Hjälp mot förstoppning
Min son är 2 månader och har sedan 3 veckors ålder fått nan ersättning ca var tredje dag. Sen två veckor tillbaka får han ersättning ca 5 ggr om dagen och ammas mest om natten.
Jag har provat att byta Nan mot Lemolac
Jag har gett honom en klick messmör i ersättningen 2 ggr/dag + en tesked rapsolja vid annat tillfälle
Han får sedan länge sempers magdroppar
magmassage
temp (när det krisar - men hur ofta ska man göra det egentligen?
Till slut imorse fick han 2 ml lactulos (vill helst inte ge det): Inget resultat än.
Bytt tillbaka till nan ha 1.
Läste nånstans att det kan hjälpa om de få får sitta på toaletten och krysta- inget resultat
Bengympa funkar lite, men oftast inte.
Det verkar som jag har provat allt - eller? Han kräks vansinnigt mycket också. Nästa steg är väl att prova mjölkfritt.
Jag vill gärna amma mer, och jag ammar så mycket det går, men det hjälper inte mot förstoppningen och jag kan inte minska ersättningen i nuläget eftersom han inte går upp i vikt och mest gråter om han får enbart bröstmjölk.
Några tips? Vad har funkat bäst för er? Olja eller messmör? Hur gasiga har era blivit av lactulosen? Får de ont?
Kan det vara en omställning; att han behöver vänja sig? Nåt samband mellan kräks och förstoppning?