• mysgravid

Dyrt att lösa bolån i förtid???? HJÄLP!!

Vi har köpt ett hus som vi nu håller på att renover, finns många fel på huset som förra ägaren dolt men de tär en annan process i sig!

Vårt problem är att få loss pengar så vi faktiskt kan bo ordentligt under processen att kräva dem på pengar, kan ta ett tag då hela den familjen ligger hos kronofogden så vi ser inte att vi skule få något alls som gör skillnad.

Har nu ansäkt om att flytta bolånen då vår bank säger nej till både bolån och blankolån för att sätta in värmesystem- inreda 2 sovrum- badrum!

Detta är saker som vi absolut behöver och väntar besked från andra banker.

Nu är min fråga:

Våra lån är bundna till 2011-10-28, resp 2012-10-28
    det är de som står som villkorsändringsdagar.

Vad kostar det oss att lösa dem i föritd???? Hur räknar man ut det?

Lönar det sig att ansäka bolån hos annan som tar över allt och höjer våra bolån eller ska man stanna hos sin bank och ta ett privatlån från annan bank???

Kan tillägga att privatlån hos banken vi har idag är väldigt hög ränta!

Hoppas någon kan hjälpa till!!

• Svar på tråden Dyrt att lösa bolån i förtid???? HJÄLP!!
  • Rhoda Horswunce
    http://www.ranteskillnadsersattning.se/
    Här kan man räkna ut kostnaden för att lösa lånen i förtid.

Jag skulle nog tippa på att det lönar sig att ni har kvar era lån och tar ett extra lån någon annanstans, men jag är inte säker, du får räkna på det.
  • Alfonsina

Banken har ju rätt till all ränta som ni skulle ha betalat till 2011-10-28 resp 2012-10-28. Det är ju under de förutsättningarna ni har fått era fasta räntor. Jag tror också ni gör bäst i att behålla lånen som de är och söka om andra lån, dock kan ju även andra institut säga nej då de också antagligen räknar på helhetsbilden.

• Oktober Längtan

vi fick betala ca 54 000 när vi löste våra bolån i förtid när vi sålde..

• Mummy
    Oktober Längtan skrev 2010-10-11 14:43:01 följande:
    vi fick betala ca 54 000 när vi löste våra bolån i förtid när vi sålde..
    Fast det svaret gav ju inte TS så mycket information...

TS
    Det kanske redan löst sig. Annars, så ring din bank och fråga. De kan ta fram en exakt summa
  • Päron1986

vi löste lån på 150 000 på huslån, fick betala 16000 i ränta

• Ramborg

Fråga er bank vad det skulle kosta att lösa lånen.

Om ni har utrymme kvar i pantbreven kan ni kanske ha huset som säkerhet även om ni tar lån hos en annan bank. Har för mig det heter underpanträtt. Att nya banken blir underpanthavare. Man kan ju fråga i alla fall.

• MatildaAn

Vi har ett lån på 442 000kr och är bundet till 2015-09-30 med en ränta på 3,92.
    Enligt uträkningen skulle vi bara betala 644kr?=S Det kan väl helt omöjligt stämma? -jag trodde att det skulle kosta runt 40 000 att lösa det... =S

• Rhoda Horswunce
    MatildaAn skrev 2011-03-27 11:20:28 följande:
    Enligt uträkningen skulle vi bara betala 644kr?=S Det kan väl helt omöjligt stämma? -jag trodde att det skulle kosta runt 40 000 att lösa det... =S
    Jag tror att det du fått fram stämmer ganska bra, men om du ringer banken och frågar så kan de göra en egen beräkning också.
  • Bolaget
    MatildaAn skrev 2011-03-27 11:20:28 följande:
    När räntorna är på väg upp så förlorar ju inte banken på att du löser i förtid. Nu har de 442000 utlånat till dig med ränta på 3,92, när du betalar tillbaka de pengarna kan de låna ut till någon annan för 4,5-5% så det ända de förlorar är lite administrativa kostnader
Svar på tråden Dyrt att lösa bolån i förtid???? HJÄLP!!