annan lösning. Det mest perfekta vore väl om du kunde avra föräldraledig någon dag i veckan, medan din man kunde jobba någon dag, så blev det inte alldeles antingen eller. Så önskar jag att vi kunde göra, men det funkar ju inte med alla typer av jobb av vara deltidsledig...
Jag vet att allt kommer flyta på bra hemma. Min mna är en väldigt kompetent och omtyckt pappa. Han och dottern kommer ha det jättebra när jag är på jobbet. Det är inte det som är mitt problem. Mitt problem är att JAG vill vara med dottern för min skull. För hennes skull spelar det ingen roll om det är jag eller hennes pappa som är hemma med henne.
Vi har pratat om det och räknat på det och eftersom min man kommer ta ut 5 dagar/vecka (jag har bara tagit ut 3dagar/vecka det här året) och jag tjänar lite mer än han så har vi råd att jag jobbar 80% (och då får vi ändå ut mer pengar än vad vi fått det här året). Jag ska ta mina lediga 20% som en dag i veckan. Det är det som jag känner kommer funka bäst för mig och med tanke på mitt jobb för då kan jag jobba fullt ut de dagar jag är på jobbet och slappna av helt på min lediga dag.
Men jag är inte nöjd ändå. Jag tycker att det är för länge att vara borta från min dotter. En arbetsdag för mig innebär nästan 9,5 timme hemifrån och det är för länge. Jag skulle bara få träffa henne någon enstaka timme på kvällen när hon dessutom är trött. Det är för lite. Jag vill inte. Det är inte så jag vill leva mitt liv.