• Momalicious

Bästa preparatet mot halsbränna?

Har den senaste veckan eller så bara fått värre och värre halsbränna. Lägga om kosten har inte funkat i någon märkbar utsträckning. 

Vad är bästa preparatet mot halsbränna som verkar länge? Samarin och sånt där är uteslutet då det inte ens funkar på mig som icke-gravid
    Hört att Omeprazol ska vara fantastiskt? Finns det inte olika varianter och styrkor av det eller finns det bara en? 

Tipsa mig! 

BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Svar på tråden Bästa preparatet mot halsbränna?
  • Smulan 89

Vet bara att Pepcid Duo funkar jättebra för min sambo som har halsbränna, men den ska man inte använda om man är gravid....så jag vet inte =(

• Alfonsmamman

Tycker Novalucol tuggtabl funkar. Även gaviscon tugg eller lösning är riktigt bra. Båda bra båd om gravid och icke-gravid.

Lycka till!

• Lioal

Omeprazol 20 mg (oavsett tillverkare) är grymt bra, det använder jag till och från både nu som gravid och tidigare. Det tar dock ett tag innan man får full effekt av omeprazol, så när jag får akut halsbränna brukar jag ta Novaluzid tuggtabletter, de verkar lite längre än novalucol och gavicon som många tycker är jättebra blir jag bara illamående av.

Hoppas du får bukt med din halsbränna.
    Kram

• Miang

Jag äter novaluvol, det funkar bra även om det kanske inte håller i så långe som vissa preparat för icke-gravida. Vill varna för gaviscon, äckligare medicin har jag aldrig ätit. Tabletten blir ett vidrigt skum i munnen. Jag var inte beredd på det och höll på att börja kräkas. Blä! :(

• dripdrop

Brukar ha halsbränna även som ogravid, då funkar Rennie bra men håller ju inte så länge. Omeprazol är fantastiskt, tar den en timme innan jag går och lägger mig (är alltid värst när jag ligger ner) och det brukar faktiskt ta bort halsbrännan! :) De brukar funka rätt många timmar, man får ju bara ta var 12e timme.

• emelyl

Novalucol funkar tillfälligt för mig.. Men det gör även mjölk.. Så att ta ett glas mjölk funkar lika bra!

När det är illa är det bara LosecMups 20mg som biter på mig.. Tänk dock på att den tar ca 1timme innan den verkar! Men den är OK att ta när man är gravid! Man ska dock bara ta en per dygn - men om det blir illa så kan man ju komplettera med novalucol! :)

Lycka till!

• Lioal
    emelyl skrev 2010-09-09 14:22:45 följande:
    Novalucol funkar tillfälligt för mig.. Men det gör även mjölk.. Så att ta ett glas mjölk funkar lika bra!

När det är illa är det bara LosecMups 20mg som biter på mig.. Tänk dock på att den tar ca 1timme innan den verkar! Men den är OK att ta när man är gravid! Man ska dock bara ta en per dygn - men om det blir illa så kan man ju komplettera med novalucol! :)

Lycka till!
    Losec är samma som omeprazol, 10 mg pillrena kan man ta var 12e timma, 20 mg endast en gång per dygn men det räcker, jag lovar.
  • Momalicious
    Lioal skrev 2010-09-09 14:34:53 följande:
    Losec är samma som omeprazol, 10 mg pillrena kan man ta var 12e timma, 20 mg endast en gång per dygn men det räcker, jag lovar.
    Läste nu på fass.se att losec är okej att ta under graviditet och omeprazol vet de inte och man ska rådgöra med läkare. Men om det är samma så kanske det är okej att köpa omeprazol ändå? Kostar ju hälften så mycket
    Tack för alla tips förresten!  
  • dripdrop
    Momalicious skrev 2010-09-09 14:44:44 följande:
    Läste nu på fass.se att losec är okej att ta under graviditet och omeprazol vet de inte och man ska rådgöra med läkare. Men om det är samma så kanske det är okej att köpa omeprazol ändå? Kostar ju hälften så mycket
    Tack för alla tips förresten!  
    Det är helt okej att ta omeprazol istället, precis samma innehåll. Anledningen till att de är billigare är ju att de inte behövde testa en massa, som de ju gjorde med losec mups
  • Momalicious
    dripdrop skrev 2010-09-09 14:58:54 följande:
    Det är helt okej att ta omeprazol istället, precis samma innehåll. Anledningen till att de är billigare är ju att de inte behövde testa en massa, som de ju gjorde med losec mups
    Gött! Då kör vi på det! :) Tack ! :)
  • Mållgan

Rennie hjälper mig, men den är ju korttidsverkande. Verkar dock inom 2 minuter vilket är super. Fräsch lättsvald minttablett.
    Provade Gaviscon som skulle verka något längre än Rennie, tyckte den verkade kortare plus att den var äcklig att svälja! Blev till en skum när man tuggade som smakar skit och är svårt att få ner.

• turpis

Aj, stackare!
    Här är min lekmannateori (baserad dock på en del kunskap och framförallt masor av erfarenhet av halsbränna både som gravid och ogravid): Losec och Omeprazol tar man ju för att minska produktionen av syra i magen (man kan få för hög produktion av t ex stress). De medicinerna tar bort körtlar som producerar syra. Som gravid får man halsbränna av att magmunnen inte håller riktigt tätt (graviditeten gör att glatta muskulaturer i kroppen -som magmunnen består av- slappnar av). Jag skulle INTE ta syra-produktions-hämmande medel eftersom du ju egentligen inte har för mycket syra. Du behöver syran för att bryta ned maten. Jag har tagit flytande Gaviscon t ex innan jag har lagt mig när jag har varit gravid. SKummet som bildas i magen (inte i munnen med den flytande) lägger sig som ett lock för att hindra syran från att komma upp i halsen.

Mitt tips är alltså flytande gaviscon!

• emelyl

Hmm.. Men jag blev 'ordinerad' Losec av min BM då novalucol (typ samma som gaviscon) inte hjälper på mig.

O visst hjälper Losec - men inte 24timmar. Men jag får iaf sova.. (fast nu är det andra anledningar till att jag inte sover, är i v37!)

Om du är osäker - kolla med din BM vad hon rekommenderar.

• Grismamman

Tar Omeprazol 10mg någon timme innan jag lägger mig. I kombination med Gaviscon om det behövs. Dessa två går att kombinera. Jag är en sådan som har ständig halsbränna även ickegravid. Min barnmorska rekommenderade inte att ta mer än 10mg om dagen, men det är ju på natten det är som värst. Dagen kan man ju faktiskt stå ut med halsbrännan hyfsat. Blir det värre för mig så får jag väl ta och kontakta läkare och se vad som kan göras.

Svar på tråden Bästa preparatet mot halsbränna?