• Ilsa

Hjälp mot förstoppning

Min son är 2 månader och har sedan 3 veckors ålder fått nan ersättning ca var tredje dag. Sen två veckor tillbaka får han ersättning ca 5 ggr om dagen och ammas mest om natten. 

Jag har provat att byta Nan mot Lemolac 
    Jag har gett honom en klick messmör i ersättningen 2 ggr/dag + en tesked rapsolja vid annat tillfälle
    Han får sedan länge sempers magdroppar
    magmassage
    temp (när det krisar - men hur ofta ska man göra det egentligen?
    Till slut imorse fick han 2 ml lactulos (vill helst inte ge det): Inget resultat än.
    Bytt tillbaka till nan ha 1.
    Läste nånstans att det kan hjälpa om de få får sitta på toaletten och krysta- inget resultat
    Bengympa funkar lite, men oftast inte.

Det verkar som jag har provat allt - eller? Han kräks vansinnigt mycket också. Nästa steg är väl att prova mjölkfritt.

Jag vill gärna amma mer, och jag ammar så mycket det går, men det hjälper inte mot förstoppningen och jag kan inte minska ersättningen i nuläget eftersom han inte går upp i vikt och mest gråter om han får enbart bröstmjölk.

Några tips? Vad har funkat bäst för er? Olja eller messmör? Hur gasiga har era blivit av lactulosen? Får de ont?

Kan det vara en omställning; att han behöver vänja sig? Nåt samband  mellan kräks och förstoppning?

• Svar på tråden Hjälp mot förstoppning
  • Ilsa

Nu bajsade han jättelöst och helt grönt. Undrar om det lactulosen (han har ju bara fått 2 ml) eller den vilda blandningen av olja, messmör  och lactulosen?

• Aurora Borealis

Förmodligen den vilda blandningen.
    Dottern har fått Lactulos från hon var ca 4mån från och till men mest till..nu är hon snart 2 år.
    Vår BVC sköterska säger att man kan ge det länge utan negativa effekter. Vi har själva inte upplevt något negativt med det. Nu kan jag dock märka att om hon bara får grovt bröd istället för blandat eller  vitt behöver vi inte latulosen.

Nu är det ju inget alternativ för dig, men det är klart att om han inte bajsat på länge blir han väl lite gasig innan det kommer igång. Det blev dottern också. Men vad jag ville säga var att du inte behöver vara rädd för att ge lactulos, hellre det än att de har ont och inte kan bajsa.

• Aurora Borealis

Just det. På apoteket kan man köpa sempers ersättning som heter Bifidus, den gav vi av när dottern bara fick ersättning. Har för mig 2 flaskor om dagen. Det hjälpte, men sen slutade hon ju med ersättning och då gick vi över till lactulos.

• Modgun

Du kan ge enbart semper bifidus om det behövs.
    Det står på paktet.
    Lilleman får tre mål bifidus om dagen och resterande nan. Han mage börjar så smått komma igång nu.

• Ilsa
    Modgun skrev 2010-09-14 11:21:53 följande:
    Du kan ge enbart semper bifidus om det behövs.
    Det står på paktet.
    Lilleman får tre mål bifidus om dagen och resterande nan. Han mage börjar så smått komma igång nu.
    Ja, jag kanske ska ta och testa det. Hans mage kommer igång när jag ger honom laktulos - men ska de väl bara få när det är aktut (akut= behöver verkligen bajsa snart) och bifidus kanske är mer förebyggande. Jag läste nånstans att de inte blir lika mätta av bifidus. Det gör inget, matar hellre ofta och att han kan bajsa såklart.

Vilken djungel det här med trög mage på bebisar är! Min bvc-sköterska är väldigt hjälpsam, men hon verkar mer kunnig när det gäller amning än ersättning. 
  • Modgun
    Ilsa skrev 2010-09-14 12:54:52 följande:
    Ja, jag kanske ska ta och testa det. Hans mage kommer igång när jag ger honom laktulos - men ska de väl bara få när det är aktut (akut= behöver verkligen bajsa snart) och bifidus kanske är mer förebyggande. Jag läste nånstans att de inte blir lika mätta av bifidus. Det gör inget, matar hellre ofta och att han kan bajsa såklart.

Vilken djungel det här med trög mage på bebisar är! Min bvc-sköterska är väldigt hjälpsam, men hon verkar mer kunnig när det gäller amning än ersättning. 
    Dock så är den ersättningen ganska dyr 98kr tror jag.
    Tror inte de skulle bli mindre mätta på bifidusen, det är ju bara tillagt laktulos i den ersättningen har jag för mig. Och om ni använder er utav bifidusen så kanske det bara behövs ersättas ett eller två mål om dagen. I min sons fall så har jag fått ersätta tre mål, men ska gå ner till två då vi börjat ge messmör.

OM din pojke verkligen MÅSTE bajsa nu, så kan du ta en termometer med lite vaselin på och stimulera "bajsreflexerna" lite granna. Det fick göras på lillan då hon vart mega förstoppad av nan. Men det behövdes bara göra en gång, och tänk på att det inte ska göras för ofta.
  • Ilsa
    Modgun skrev 2010-09-14 18:35:09 följande:
    Dock så är den ersättningen ganska dyr 98kr tror jag.
    Tror inte de skulle bli mindre mätta på bifidusen, det är ju bara tillagt laktulos i den ersättningen har jag för mig. Och om ni använder er utav bifidusen så kanske det bara behövs ersättas ett eller två mål om dagen. I min sons fall så har jag fått ersätta tre mål, men ska gå ner till två då vi börjat ge messmör.

OM din pojke verkligen MÅSTE bajsa nu, så kan du ta en termometer med lite vaselin på och stimulera "bajsreflexerna" lite granna. Det fick göras på lillan då hon vart mega förstoppad av nan. Men det behövdes bara göra en gång, och tänk på att det inte ska göras för ofta.
    Jag har provocerat fram bajsning med temp två gånger. Men precis som du säger, bara i nödfall. De sista gångerna har det räckt med laktulos. Men jag hoppas att han snart vänjer sig vid ersättningen.

Ska testa bifidus! 
Svar på tråden Hjälp mot förstoppning