• empa01

Någon som ätit eller äter Ery-max mot finnar och ammar?

Hej! Jag är 25 år och har en liten dotter på två månader och ammar helt.
    Har sedan jag varit 11 år haft problem med acne och har ätit massa olika medeciner mot det under mitt liv.
    Under graviditeten la jag av med alla medeciner för barnets skull och fick så klart massor med finnar. Nu när jag ammar har det blivit ennu värre,(stora bölder i hela ansiktet och käklinjen) nu har jag så mycket att jag börjar gå ner i deprition av detta. Inte nog med att kroppen förändras efter en grav, så ska man sloss med detta också.
    Går till en hud läkare och eftersom jag ammar kan hon inte ordinera något till mig utom Ery-Max men jag är narvös att ta tabletterna eftersom att det står på bipacksedeln att det troligtvis inte påverakar barnet (alltså inget som är säkert ) sedan står det att det att man inte ska äta dessa tabletter när man är gravid eftersom att det kan vara fosterskadande. Nu är jag inte gravid men om tabletterna är så starka,hur kan jag vara säker på att det inte påverkar mitt barn när jag ammar?
    Så....Vad tycker ni??? hur ska jag göra ska jag ta tabletterna eller ska jag må så här dåligt tills jag slutar med amningen?

• Svar på tråden Någon som ätit eller äter Ery-max mot finnar och ammar?
  • MaybeBaby78

Hej!
    Har inte ätit det själv men har en väninna i din situation. Hon blev ordinerad att sluta amma först innan hon började på tabletterna. Om möjligt för dig så skulle jag rekommendera det. Lycka till!

• Tant Green

Min dotter fick Ery-Max när hon var 2 månader (som förebyggande för att hon träffat ett barn som hade kikhosta). Hon blev rätt dålig i magen av det, men annars var det inga problem. Och om man kan ge det direkt till barnet så kan det väl inte vara värre att få det via amning? Men det är väl iofs olika doser för barn och vuxna.

Svar på tråden Någon som ätit eller äter Ery-max mot finnar och ammar?